سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراقب مار گزیدگی باشید

در هنگام حضور در طبیعت نسبت به گزش مار‌ها توجه کنید و در صورت بروز هرگونه گزیدگی سریعاً فرد مورد گزش راسریعا" به بیمارستان اعزام کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،شکیبا معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت : باتوجه به سیلاب اخیر امکان وجود مار در حاشیه رودخانه وجود دارد و رعایت موارد بهداشتی ضروری است .

وی گفت : مار‌های سمی از دندان‌های نیش خود برای تزریق سم استفاده می‌کنند، که این دندان‌ها مانند سر سوزن خالی بوده و مجرای داخل آن به کیسه زهر آلوده است.

شکیبا افزود : در برخی مواقع فرد متوجه نمی‌شود که با چه جانواری گزیده شده است و تنها درد و سوزش شدید در محل گزیدگی را حس می‌کند در این شرایط با توجه به علائم گزیدگی می‌توان به فرد کمک کرد.

وی افزود : علائم مارگزیدگی عبادتند از یک جفت علائم سوراخ شدگی درد قرمزی و تورم شدید در محل نیش تهوع و استفراغ  اختلال بینایی افزایش بزاق و عرق کردن تنفس سخت که در موارد شدید ممکن است متوقف شود.

شکیبا گفت : در این شرایط باید ابتدا بیمار را آرام کرده و با کمک به نشستن یا دراز کشیدن آن اندام گزیده شده را با آتل بی‌حرکت نگه دارید تا از ورود سم به جریان خون جلوگیری شود، همچنین وسایل زینتی مانند ساعت و انگشتر را به سرعت از دست خارج کنید، سپس محل گزش را با آب و صابون شست‌وشو داد.

وی گفت : در شرایط گزیدگی بهترین راه آن است که از دستکاری و مکیدن محل گزش خودداری کنید، در حال حاضر این اقدامات به‌عنوان کمک‌های اولیه توصیه نمی‌شود و تنها درمان مؤثر گزیدگی تجویز پادزهر آن در بیمارستان است، لذا بیمار را بدون هرگونه حرکت نابجا سریعاً به بیمارستان منتقل کنید.

شکیبا افزود : در فضای طبیعت ممکن است مار‌ها در مکان‌های مانند شکاف کوه‌ها و سنگ‌های کنار رودخانه‌ها پنهان شده باشند، بنابراین ضمن پیاده روی در طبیعت به محل قرار دادن قدم‌های خود توجه کنید.

وی افزود : پوشیدن کفش و شلوار مناسب مانع خوبی از گزیدگی مار‌ها است همچنین توصیه می‌شود از دست زدن به زیر سنگ‌ها یا داخل بوته‌های موجود در طبعیت خودداری شود و تاکید مکرر می‌گردد تنها درمان مؤثر مار گزیدگی تجویز پادزهر آن در بیمارستان است، لذا بیمار را بدون هرگونه حرکت نابجا سریعاً به بیمارستان منتقل کنید .

 

 

انتهای پیام/د

امکان وجود مار در حاشیه رودخانه

 

برچسب ها: اخبارسلامت ، بیمه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.