سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فتاح در گفتگوی ویژه خبری:

همه خانه‌های تحت پوشش کمیته امداد به صورت ۱۰۰ درصدی بازسازی خواهد شد/ از ظرفیت بیمه برای تامین خسارت لوازم خانگی سیل‌زدگان استفاده می‌شود

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری چهاردهم فروردین با موضوع بررسی آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی ۱۴ فروردین‌ماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی آخرین وضعیت استان‌های سیل زده پرداخت.

رئیس کمیته امداد امام خمینی با اشاره به وضعیت امدادرسانی در مناطق سیل زده گفت: همه ایران اسلامی اکنون یک پیکر واحد شده و دل مردم ایران با لرستان، خوزستان و سایر مناطق سیل زده است.

وی با بیان اینکه کار همچنان ادامه دارد، گفت: در خوزستان سیلاب‌ها امروز شدت گرفت و مردم خوزستان در معرض مخاطره سیل هستند، سیل در گلستان و مازندران کنترل شده، در سه استان شمالی کلا ۶ هزار واحد خانه مددجویی آسیب دیده است، اما کمک‌های مردمی و امدادی به این مناطق ارسال شده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اینکه کار ما در دو مرحله انجام می‌شود، گفت: مرحله اول اسکان موقت و تامین لوازم ضروری است و هر آنچه را که جمع آوری می‌کنیم به همه آحاد تعلق می‌گیرد، مرحله دوم کار‌های اساسی، تأمین لوازم، تعمیرات و بازسازی خانه‌ها است که طبق قانون بر روی جامعه هدف و تحت پوشش متمرکز می‌شویم.

فتاح با اشاره به اینکه این اجازه را داریم که افراد جدیدی را تحت پوشش قرار دهیم، اظهار کرد: برای هر سه استان سهمیه تعیین کرده ایم و لذا از هفته آینده برای استان‌های غرب و جنوب غرب کشور که آسیب و خسارت دیده‌اند، سهمیه جدید تحت پوشش موقت در نظر گرفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سه سال متوالی است که همه خانواده‌های تحت پوشش را بیمه حوادث کرده‌ایم که شامل یک و نیم میلیون خانواده می‌شود، تصریح کرد: به لطف خداوند از طریق شرکت‌های بیمه در همه استان‌های شمالی از ظرفیت بیمه برای تامین خسارت لوازم خانگی و تعمیرات خانه استفاده خواهد شد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اینکه تا دو روز قبل برای شمال کشور کمک‌های مردمی را جمع آوری می‌کردیم به طوری که ده میلیارد تومان کمک نقدی و ۱۵ میلیارد تومان کالا جمع‌آوری شد، افزود: دیروز دستور دادم تا تمام کمک‌ها به گلستان و مازندران و بخشی به خراسان شمالی اختصاص پیدا کند، برای همه مددجویان به اندازه سه ماه اضافه مستمری پرداخت کرده‌ایم، از ۴۸ ساعت گذشته که بحث سیل غرب و جنوب غرب کشور مطرح شد کمک‌ها را به سمت لرستان معطوف کردیم لذا از دیروز چند سری کالا به لرستان ارسال شد و از امشب و فردا نیز به خوزستان و ایلام و شهر‌های دیگر ارسال خواهد شد.

فتاح با اشاره به اینکه از طریق رسانه ملی شماره کارت و حساب کمیته امداد و هلال احمر اعلام شده است که خوشبختانه شاهد کمک‌های بسیار خوب مردم بوده ایم، عنوان کرد: کمک‌ها در این روز‌ها اوج گرفته است لذا هر کسی به هر نیتی که پول داده در همان نیت صرف خواهد شد لذا رعایت مسائل شرعی در کمیته امداد اصل است، مراکز نیکوکاری و دفاتر کمیته امداد به صورت ۲۴ ساعته در حال ارسال کمک‌ها هستند.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون و مصوبه شورای عالی امنیت ملی، کمیته امداد و سازمان هلال احمر می‌توانند از طریق صدا و سیما شماره حساب‌های خود را جهت کمک‌های مردمی اعلام کنند، افزود: حجم کمک‌ها در زلزله کرمانشاه زیاد نبود و قابل مقایسه با خدمات کمیته امداد و هلال احمر نبود، اما در طی ۴۸ ساعت گذشته پویش ما برای کل منطقه به خوبی جواب داده است و ما مجاز هستیم تا برای تمامی استان‌ها هزینه کنیم به طوری که در مرحله اول بحث معیشت و اسکان موقت آن‌ها مطرح است و در مرحله دوم به ترمیم و بازسازی خانه‌ها خواهیم پرداخت، به گونه‌ای که در زلزله کرمانشاه ۵ هزار و ۲۰۰ واحد ظرف یک سال ساختیم.

وی با اشاره به اینکه همه خانه‌های تحت پوشش ما به صورت صد در صدی ترمیم و بازسازی خواهند شد، گفت: جای نگرانی برای آسیب دیدگان وجود ندارد لذا کار توسط کمک‌های مردمی و دولت انجام خواهد شد. 

رئیس کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اینکه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد نزد ما پرونده دارند، گفت: درمان، تحصیل فرزندان، بیمه و مسکن این خانواده‌ها با ماست لذا تمام کار‌ها را نیز انجام خواهیم داد، از نظر لوازم زندگی تمام خانواده‌های تحت پوشش را نیز تامین خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه ان شاءالله اوضاع به حالت عادی برمی‌گردد، گفت: وام افراد تحت پوشش را که در این شرایط قرار گرفته‌اند را استمهال کرده‌ایم از سوی دیگر بدون نوبت ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومان وام به صورت قرض الحسنه با مدت طولانی به منظور اشتغال افراد پرداخت می‌شود به‌طوریکه خسارت اشتغال خانواده‌های تحت پوشش به‌پای کمیته امداد است و سوی دیگر نیز اگر فرد جدیدی را تحت پوشش قرار دهیم به آن‌ها هم نیز وام اشتغال پرداخت خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه تمامی خانواده‌های تحت پوشش ما تحت بیمه سلامت و یا بیمه کمیته امداد هستند، افزود: همه اقشار ضعیف تحت پوشش کمیته امداد قرار گرفتند لذا کمیته امداد تمام خانواده‌ها را بیمه تکمیلی کرده است به گونه‌ای که اضافی پرداخت و فرانشیز آن‌ها با ماست.

رئیس کمیته امداد امام خمینی با اشاره به اینکه صندوق قرض الحسنه ما تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارد، به گونه‌ای که برای همه افراد آسیب دیده تا ۵ میلیون تومان وام بدون ضامن و به صورت قرض‌الحسنه داده می‌شود، گفت: آسیب دیدگان هر چیزی را که لازم داشته باشند فارغ از ضوابط اداری می‌توانند خریداری کنند.

فتاح با اشاره به اینکه ملت، نظام و مسئولین در کنار هم هستند لذا با عقلانیت، همکاری و همدلی می‌توان امور را به جلو پیش برد، حجم بلا بزرگ بود به طوری که در طول ۱۰۰ سال گذشته بی سابقه مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون در شمال غرب و جنوب کشور نهاد‌های مردمی در کنار هم هستند گفت: عظمت این کار و مدیریت آن بر پایه حضور مردم بوده است، اقتدار نظام به حضور مردم در این برهه حساس است لذا نباید موازی‌کاری صورت گیرد، تجلی وحدت و همدلی را بین مردم و سایر نهاد‌ها شاهد هستیم.

امیر سرتیپ کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش نیز طی گفتگویی زنده تلفنی با اشاره به اینکه ارتش جمهوری اسلامی ایران با تمام توان به پای کار آمده است به صورتی که در تمام استان‌های درگیر سیل اقدامات خوبی را انجام داده است، اظهار کرد: ما در منطقه مستقر هستیم و مطابق دستورات و تدابیر اتخاذ شده عمل می‌کنیم به طوری که مرکز اصلی سیل در لرستان در دو منطقه پلدختر و معمولان رخ داده است و در روز اول تمام راه‌های ارتباطی زمینی قطع شده بود.

وی با اشاره به اینکه ۱۱۸ سورتی پرواز را در روز اول در این مناطق داشتیم، گفت: خوشبختانه توانستیم ۴۸۰ نفر را که در محاصره سیل قرار داشتند به مراکز امن انتقال دهیم و لذا یک راه مواصلاتی خوبی را باز کردیم تا ارتباط زمینی با پلدختر برقرار شود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش با اشاره به اینکه ارتباط پلدختر را به‌صورت زمینی با لرستان برقرار کرده‌ایم، گفت: اکنون روستایی نیست که امداد اولیه به آن‌ها نرسیده باشد لذا کمبود‌ها وجود دارد، اما هلال احمر و سپاه در بسیج عمومی به همراه مسئولین به خوبی اقدام کردند.

مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه اقلام امدادی دیشب در حد نیاز امروز به پلدختر منتقل شد، تصریح کرد: از طریق هلیکوپتر‌ها اقلام امدادی به سایر روستا‌ها منتقل شد به طوری که تعداد روستا‌ها زیاد است و برای هر چهار پنج روستا با یک فروند هلیکوپتر امدادرسانی و توزیع مواد غذایی انجام شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در برخی مناطق بسته‌های یک ماه توزیع شده است، افزود:در خصوص پلدختر هماهنگی‌های بسیار خوبی میان جمعیت هلال احمر و ارتش ایجاد شده است به طوری که فردا نیرو‌های تازه نفس به این منطقه اعزام خواهند شد تا امدادرسانی به خوبی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه نیازمان در پلدختر برای ۹۸۰۰ خانوار است، گفت: خوشبختانه توانستیم امکانات را برای ۱۵ هزار نفر پیش‌بینی کنیم لذا جای نگرانی وجود ندارد، از هموطنان خواستار کمک نقدی برای کمک رسانی موثرتر هستیم.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.