سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهانگیری: بارش‌های اخیر ده برابر خسارات ناشی از سیل برای کشور خیر و برکت خواهد داشت

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: بارش‌های روز‌های اخیر با وجود مشکلات، نعمت بسیار بزرگی بود که پس از یک دوره کم آبی، دغدغه‌های مسئولان را تا حدودی مرتفع کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری شامگاه دوشنبه در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خوزستان با بیان این که در این جلسه به دنبال این نیستیم که صرفاً یک سری گزارش از وضعیت موجود ارائه شود، گفت: سد‌های بالادست استان خوزستان تقریباً پر شده است و با توجه به نزدیک شدن سیلاب‌های استان‌هایی نظیر لرستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری به حوزه آبی خوزستان باید در این جلسه بررسی کنیم که وضعیت احتمالی سد‌های مهم استان در روز‌های آتی چگونه خواهد بود و چه اقداماتی برای پیشگیری از مخاطرات احتمالی باید انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این که وضعیت بحرانی در استان خوزستان در یکی دو هفته آینده استمرار خواهد داشت افزود: بارش‌های روز‌های اخیر اگرچه مشکلاتی نیز ایجاد کرد، اما نعمت بسیار بزرگی بود که پس از یک دوره طولانی و سخت کم آبی دغدغه‌های مسئولان کشور برای خشکسالی را تا حدود زیادی مرتفع کرده است و حداقل برای سال ۹۸ دغدغه روز‌های کم آبی حتی در استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان و تالاب‌های خشک شده کشور نخواهیم داشت.

جهانگیری با بیان این که این بارش‌ها ده‌ها برابر خساراتی که وارد کرده اند برای کشور خیر و برکت به ارمغان خواهند آورد، تصریح کرد: ایران کشوری است که همواره با حوادث طبیعی غیرمترقبه متنوعی مواجه می‌شود، اما سیل‌های اخیر به لحاظ فراگیری در سطح کشور تقریباً بی نظیر بوده اند و حداقل ۲۴ استان کشور با مشکلات ناشی از سیل و آب گرفتگی روبرو شده اند و در بعضی استان‌ها مثل گلستان پس از گذشت بیش از ده روز همچنان مشکل حل نشده و آب از شهر‌ها خارج نمی‌شود.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: با توجه به بارش‌های خوب پاییز و زمستان گذشته و پیش بینی سازمان هواشناسی برای بارش‌های گسترده در بهار امسال از اواخر سال گذشته پیگیر مدیریت پیامد‌های ناشی از بارش‌ها به خصوص در استانی مثل خوزستان بودیم.

در سفری که از کرمانشاه آغاز کردم و پس از لرستان به خوزستان آمدم شاهد آن بودم که آمادگی‌های خوبی ایجاد شده بود و با وجود سیل و خسارات ناشی از آن مدیریت کشور در مجموع نشان داد که قادر است بحرانی به فراگیری ۲۴ استان کشور را با همدلی و همکاری مردم و نیرو‌های مسلح به خوبی اداره کند.

جهانگیری ادامه داد: مهمترین نکته در مدیریت بحران این است که مدیر این میدان از خودش به خاطر مردمش بگذرد و تمام قد در میدان بایستد و مدیریت کشور در بحران اخیر این از خود گذشتگی را به نمایش گذاشت و لذا مردم و نیرو‌های مسلح نیز با تمام قوا و ظرفیت به میدان آمدند تا بحران را مدیریت کنند.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید چندباره بر این نکته که اولویت اصلی این دولت در مدیریت بحران سیل فراگیر در کشور به حداقل رساندن تلفات انسانی بود گفت: اگر حادثه دردناک شیراز رخ نداده بود می‌توانستیم بگوییم که تلفات انسانی در سیل فراگیر در استان‌های مختلف کشور واقعاً ناچیز بود.

جهانگیری در ادامه با بیان این که بحران حاصل از بارش‌های سیل آسای اخیر در استان خوزستان مقداری متفاوت با دیگر استان هاست، اظهار داشت: سد‌های بزرگ ساخته شده در استان خوزستان که از نعمات بزرگ کشور هستند و باید از بانیان ساخت آن‌ها از عمق وجود قدردانی کرد حالا با مسأله افزایش بیش از ظرفیت ورودی آب مواجه هستند و حالا باید به طور جدی به این مسأله فکر کنند که اگر آب ورودی به سد‌ها باز هم افزایش یابد چگونه باید این مسأله و رهاسازی آب از سد‌ها و تبعات آن بر پایین دست سد‌ها را مدیریت کرد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: باید برای حالت‌های مختلف برنامه داشته باشیم. دولت، نیرو‌های مسلح و مردم باید بر مدیریت بحران سیل در خوزستان در روز‌های آینده متمرکز شوند و موضوع را کاملاً جدی بگیرند. کار در خوزستان تمام نشده و ضمن قدردانی از همه مدیران، مسئولان و مردمی که در روز‌های اخیر مجدانه پای کار بودند از همه درخواست می‌کنم که در روز‌های پیش رو نیز تمام تلاش خود را برای عبور از این بحران بکار گیرند.

جهانگیری همچنین در پایان سخنان خود با ارائه توضیحاتی درباره ارقام در نظر گرفته شده برای جبران خسارات وارد آمده از سیل به مردم گفت: دولت برای جبران خسارات سیل در کنار مردم خواهد بود و در دو جلسه برگزار شده دولت در سال ۹۸ موضوع پرداخت خسارت‌ها را در بخش‌های مختلف تعمیر و نوسازی مسکن، تعمیر و جایگزینی لوازم زندگی مردم، عرصه‌های زراعی، باغی، دامی، طیور، شیلات و زنبورداری در بخش کشاورزی و خسارات وارده به صنایع و تولید کنندگان را با جزئیات کامل ارزیابی و تعیین کرده ایم با وجود آن که در شرایط سخت جنگ اقتصادی هستیم، اما تلاش خواهیم کرد کمترین فشار به مردم وارد شود.

وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیرو نیز در این جلسه به توضیح تمهیدات در نظر گرفته شده برای جبران خسارت‌های سیل در خوزستان و اقدامات پیشگیرانه در برابر پیامد‌های احتمالی بارش‌های پیش‌رو پرداخته و تاکید کردند که دولت در حد توان برای جبران خسارت‌های وارده به مردم و زیرساخت‌های استان در کنار مردم خواهد بود.

وزیر بهداشت در توضیح اقدامات این وزارتخانه در مهار پیامد‌های سیل گفت: با تلاش‌های همکارانم در وزارت بهداشت با وجود گستردگی سیل، اما تاکنون حتی یک مورد ابتلا به بیماری‌هایی عفونی و مسری از هیچ استانی گزارش نشده است.

همچنین نماینده، ولی فقیه و امام جمعه اهواز، استاندار و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان و نیز اعضای مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی، گزارش‌هایی از بارش‌های اخیر، میزان آب ورودی به سد‌های استان، وقوع سیل در برخی شهرستان‌های استان، حجم و میزان خسارات وارده، اقدامات انجام شده برای امدادرسانی به سیل زدگان استان ارائه کردند.

در این گزارش‌ها به اقدامات انجام شده در خصوص ایجاد آمادگی برای مواجهه و مدیریت بهتر پیامد‌های بارش‌های اخیر نیز اشاره شد.

انتهایی پیام/پ

 

وضعیت سیل در خوزستان

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
ملت حیران
۲۱:۳۲ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
متاسفانه این مسولین در کشور و کره ی دیگری سیر می کنند. از همون ابتدا همه حواسشون به آب سد ها بود اگر اینهمه در رها سازی به موقع آب پشت سدهای پر شده تعلل نمی کردند با توجه به پیش بینی های دو هفته پیش از فاجعه به راحتی و با کمترین خسارت می توانستند اب خروجی را مدیریت کنند، نه اینکه در لحظه های اخر حجم زیادی اب رو رها کنند.
ناشناس
۱۰:۳۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
بارندگی برکت است به شرط آن که از اقدامات مهندسی نشده پرهیز شود
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
چرا ده برابر. مگه حساب کردی درست؟
ناشناس
۲۲:۴۹ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
ببینیم و تعریف کنیم.تدبیرررررررررر......
ناشناس
۲۲:۲۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
به هیچ کسی سیل ربطی نداره وقتی درمحضر خداگناه زیادمیکنیم اینم میشه نتیجش.خداغضب کرده .بهتر به جای اینکه این قدرفکردنیاواسایشمون هستیم یکم هم براخرت تلاش کنیم
حمید
۲۱:۴۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
اینارو میگن که ذهن مردمو فقط منحرف کنن از مشکلات اقتصادی
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
تا حالا هیچ یک از قول های انتخاباتی توجهی نشده ای کاش همه چیز مثل معضل خشکسالی درست می شد
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
بخدا قسم اگر امارات و عربیتان رودخانه هایی مثل کارون و اروند داشتند اجازه نمیدادند یک قطره از آن به دریا بریزد
کمی تدبیر خوب است
چرا باید اجازه دهیم آب شیرین به دریا بریزد بعد با بودجه های کلان آب دریا را شیرین کنیم..........
متعجب
۲۱:۳۸ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
این چرخه طبیعت است که باید حفظ شود و حرص و طمع بیش از حد باعث این سیل بی تدبیری شد. هر منطقه ای ظرفیتی داره ولی بعضی مناطق ایران فراتر از توان منطقه از طبیعت بهره کشی می کنند.همین سد کرخه را انقدر پر کردند و ملت مظلوم خوزستان رو از اب محروم کردند.تابلاخره مردم رو با باز کردن لحظه اخری و حجم بالا به خاک سیاه نشادند. الان چون سدشون پره ببین چقدر خوشحالن و اصلان به فکر مردم نیستند.
ناشناس
۲۱:۲۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
خواهشا یک فکر به حال سد زاینده رود هم بکنید
چرا همه سدهای خوزستان تا بیخ پر هستند و حتی اضافه آن به دریا و هورالعظیم ریخته میشود ولی حاضر نیستید کمی از این آب را به سد زاینده رود منتقل کنید
بخدا قسم اصفهان یک کلان شهر است
کلان شهری که کشاورزی آن نابود شد و خیلی ها بیکار هستند
اگر میخواهید کاری برای زاینده رود کنید همین الان دست به کار شوید قبل از اینکه خیلی ها از این شهر مهاجرت کنند.........
متعجب
۲۱:۴۲ ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
اصلا کل اب این سدها برای خوزستان نیست و در حال انتقال به اصفهان ،یزد،قم و ..... نمونش مشکل اب مردم خرمشهی و آبادان که به دلیل بستن و کم کردن دبی رود کارون ، اب دریا می خوردن. یا عدم اجازه کشت به کشاورزان خوزستانی و ... در حالی که شرکت های توسعه نیشکر بدون هیچ محدودیتی اب برداشت می کننند.
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
خوزستان ممکنه محدوده سدها خطر وجودداشته باشه ولی جاهای دیگه هیچ خبری نبود
احسان از کرمانشاه
۲۰:۳۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
ما باید به داد مردمان عزیز و دوست داشتنی لرستان بشتابیم.
علیرضا قربانزاده
۱۹:۳۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
این دولت چرا استعفا نمیدن واسم خیلی جای سوال داره.
ناشناس
۰۷:۰۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
چرا استعفا بده؟!
رحمن
۱۹:۳۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
جوانی 32 ساله و تحصیلکرده از محرومترین استان کشور هستم که علی رغم تلاش چندین ساله شبانه روزی برای یافتن شغل ولی هنوز بیکارم.
ناشناس
۱۹:۲۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
اختلاسگران با خیال راحت به کارشون ادامه بدن
سیل برکات زیادی داشته
مشکلات حل شد
علی برکت الله
ناشناس
۱۹:۱۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
فعلاعده ای ازهم وطنان زندگی خودراازدست داده اند ونیازبه کمک دارند باید به وضعیت آن ها رسیدگی شود
ققنوس
۱۸:۴۳ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
آقای جهانگیری خسارت این سیل ها تا بیست سال دیگه هم جبران نمی شه.شما تو ایران زندگی نمی کنی؟
ناشناس
۱۸:۲۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
حالا مسئولین چشمشون افتاده به این حجم آب لقمه چرب و نرمی میشه برای صادرات به کشورهای همسایه در نتیجه خودم مردم ایران باز با مشکل مواجه میشن.
ناشناس
۱۸:۲۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
خیر وبرکتش برای شماست ورنج وسختیش برای مردم سیل زده مگر کسی که خانه اش را سیل برده دیگر جهانگیری به او خانه خواهد داد نمونه اش همان سرپل ذهاب
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
وقتی عده ای در رنج افتاده اند، گفتن چنین حرف هایی واقعاً ناراحت کننده است. آقای جهانگیری، بعضی، تمام زندگی شان یا عزیزشان و یا کارشان را از دست داده اند.
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
با این حرفها نمی توانید بر روی بی تدبیریهای دولت به اصطلاح تدبیر سرپوش بگذارید!!!
اگر طی سالهای اخیر، طرحهای آبخیزداری وآبخوان داری و... در کشور انجام می شد ، شاهد اینهمه خسارت ناشی از سیل نبودیم و.... !!!
ناشناس
۱۸:۱۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
هموطنان مردن چه خیرو برکتی !!!
ناشناس
۱۶:۵۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
از دلار ۴۲۰۰تومانی چه خبر
ناشناس
۱۹:۰۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
نعمتی است از طرف خداوندبر این ملت مسلمان البته باعث رنجش برخی مدیران شد!!!
ناشناس
۱۶:۴۹ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
اگر دست شما باشد برکت رحمت الهی را به برجام نسبت می‌دهید . و می گفتی مردم یادتان هست خشکسالی بود باران نمی امد یک عده با امدن باران مخالف بودند اما ما با برجام باران که هیچ برایتان سیل اوردیم.
ناشناس
۱۶:۳۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
خدا کنه این موضوع باعث نشه تا مردم فکر نکنن میتونن بیش از حد مصرف کنند
د
۱۶:۳۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
بدون تردید این هم از برکات دولت تدبیر وامید است تدبیر ها آنقدر قوی وکارساز بوده که زمین نتوانست براش جا باز کنه وبه آسمان رفت واز آنجا فرود آمد ومردم سالها از آن استفاده می کنند احتمالا در روزهای آینده هم شاهد بارش پیاز وسیب زمینی وسایر اقلام مورد نیاز خواهیم بود که در کرات دیگر زیر کشت رفته وملت بهره مند خواهند شد بعد ها هم خبرهای دیگربست که الان زود است زمان آن فرا می رسد فقط با تدبیر وامید بدست خواهند آمد و اینکه برای نسل اندر نسل تدبیر صورت گرفته وهیچ مشکلی در صده های آینده نخواهیم داشت
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
انشاا... سیل را هم آفتاب تابان برجام خشک خواهد کرد.
الهام
۱۶:۰۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
خواهشا زوود جمع جور کنید اینم مثل آواره شدن کسبه پلاسکو و زلزله سرپل ذهاب نشه
این ک بارش ها سود داشتن ما هم منکرش نیستیم ولی کلی مردم بی خانمان شدن ب فکر اونا باشید اگه یک ذره درک دارید....
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
با حرفش موافقم
ناشناس
۱۶:۵۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
دو صد گفته چون نیم کردار نیست!
صادق
۱۷:۲۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
اگه خونه و زندگي خودتونم توي سيلاب بود با نظر ايشون موافق بودي؟!
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
در مورد بارندگی در همدان که مسافر آنجا بودیم من خودم ساکن تهرانم باور کنید تو عمر ۴۵سالگیم یه همچین بارندگی رو تا بحال ندیده بودم در همدان به اندازه ۳سال تهران باران بارید خدا رو شکر اگه همینطور بارندگی داشته باشیم دیگر مشکل کم آبی به هیچ عنوان نخواهیم داشت
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
اره درست گفته جهانگیری
میرزایی
۱۴:۱۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
جهانگیری گفته "کشوری که اینهمه ثروت دارد دستش را برای کمک دراز نمیکند"
چرا تجهیزات امداد و نجات ندارد؟
جهانگیری راست گفته. ثروت ایران زیاد است ولی کو ؟
محمد
۱۴:۱۱ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
انشالله
نیما
۱۴:۰۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
همه ما خونه زندگیمون آب برده
تمام هم استانی هی لرستانیم اواره شدن
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۸
به داد مردم مظلوم لرستان و پلدختر و روستاهای اطراف برسید.