سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جنگل مانگرو در چابهار؛ هدیه تماشایی منابع طبیعی به گردشگران

جنگل مانگرو یا حرا در بندر چابهار یکی از زیباترین و ناشناخته‌ترین مناطق سیستان و بلوچستان و از اکوسیستم‌های غنی و زیبای جهان به شمار می‌آید که تفریح و گردش با استفاده از قایق در این جنگل لذت خاصی دارد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، جنگل‌های حرا از زیبایی‌های خاصی برخوردار است و تنها تعداد کمی از کشور‌های دنیا از این جاذبه طبیعی ارزشمند بهره‌مند هستند.

جنگل مانگرو در خلیج ˈگواترˈ و در ۱۲۰ کیلومتری شرق چابهار قرار دارد که با کرانه‌های دریای عمان همجوار است و سالانه گردشگران زیادی از آنان دیدن می‌کنند.

نوع درخت‌ها و پوشش گیاهی موجود در جنگل مانگرو چابهار از خاصیت ویژه‌ای برخوردار است به طوریکه در برابر شوری آب دریای عمان از خود مقاومت نشان داده و نمک موجود در آب را پس می‌دهد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار اظهار داشت: جنگل‌های طبیعی حرا با وسعت هزار هکتار در منطقه ساحلی گواتر و دریای کوچک این شهرستان با داشتن زیبایی‌های منحصر بفرد محلی جذاب برای گردشگران است.

عبدالحمید بلوچزاده افزود: گردشگران با سفر به چابهار و علاوه بر بازدید از صد‌ها جاذبه متنوع می‌توانند با استفاده از قایق‌های سواری سفری به یاد ماندنی در جنگل‌های حرا داشته باشند.

وی بیان کرد: نوار ساحلی چابهار- گواتر با منظره‌ای منحصر به فرد، غروبی زیبا، ساحلی دلنشین برای تماشای همزمان دریا، ساحل ماسه‌ای و کوه‌های مریخی یا مینیاتوری است و در محدوده گواتر علاوه بر جنگل‌های حرا حرکت دلفین‌ها همراه با قایق سواری نیز تماشایی هستند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مانگرو به نوعی اکوسیستم شامل زمین‌های مرطوب حد واسط مناطق جزر و مدی دریا همراه با مجموعه‌ای از گیاهان بی نظیر و جانواران خاص اطلاق می‌شود.

غلامرضا راهداری افزود: گیاهان موجود در این اکوسیستم مجموعه‌ای از گیاهان هالوفیل و مقاوم به نمک دریاست.

وی بیان کرد: حرا با نام علمی «Avicennia marina» از تیره «Avicenniaceae» درخت یا درختچه ‏ای با برگ‌های همیشه سبز چرمی متقابل که سطح فوقانی برگ در آن سبز رنگ است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار ادامه داد: درختان دو زیست چندل و حرا که در سواحل دریای عمان گستره سرسبز و تماشایی جنگل مانگرو را تشکیل می‌دهند در فهرست ذخایر ارزشمند ژنتیکی سازمان یونسکو قرار دارند.

وی گفت: از خصوصیات ویژه و بارز جنگل مانگرو که آن را از سایر اکوسیستم‌های گیاهی مجزا می‌سازد تطبیق دادن رشد و حیات خود به شوری و غلظت بالای آب دریای عمان است.

انتهای پیام/ع

جنگل مانگرو در چابهار؛ هدیه تماشایی منابع طبیعی به گردشگران

برچسب ها: نوروز ، منابع طبیعی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.