سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنگ اندازی سنای آمریکا در تحویل هواپیما‌های اف ۳۵ به ترکیه

نمایندگان سنای آمریکا لایحه‌ای دوحزبی را برای منع تحویل هواپیما‌های اف ۳۵ به ترکیه مطرح کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از رویترز، نمایندگان سنای آمریکا روز پنج شنبه لایحه‌ای دوحزبی را برای منع تحویل  جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه مطرح کردند.

آن‌ها در بیانیه‌ای گفتند تحویل این هواپیما‌ها تا زمانی که دولت آمریکا مطمئن نشود ترکیه از تحویل گرفتن سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه خودداری خواهد کرد ممنوع خواهد بود.

جین شاهین، نماینده حزب دمکرات و یکی از تدوین کنندگان این قطعنامه گفت: «این چشم انداز که روسیه به هواپیما و فناوری آمریکا در ترکیه به عنوان یک کشور ناتو دسترسی داشته باشد یک مخاطره امنیتی ملی و جهانی است.»

ترکیه یکی از مشارکت کنندگان در تولید این هواپیماست. اما دولت ترکیه هم زمان می‌خواهد یک سامانه دفاع موشکی را که آمریکا می‌گوید امنیت هواپیما‌های اف ۳۵ را به خطر می‌اندازد خریداری کند.

در این لایحه آمده است: «ترکیه یک کشور متحد مهم در ناتو و یک شریک با اراده در پرداختن به شماری از اولویت‌های امنیتی آمریکاست. این چیزی نگران کننده است که ترکیه به دنبال همکاری نزدیک دفاعی با روسیه باشد که حاکمان خودکامه آن به دنبال تضعیف ناتو و منافع آمریکا در هر فرصتی هستند.»

پیش از این در ادامه مناقشه واشنگتن و آنکارا بر سر خرید سامانه پدافند موشکی اس ۴۰۰ روسیه، یک منبع آگاه آمریکایی از احتمال حذف ترکیه از پروژه ساخت جنگنده اف ۳۵ آمریکا سخن گفت.

وی در این رابطه اعلام کرد حذف ترکیه از برنامه تریلیون دلاری ساخت جنگنده اف ۳۵ به علت نقش مکمل آنکارا در فرایند ساخت این جنگنده رادارگریز اقدامی چالش برانگیز است، اما غیرممکن نیست.

هفته گذشته رویترز گزارش داد که آمریکا احتمالا اقدامات اولیه برای تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه را به دلیل اصرار آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه متوقف خواهد کرد که این مساله ممکن است به تنش‌ها میان دو کشور دامن بزند.

اما در این میان مسئله مهم تعهد رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در خصوص خرید سامانه‌های دفاع هوایی روسیه است که به عقیده آمریکا امنیت این جت‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

انتهای  پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.