سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مطالب خواندنی بوکس ایران از آغاز تا کنون

در این گزارش به بخشی از پیشینه ورزش بوکس در ایران می پردازیم.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ورزش بوکس در ایران پس از جنگ جهانی دوم در ایران آغاز شد و در بین مردم مورد استقبال قرار گرفت.
بوکس  را فردی آمریکایی به نام هوارد باسکرویل که به عنوان مدیر مدرسه مموریال در تبریز انتخاب شده بود وارد ایران کرد. در سال ۱۳۲۲ مرحوم عبد الله نادری مدیریت ورزش بوکس را بر عهده گرفت. پس از آن نادری جای خود را در سال ۱۳۳۳ به امیر علایی داد.

بوکس ایران به مدت ۱۰ سال تعطیل شد تا اینکه  در سال ۱۳۶۸ احمد ناطق نوری  مدیریت فدراسیون بوکس را بر عهده گرفت که تحول در بوکس آغاز شد.

در ابتدا ورزش بوکس در ۸ وزن برگزار می‌شد، اما بعد‌ها به ۱۰ وزن تغییر یافت. در سال  ۱۹۹۸ ایران در جام جهانی چین دو نماینده داشت که توانستند دو مدال برنز را کسب کنند. پس از آن در مسابقات قهرمانی دانشجویان به میزبانی ترکیه مدال برنز کسب کرد. در جام ستارگان سال ۱۳۸۷ در چین تایپه مرتضی سپهوند و علی مظاهری مدال برنز دریافت کردند. قدمت بوکس در ایران حدود ۷۰ سال است که روز به روز مسئولین ورزشی تلاش دارند تا این رشته را حرفه‌ای کنند تا پرچم ایران را به اهتزاز درآورند. پس از حدود ۳۹ سال گذشت از مدیریت ناطق نوری حسین ثوری در سال ۱۳۹۶ به عنوان رئیس فدراسیون بوکس شد.

در المپیک ۲۰۲۰  مسابقات آقایان با کاهش دو وزن برگزار می‌شود در نتیجه با ۸ وزن رقابت‌ها در بخش آقایان برگزار می‌شود و در مقابل اوزان بانوان با افزایش دو وزن مسابقات در ۵ وزن برگزار می‌شود.

در سال ۹۷ پس از ریاست حسین ثوری  این فدراسیون جدید و نوپا تلاش کرد تا بوکس بانوان را در ایران راه اندازی کند. با تلاش‌های فراوانی که انجام شده است پوشش بانوان با حجاب توسط کنفدراسیون آسیا تایید شد و بانوان مسلمان می‌توانند با لباسی همانند رشته‌ی وشوو در مسابقات بوکس شرکت کنند. البته فدراسیون بوکس برای راه اندازی بوکس  بانوان هنوز منتظر مجوز‌های وزارت ورزش و جوانان هستند.


بیشتربخوانید: پیشنهاد یک روس برای پرداخت بدهی فدراسیون جهانی بوکس


انتهای پیام/

بوکس در ایران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.