سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ایام نوروز فرصتی مغتنم برای پرداختن به بازی‌های بومی محلی است

‍‍ رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه گفت:ترکیب فرهنگ و ورزش؛ در قالب ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی است و ما امانتداران این رسوم اصیل هستیم.

به  گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،رئیس هیات ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی استان کرمانشاه گفت:توسعه فرهنگ ورزش به حفظ ارزش ها مستقیم کمک می کند که این هنرمندی و همت ویژه دولتمندان را می طلبد که درنقشه جامع علمی و‌فناوری کشور نقش پر رنگ ورزش را بیشتر ترسیم کنند به ویژه ورزش های  بومی محلی که پرجمعیت ترین در روستا و شهرهاست.

بهرام_بهروش  از  برگزاری جشنواره نوروزانه در سال جدید خبر داد و  گفت:این جشنواره در سال‌های گذشته با نام جام نوروز در دهستان برگزار می‌شد که به یمن فصل و سال جدید در ماه رویش زمین با هدف انتقال فرهنگ و سنن قدیم با در نظر گرفتن سلایق تمام اقشار جامعه فضای نشاط آوری را برای خانواده‌ها فراهم می‌کرد.


وی افزود: اساس این بازی‌ها فوتبال یا توپ قار است که در گذشته‌ها توپ آن با پارچه تهیه می‌شدو قوانین خاصی داشت هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی  با بیش از ۱۰۰بازی (۱۰۵بازی) سعی دارد تا ارتباط نسل قدیم که این بازی‌ها و سنن را خوب به یاد دارند را با نسل جدید پیوند دهد که در دهه‌های اخیر مغفول مانده است.


وی بیان  کرد:تغییر سلایق، فاصله گرفتن نسل ها، زندگی پر سرعت در جامعه کنونی که با زندگی ماشینی عجین شده به نوعی شادی واقعی را از مردم گرفته و شاید یکی از تکه‌های مفقود شده پازل زندگی پرتلاطم امروزه شادی باشد.


وی افزود:در کشور عزیز ما ایران صاحبان اندیشه و تفکر بازی‌هایی را خلق کردند که منتقل کننده  فرهنگ، ارزش‌ها و تمدن ماست که این جزو ثروتمندی ما از نظر معنوی محسوب می‌شود.

بهروش بیان کرد:حفظ این سنت‌ها هم وظیفه انسانی -اخلاقی و هم با شرایط و قوانین هوشمندانه‌ای که در آن لحاظ شده عاملی برای نشاط در جامعه هستندنیازمند تلنگری است که به صورت صحیح به کودکان آینده ساز آموزش داده شود که به نوعی در ارتقای فرهنگ کشور هم به طور مستقیم دخیل است.
 
وی افزود:ضرورت دارد که تاریخچه فرهنگ و‌آداب و رسوم اصیل سرزمین مان را که هویت ماست را با چنگ و‌دندان نگه داریم و‌نگذاریم به دست فراموشی سپرده شود.

وی بیان کرد:ارزش ورزش در جمهوری اسلامی ایران در حفظ ارزش هاست؛ و توسعه فرهنگ ورزش به حفظ ارزش‌ها مستقیم کمک می‌کند که این هنرمندی و همت ویژه دولتمندان را می‌طلبد که درنقشه جامع علمی و‌فناوری کشور نقش پر رنگ ورزش را بیشتر ترسیم کنند به ویژه ورزش‌های  بومی محلی که پرجمعیت‌ترین در روستا و شهرهاست.
 
وی گفت: ایام نوروز فرصتی مغتنم برای پرداختن به بازی‌های بومی محلی است تا با ایجاد فضای همدلی در این ایام از معضل دنیای مجازی در خانواده‌ها فاصله گرفت و بازی‎های بومی محلی بهترین سرگرمی هوشمندانه برای ایجاد فضای همدلی در ایام عیدنوروز است.


وی  افزود:بازی‌های بومی و محلی با ایجاد یک فضای مفرح و پرنشاط در گردهمایی‌های خانوادگی می‌تواند برای تخلیه انرژی راهکاری بسیار مناسب باشد.

بهروش با اشاره به ساختار بازی‌های بومی محلی عنوان کرد در نظر داریم  این بازی‌های سنتی را توجه به اقلیم منطقه و شرایط آب و هوایی  را در قالب «جشنواره نوروزانه» اجرا کنیم و از تمامی مردم دعوت می‌کنیم که به اطلاعیه‌های این هییت در زمان و مکان برگزاری جشنواره دقت کنندهفت سنگ، زوران، طناب کشی و بازی‌هایی که با توپ، چوب و سنگ همراه می‌شوند دارای بیشترین طرفدار در بین مردم هستند.

انتهای پیام/ز

توسعه فرهنگ ورزش به حفظ ارزش ها مستقیم کمک می کند

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.