به گزارش خبرنگار
حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع چالشهای تحقق اهداف پرورشی سند تحول بنیادین اظهار کرد: تربیت تمام ساحتی در سند تحول بنیادین مورد توجه است و، اما باید ببینیم که این هدف چقدر در مدارس محقق شده است؛ برنامههای درسی تمام ساحتی است، اما معلمان نقش تربیتی را از برنامه درسی جدا کردهاند.
وی ادامه داد: اگر صرفا نقش تربیتی به معلم پرورشی محول شود، بسیاری از فرصتهای تربیتی را از دست میدهیم و این در حالی است که در سند تحول بنیادین تقدم با تربیت است بنابراین باید به تغییر نگاه و رویکرد توجه کنیم.
حکیم زاده با اشاره به اینکه توجه صرف خانوادهها به کنکور نمیتواند به تحقق اهداف تربیتی کمک کند، گفت: اقداماتی در آموزش و پرورش از دوره ابتدایی برای
کاهش تمرکز بر کنکور انجام شده است که البته اگر سایر دستگاهها همراهی نکنند آموزش و پرورش موفق نمیشود.
تعلیم و تربیت فقط بر عهده آموزش و پرورش نیست
معاون آموزش ابتدایی با تاکید بر اینکه تعلیم و تربیت فقط بر عهده آموزش و پرورش نیست، تصریح کرد: تبلیغات بی رویه موسسات کنکوری که حتی پیش دبستانی را مورد توجه قرار میدهد بر اهداف تربیتی تاثیر گذاشته است و باید به این نکته توجه کنیم که حرکتهای شتاب زده و پوپولیستی بر تحقق اهداف تاثیر نمیگذارند.
وی با اشاره به حذف آزمونها در دوره ابتدایی تصریح کرد: میتوانیم این اقدام را برای سایر دورهها هم انجام دهیم.
حکیم زاده همچنین درباره برگزاری آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان متوسطه اول، گفت: در این مورد مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان تصمیم گیری میکند که البته امسال آزمون در نظر گرفته شده متفاوت با روشهای سنتی گذشته در انتخاب دانش آموزان است.
معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: سیاستهایی همچون تنوع مدارس و طبقاتی کردن آن را شاهد هستیم که این موضوع علاوه بر نبود عدالت سیاست گذاریهای سند تحول بنیادین را هم تحت تاثیر قرار داده است.
انتهای پیام/