سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

علت پایین آمدن قیمت خودرو چیست؟

بازار خودرو پس از اوج‌گیری دو سه هفته‌ای و ثبت رکورد‌های جدید قیمتی، این روز‌ها که شب عید است، روندی نزولی را (در قیمت) پیش گرفته و همزمان، تقاضا نیز شاهد افت بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با یک حساب سرانگشتی می‌توان ادعا کرد منحنی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار کنونی و در مقایسه با دوران اوج، حدود هفت درصد نزول پیدا کرده است. چند هفته پیش بود که بازار خودرو با رشدی ناگهانی در قیمت مواجه شد و رکورد‌هایی جدید از جمله پراید ۵۳ میلیونی و پژوی ۱۰۰ میلیونی را به ثبت رساند. روند نزولی تولید در کنار کاهش عرضه و همچنین ورود پول‌های سرگردان به بازار خودرو و البته رشد بازار‌های ارز و سکه، از جمله دلایل اصلی انفجار قیمتی اخیر بودند.

حال گویا عکس این اتفاقات در حال رخ دادن است و از همین رو بازار خودرو روند نزولی را در قیمت به خود می‌بیند. آن‌طور که گزارش‌های میدانی از بازار خودرو حکایت می‌کنند (برخی از این گزارش‌ها البته توسط خودروسازان تهیه شده‌اند)، منحنی قیمت خودرو‌های داخلی طی یکی دو هفته گذشته رو به نزول رفته است. به‌عنوان مثال، قیمت پراید از ۵۳ میلیون تومان به زیر ۵۰میلیون تومان کاهش یافته و پژویی که در دوران اوج اخیر، ۱۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، حالا ۷، ۸ میلیون تومان ارزان شده است.


بیشتر بخوانید: سال آینده قیمت‌گذاری خودرو بر چه مبنایی صورت می‌گیرد؟


در باب اینکه چرا بازار خودرو روندی نزولی را در قیمت، آن هم در این مقطع از سال (شب عید) پیش گرفته، دلایل مختلفی مطرح می‌شود. یکی از این دلایل، افزایش تیراژ خودروسازان است و همان‌طور که افت تولید، قیمت‌ها را به اوج رساند، حالا روند افزایشی آن یکی از علل کاهش قیمت عنوان می‌شود.

طی چند هفته گذشته، تولید خودرو‌های سواری افزایش قابل‌توجهی داشته؛ به‌نحوی‌که از دو هفته پایانی بهمن به بعد، تیراژ به بالای دو هزار دستگاه در هر یک از دو خودروساز بزرگ کشور نیز رسیده است. این روند رو به رشد به نوبه خود سبب بهبود عرضه خودرو‌ها به بازار شده تا دومین دلیل کاهش قیمت نیز شکل بگیرد. این نکته را نباید فراموش کرد که بخشی از این عرضه، به خودرو‌های پیش‌فروش شده‌ای مربوط می‌شود که طی چند هفته گذشته و پس از تعیین تکلیف قیمتی، تحویل شده‌اند.

گفته می‌شود خودروسازان نزدیک به یک میلیون دستگاه محصول پیش‌فروش کرده‌اند که بخشی از آن تحویل ثبت‌نام‌کنندگان شده است. اما نکته‌ای که خودروسازان کشور بسیار اصرار دارند آن را یکی از دلایل اصلی کاهش قیمت محصولات تولیدی در بازار عنوان کنند، فروش فوری‌های آن‌ها طی سه هفته گذشته است. بنابر حکم وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان ملزم شده‌اند از ابتدای اسفند امسال تا پایان سال، هر روز فروش فوری داشته باشند تا به این ترتیب قیمت خودرو‌ها در بازار شکسته شود.

بر این اساس، ایران‌خودرو و سایپا تقریبا هر روز ۲۰ درصد از تولید روزانه خود را در محصولات مختلف، به‌صورت فروش فوری (تحویل ۳۰ روزه) عرضه می‌کنند، آن هم با قیمت‌هایی چند میلیون تومان کمتر از بازار. هرچند خودروسازان اصرار زیادی دارند که طرح فروش فوری روزانه را دلیل اصلی کاهش قیمت عنوان کنند، با این حال این طرح یک ایراد بزرگ دارد و آن، رعایت نکردن فرمول حاشیه بازار است.

گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت الزام کرده که خودروسازان محصولات خود را با قیمت‌هایی به اصطلاح دستوری (قیمت‌های تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار) عرضه کنند. تبعات منفی این ماجرا خود را پس از تحویل خودرو‌های ثبت‌نامی، بیشتر نشان خواهد داد، چه آنکه اختلاف زیاد بین قیمت کارخانه و بازار خودروها، انگیزه دلالی و واسطه‌گری را باز هم بالا برده است. هرچه هست، اگرچه نمی‌توان ادعا کرد فروش فوری روزانه خودروسازان نقشی در کاهش قیمت در بازار نداشته، با این حال به‌دلیل تعداد محدود و همچنین اختلاف زیاد قیمت کارخانه و بازار محصولات، طرح موردنظر اثری کامل و جامع در این ماجرا نداشته است. حتی مشخص نیست خودروسازان در سال آینده نیز طرح فروش فوری روزانه را ادامه خواهند داد یا آن را متوقف می‌کنند.

اما کاهش قیمت خودرو در بازار، دلایل دیگری نیز دارد، از جمله بیم سرمایه‌گذاران و دلالان از آینده قیمتی آن. آن‌ها خوب می‌دانند دلیل اصلی رشد قیمت خودرو، افت شدید تولید است و طبعا وقتی تیراژ افزایش یابد و عرضه بالا برود، منحنی قیمت نزول می‌کند؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد افزایش تولید خودرو‌ها طی چند هفته گذشته، سیگنالی منفی برای صاحبان پول‌های سرگردان در بازار خودرو ارسال کرده و به آن‌ها هشدار داده که با ادامه این روند، قیمت‌ها رو به نزول خواهند رفت. طبعا با چنین چشم‌اندازی، صاحبان پول‌های سرگردان و دلال‌ها ترجیح می‌دهند کمتر در بازار خودرو ریسک کنند.

اتفاقا در همان روز‌های اوجگیری منحنی قیمت در بازار خودرو، عنوان شد یکی از دلایل این موضوع، ورود پول‌های سرگردان است و حالا ظاهرا این پول‌ها در حال خروج هستند. فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر فروشنده در بازار خودرو زیاد شده، اما خریدار کم است و این موضوع جدا از اینکه به کاهش قدرت خرید مشتریان مربوط می‌شود، با آینده مبهم قیمت نیز در ارتباط است. در واقع حالا که قیمت‌ها نزولی شده‌اند، بسیاری از مشتریان (به‌خصوص مصرف‌کنندگان واقعی) ترجیح می‌دهند برای خرید خودرو صبر کنند؛ زیرا گمان می‌برند قیمت‌ها پایین‌تر خواهد آمد. اینکه گمانه‌زنی مشتریان به حقیقت خواهد پیوست یا سرابی بیش نیست، بستگی مستقیم به آینده تولید خودرو در کشور دارد.

بدون شک اگر روند افزایشی تولید ادامه یافته و خودروسازان بتوانند تیراژ خود را بیشتر کرده و محصولات به اصطلاح ناقص و دارای کسری قطعه را کامل کنند، عرضه بالا رفته و قیمت باز هم افت خواهد کرد. این البته در حالی است که روند افزایشی تولید در مقطع فعلی، ناشی از کمک مالی دولت به زنجیره خودروسازی کشور است و بنابراین با توجه به تداوم تحریم و مشکلات اقتصادی، تضمینی بابت ادامه این روند (به‌خصوص در صورت قطع کمک‌های دولتی) وجود ندارد. طبعا اگر تیراژ افزایش نیابد یا روند فعلی را حفظ نکند، نمی‌توان خیلی به تداوم کاهش قیمت امیدوار بود. در نهایت، اما یکی دیگر از دلایل روند نزولی منحنی قیمت در بازار خودرو، افت نرخ ارز و سکه عنوان می‌شود. قیمت‌ها در بازار خودرو با توجه به ماهیت سرمایه‌ای آن در ایران، معمولا متناسب با قیمت ارز و سکه بالا و پایین می‌شود و در مقطع فعلی به پیروی از این دو بازار، رو به افت گذاشته‌اند.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

چرا قیمت خودرو کاهشی شد؟

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۱:۵۷ ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
کو پایین اومده قیمت خودرو؟ کی میگه؟ کی دیده؟
بی نام
۰۸:۳۳ ۲۸ تير ۱۳۹۸
جالبه فقط گیر دادن به قیمت خودرو که کالای لوکسه و می خوان قیمت اونو پایین بیارن . چرا دنبال کاهش قیمت اقلام مصرفی مثل گوشت، مرغ، لبنیات ...که روی زندگی قشر ضعیف اثر داره نیستن !!!!!
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۹ خرداد ۱۳۹۸
مردم ایران هم دستی کنن نخرن التماس میکنن بخدا میاد پایین فقط یک رنگ باشیم حرف مون یکی باشه
ابراهیم
۱۹:۱۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۸
تنها راه چاره اینکه نخریم هیچ راه دیگه ای برای اینکه قیمتا پایین بیاد نیست نخرید بذارید بمونه رو دستشون
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
مگه گرون شده بود که حالا داره ارزون میشه ؟؟؟؟؟ مگه تو این 40 سال چیزی گرون شده ؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۳:۴۰ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
مگه گرون شده بود ؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
دلالها و افرادی ک خودرو صفر میخرن همدست و شریک خودرو هستن
ناشناس
۰۸:۲۳ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
مرگ بر گرانی
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۳ اسفند ۱۳۹۷
فقط ۶ ماه نخرید همه چی میاد سر جای اولش ارزون میشه وام خرید خودرو هم میدن مثل گذشته
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
من الآن متن را خوندم ، فقط دارم میخندم( ۷میلیون
-----> ۲۰میلیون----> ۴۰ میلیون----> ۵۰ میلیون----> ۵۳ میلیون و حالا قیمت پراید فول آپشن مدل ۹۷/۹۸ بطور سرسام آوری ارزان شد بشتابید ۴۹ تا ۵۰ میلیون!!!
ناشناس
۱۸:۳۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
وقتی اکثر نماینده های مجلس و دولتیها جزو سهامداران دو شرکت خودرو سازی هستن و سود میبرن نباید انتظار داشت با پایین اومدن قیمت خودرو موافق باشن چون سودشون کم میشه.
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
آخه پراید و خودروها دیگه رو بگیم که تحریم هست مشکل قطعه دارن که همش بهونه هست و قیمتش باید 7 تومن باشه نه 53 تومن در ضمن آجیل چی اونم تحریمه یا مرغ یا قند و شکر یا چای یا گوشت قرمز .....
محمد
۱۷:۰۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
اولا قیمت واقعی پراید باید نهایتا 9 ملیون باشه که متاسفانه الان 50 توومن است.دوما انتصاب آقای رئیسی عزیز به عنوان رییس قوه قضاییه هم درروند کاهش هر چند ناچیز خودرو و اجناس دیگر هم بی تاثیر نبوده. انشااله قوه قضاییه جدید کاری بکنه
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
پراید هفت تومن هم بخدا زیادشه .
محمد
۰۹:۵۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
کجا خودرو ارزون شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟پراید بوده 20میلیون حالا شده 50میلیون فردا نهایتش 5تومن ارزونتر میکنن سر مردم کلاه میزارن این ارزونیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
از قدیم گفتن جزای گران فروش نخریدنه ....اق نخرید ببینید چه اتفاقی می افتد....نخرید............نخرید...........
ناشناس
۱۱:۴۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
ناشناس 10:40 .... شمایی که لبهایتان را غنچه می کنید و نسخه نخریدن صادر می کنید هستند افرادی که به واسطه بیماری نزدیکانش بایستی خودرو سالم و تمیز داشته باشند این یک نمونه اش ... یا علی
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
عجب!