سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه‌نگار آلمانی: سفر روحانی به عراق نوعی تقابل ایران با آمریکا محسوب می‌شود

یک روزنامه‌نگار آلمانی تاکید کرد با وجود تلاش‌های آمریکا برای واداشتن عراق به توقف واردات مشتقات نفتی از ایران، سفر روحانی به بغداد نوعی تقابل تهران با واشنگتن است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، «دانیل بومر» از نویسندگان روزنامه دی ولت در آلمان، سفر حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، به عراق را نوعی تقابل با آمریکا توصیف کرد.

او در اظهارات خود گفت: این سفر، نوعی تقابل ایران با آمریکا محسوب می‌شود. با وجود تلاش‌های آمریکا برای واداشتن عراق به توقف واردات مشتقات نفتی از ایران، روابط بغداد-تهران همچنان ادامه دارد و حتی دو طرف در پی توسعه و تقویت روابط هستند و بر این اساس می‌توان گفت اینکه وقتی هواپیمای حامل حسن روحانی در بغداد فرود آمد او در انتقاد از آمریکا و در انتقاد از نقش آمریکا در منطقه سخن گفته است، چندان عجیب نیست.


بیشتر بخوانید: تفاوت‌ چشمگیر سفر رؤسای‌جمهور آمریکا و ایران به عراق از دیدگاه تحلیلگر عراقی


این روزنامه‌نگار افزود: به باور من زمانی که همه می‌دانند عراق در بعد انرژی مشکلات زیادی دارد یا وقتی که همه می‌دانند ثبات عراق تا حد زیادی به ثبات در حوزه انرژی مرتبط است پس به سود آمریکا نیست که بخواهد بر این کشور فشار وارد کند. عراق در سال‌های اخیر بار‌ها و بار‌ها شاهد اعتراضات خیابانی بود و مردم این کشور فریاد بهبود در وضع تأمین انرژی سر داده‌اند.

بومر در ادامه گفتگو با الجزیره درباره تأثیر تحریم‌های تحمیلی به ایران بر عراق گفت: پیش‌بینی در این زمینه دشوار است زیرا برای پاسخ به این سئوال باید بتوان سیاست‌های دونالد ترامپ درباره خاورمیانه را پیش‌بینی کرد. این نکته روشن است که عراق در برابر فشار‌های آمریکا، ضعف دارد. این کشور برای محدود ساختن واردات انرژی از ایران تحت فشار است، اما هم‌زمان از حمایت‌های آمریکا نیز بهره می‌برد. وقتی از اوضاع امنیتی در شمال عراق سخن می‌گوییم باید بدانیم اوضاع امنیتی این کشور چندان مناسب نیست، داعش ممکن است بار دیگر فعال شود پس ارتش عراق همچنان به حمایت‌های لجستیک و اطلاعاتی آمریکا نیازمند است. البته اروپایی‌ها هم در پی حمایت از عراق هستند. ما در اروپا اهمیت عراق و نقش این کشور در ثبات منطقه را درک می‌کنیم به همین دلیل اروپا هم از این کشور حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، آمریکا ، حسن روحانی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.