سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صفوی:

اجماعی برای تعریف منافع ملی در جهان اسلام وجود ندارد/ ضرورت مفهوم سازی توسط نخبگان کشور‌های اسلامی

مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام از برگزاری همایش بین‌المللی آینده جهان اسلام برای اولین بار خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حمزه صفوی با بیان اینکه برگزاری همایش بین المللی آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی برای اولین بار در جهان به مفهوم آینده جهان اسلامی می‌پردازد گفت: در بعد هویتی جهان اسلام و جهت گیری هویت و منافع ملی کشور و نسبت آن با جهان اسلام اجماعی وجود ندارد.

سید حمزه صفوی مدیرعامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام در نشست آینده جهان اسلام و تمدن اسلامی با تأکید بر لزوم توجه به منافع ملی و منافع جهان اسلامی گفت: نخبگان کشور‌های اسلامی باید برای جهان اسلام به عنوان یک هویت یکپارچه چندبُعدی مفهوم سازی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه فهم مفاهیم با نام گذاری آن‌ها صورت می‌گیرد، گفت: جهان اسلام در ادبیات غرب مفهوم جدیدی است و از دهه ۹۰ میلادی به بعد مطرح شده است.

صفوی افزود: این مفهوم در دنیای غرب برای غیریت سازی و تعریف دشمن غرب مورد استفاده قرار گرفته است؛ چرا که در این مفهوم جهان اسلام نماد افراطی گرایی و عقب ماندگی به تصویر کشانده می‌شود.

این استاد مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تهران اظهار کرد: در بعد هویتی جهان اسلام و جهت گیری هویت و منافع ملی و عینی کشور و نسبت آن با جهان اسلام هنوز بین نخبگان حاکم در کشور اجماع وجود ندارد و دقیقا نمی‌دانیم در سطوح مختلف منافع ما چیست.

وی با اشاره به چاپ کتابی در سال ۲۰۱۱ میلادی که در آن آمده عصر روشنگری عصری است که قبل از انقلاب صنعتی به وجود آمد که منجر به حذف مفهوم جهان مسیحیت و ورود مفاهیم جدید به عرصه مفهومی غرب شد، گفت: در مورد مفهوم سازی از جهان اسلام در بین پژوهشگران ایرانی و اسلامی کار‌های زیادی صورت نگرفته است و جهان اسلام هنوز به عنوان یک محیط هویتی و اسلامی برجسته نشده است که برگزاری همایش‌هایی و نشست‌هایی از این دست در راستای این مفهوم سازی است و نخبگان کشور‌های اسلامی باید برای جهان اسلام به عنوان یک هویت یکپارچه چندبُعدی مفهوم سازی کنند.

صفوی در تبیین ضرورت این مفهوم سازی برای جهان اسلام در میان جامعه و نخبگان کشور‌های اسلامی گفت: تاکنون تعریفی به نام جهان اسلام یا دنیای اسلام تاکنون وجود نداشته است، و اینکه چه آینده برای این مفهوم سازی رقم بخورد به همت نخبگان کشور‌های اسلامی بازمی گردد و تلاش جامعه علمی و دانشگاهی، حوزویان، نخبگان و ملت‌های اسلامی آینده این مفهوم را خواهد ساخت.

سید حمزه صفوی با اشاره به برگزاری همایش آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی گفت: ما برای اولین بار مفهومی به نام آینده پژوهی جهان اسلام را نه تنها در ایران بلکه در جهان انجام می‌دهیم و این کار در قالب همایش آینده جهان اسلام در افق ۱۴۱۴ شمسی که اردیبهشت ماه سال آینده با مشارکت مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام و دانشگاه تهران برگزار می‌شود، محقق خواهد شد.

صفوی افزود: یکی از نقاط عطف این همایش بزرگ بین المللی این است که پنج دانشگاه بزرگ و معتبر کشور یعنی دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه عالی دفاع ملی با تمام ظرفیت علمی شان در این رویداد بین المللی مشارکت خواهند داشت و در قالب برگزاری پنل‌های تخصصی به اولویت‌های جهان اسلام خواهند پرداخت.

وی با بیان اینکه که مباحث تمدنی همایش پیش رو را دانشگاه امام صادق پیگیری می‌کند، تاکید کرد: آینده مطلوب هیچ ملتی رقم نمی‌خورد مگر اینکه موتور تمدنی آن ملت راه بیفتد و ملتی بدون تمدن اثر گذاری نخواهد داشت.

مدیر عامل مؤسسه آینده پژوهی جهان اسلام، شناخت وضعیت و تحولات آینده جهان اسلام پس از طی دوره گذار کنونی را برای جمهوری اسلامی ایران امری ضروری و اجتناب ناپذیر توصیف کرد و افزود: تحقق آینده مطلوب و سناریو‌هایی که منافع امت اسلام را تضمین کند و جهان اسلام آینده را به عنوان یک قطب بزرگ قدرت در قرن حاضر تشکیل دهد، نیازمند آینده پژوهی نظام‌مند و علمی و بررسی‌های دقیق و کارشناسی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، لازمه مواجهه فعالانه با روند‌ها و تحولات آینده جهان اسلام را داشتن قدرت تحلیل، رهگیری و پیش بینی کلان روند‌ها دانست و تصریح کرد: این همایش بین المللی با نگاه جمهوری اسلامی ایران، به دنبال شناخت تحولات و روند‌های مهم جهان اسلام و سناریو‌های مطلوب، ممکن و محتمل آینده می‌باشد و نتایج آن می‌تواند دستمایه‌ای جهت تدوین نقشه راه و استراتژی متناسب با انواع سناریو‌ها شود.

صفوی با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تحولات مثبت و امنیت آفرین جهان اسلام خاطرنشان کرد: ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان ﺑﻌﻨﻮان ﻗﺪرت ﻣﻨﻄﻘﻪ‌ای ﮐﻪ ﺑﻄﻮر ﻓﻌﺎﻻﻧﻪ در ﺗﺤﻮﻻت مثبت و امنیت آفرین ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺣﻀﻮر داﺷﺘﻪ و ﻣﺪام در ﺣﺎل ﺗﺎﺛﯿﺮﮔﺬاری و ﺗﺎﺛﯿﺮﭘﺬﯾﺮی از اﯾﻦ ﺗﺤﻮﻻت اﺳﺖ، ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺗﺤﻮﻻت ﺣﺎل و آﯾﻨﺪه، و ﺗﺪوﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی ﺑﺮای آﯾﻨﺪه ﻫﺎی ﻣﺤﺘﻤﻞ و رﯾﻞ ﮔﺬاری ﺑﺮای آﯾﻨﺪه ﻣﻄﻠﻮب اﺳﺖ و این همایش فرصتی برای کسب این شناخت می‌باشد.

سید حمزه صفوی در پایان با برشماری محور‌های این همایش اظهار داشت: آینده سیاسیت و امنیت در جهان اسلام، آینده اقتصاد در جهان اسلام، آینده تحولات اجتماعی در جهان اسلام، آینده علم و فناوری در جهان اسلام، آینده محیط زیست در جهان اسلام و آینده تمدن، فرهنگ و ارزش‌ها در جهان اسلام، محور‌های کلان این همایش است که هرکدام به محور‌های خردتر تقسیم بندی می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: دفاعی امنیتی ، صفوی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.