سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دولت آبادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سرمایه‌گذاری اقتصادی ایران در آذربایجان فراتر از نفت است/ توسعه اقتصادی در دستور کار دو کشور

سفیر سابق ایران در آنکارا گفت: ایران یکی از مهم ترین همسایگانی است که نیازهای آذربایجان را تامین می کند.

فیروز دولت آبادی سفیر سابق ایران در ترکیه در گفت‌وگو  با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به سفر وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به تهران و دیدار با مقامات رسمی کشورمان، اظهار کرد: رابطه ایران و آذربایجان  یک رابطه تاریخی و مهم است و باید از چند جنبه به آن توجه کرد. در این میان یکی از  جنبه‌های پراهمیت مربوط به این است که تا صد سال گذشته این کشور جزیی از ایران بوده لذا به لحاظ فرهنگ، مذهب و نژاد یک مجموعه ای از حوزه تمدنی ایرانی محسوب می شود، بنابراین گرایشات مردم این کشور به ایران شدید و قابل توجه است.

سفیر سابق ایران در ترکیه بیان کرد: جمهوری آذربایجان از بدو فروپاشی شوروی تا به امروز علی رغم فشارهایی که برای فاصله گرفتن از ایران  متحمل شده، توانسته مقاومت و رابطه با ما را  حفظ کند. در مقابل نیز ایران در  موضوع  قره باغ از کمک های اقتصادی، سیاسی و نظامی دریغ نکرد  و در کنار آنها ایستاد و اجازه از بین رفتن این کشور را نداد.

وی ادامه داد: علی رغم اختلاف نظرهایی که در خصوص تقسیم دریای خزر و مسائل مربوط به همکاری‌های  نفتی بین دو کشور وجود دارد اما  این همکاری و همگرایی تاکنون به شکلی صمیمانه‌ای حفظ شده است.

دولت آبادی با اشاره به اینکه جریان های زیادی در خارج از منطقه با انتشار خبرهای غیر واقعی تلاش دارند  رابطه تهران-باکو را دچار تنش کنند، افزود: درک خوب رهبران آذربایجان از جمله الهام علی اف باعث شد این تلاش ها ناکام بماند و در عین حال مدیریت خوبه سیاست خارجی در کشورمان نیز به این موضوع کمک کرد.

وی تصریح کرد: در شرایط فعلی این سفر از اهمیت به سزایی برخودار است به خصوص اینکه رژیم صهیونیستی و آمریکا در تلاش هستند رابطه ما با همسایگانمان را با تنش روبرو کنند اما  این سفر کارشکنی‌های آنها  را ناکام گذاشت که نشانه دقت و حس نیت رهبران جمهوری آذربایجان برای استمرار همکاری با ایران است.

سفیر سابق ایران در آنکارا گفت: ما یکی از مهم ترین همسایگانی هستیم که نیازهای آذربایجان را تامین می کند و اگر به سایر همسایگان آذربایجان توجه کنیم هیچکدام توانایی همکاری با این کشور را ندارند و ظرفیتی برای تحکیم بنیان های اقتصادی باکو را  در اختیار ندارند.

وی خاطرنشان کرد: تجارت با ایران در این سال‌ها نخجوان را مستحکم نگه داشته است و ایران تنها کشوری است که می تواند موجب توسعه و پیش رفت آذربایجان شود.

دولت آبادی تاکید کرد: آینده همکاری آذربایجان با ایران برای توسعه اقتصادی این کشور دارای اهمیت فوق العاده ای است، زیرا  ممکن است در صنعت نفت آذربایجان سرمایه‌گزاری هایی صورت بگیرد اما توسعه اقتصادی مفهومی فراتر از همکاری های نفتی دارد و ایران می تواند یک توسعه متوازن را برای این کشور به ارمغان آورد.

وی تشریح کرد: در مقابل برای ایران  هم مهم است، با یکی از مهم ترین ارکان سیاسی قفقاز رابطه خوبی را داشته باشد؛ در نتیجه تمام تلاش خود را می کند تا کمک های لازم را در اختیار باکو قرار دهد. 

سفیر سابق  ایران در ترکیه با بیان اینکه  ایران می تواند کمبودهای تولیدات فرهنگی  آذربایجان را ترمیم کند، بیان کرد: ظرفیت تجاری دو کشور برای گسترش همکاری‌های تجاری قابل توجه است، اما این همکاری تنها متمرکز بر بازارچه های مرزی شده است لذا ایران باید به سمت سرمایه گذاری بیشتر حرکت کند و امید هست این سفر گامی در جهت توسعه روابط دو جانبه باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.