سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

موزه دفاع مقدس خرمشهر، جذابترین موزه جنگ تحمیلی

مرکز فرهنگی موزه دفاع مقدس خرمشهر بکرترین موزه جنگ تحمیلی در ایران است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خرمشهر بعنوان اولین ساختمان در کشور شناخته می‌شود که آثار جنگ ۸ ساله در آن به نمایش درآمد و بی‌شک پربازدید‌ترین موزه دفاع مقدس کشور نیز به شمار می‌رود.

موزه دفاع مقدس خرمشهر یادگاری از ۸ سال جنگ در خرمشهر است که علاقه‌مندان برای درک حس و حال آن روز‌ها به بازدید از این موزه می‌روند.

ساختمان موزه که با نام مرکز فرهنگی دفاع مقدس و موزه جنگ نیز شناخته می‌شود در سال ۱۳۰۹ ه. ش. ساخته شده است.

موزه جنگ در ابتدا به عنوان ساختمان اداری شرکت نفت مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اینکه با شروع جنگ تحمیلی در اواخر مهر ۱۳۵۹ ه. ش. به اشغال عراقی‌ها درآمد و به برج دیده‌بانی برای آنان تبدیل شد.

پس از بازسازی قسمتی از بنا در سال ۱۳۷۵ ه. ش، مرکز فرهنگی دفاع مقدس (موزه جنگ) با مساحت ۲ هزار و ۴۰۰ متر مربع کار خود را با ۴ سالن به نام‌های آزادسازی، بازسازی، اشغال و مقاومت آغاز کرد.

در موزه جنگ خرمشهر که در خیابان امام خمینی قرار دارد، آثاری از عکس‌های دوران جنگ، ادوات نظامی، لوازم شخصی سرداران و شهیدان را در معرض دید عموم قرار داده‌اند.

از قسمت‌های جالب توجه موزه دست‌نوشته‌های عراقی هاست که بر روی دیوار‌های ساختمان از دوران جنگ باقی مانده است، یکی از دست نوشته‌ها، جمله” آمده‌ایم تا بمانیم ” بوده است که در این مرکز، خودنمایی می‌کند.

یکی از بازدیدکنندگان این موزه در گفتگوبا خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، گفت:چیزی که در این موزه توجه مرا به خود جلب کرده نوشته‌ای بود که برروی دیوار ساختمان موزه بدست نیرو‌های بعثی نوشته شده بود. آن‌ها قصد ماندن واشغال این شهر را داشتند.

در بخشی از فضای باز موزه، نیرو‌های بعثی ماشین‌هایی را بصورت ایستاده در خاک گذاشته بودند که پس از گذشت سال‌ها همچنان به همان صورت باقی مانده‌اند و یکی از جذابیت‌های مرکز فرهنگی دفاع مقدس محسوب می‌شود.

از قسمت‌های دیگر مجموعه می‌توان به کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، آرامگاه سه شهید گمنام و سالن نمایش فیلم اشاره کرد.

همچنین در این مرکز فرهنگی، آثار به جامانده از سرداران شهید حماسه مقاومت خرمشهر همچون سید محمدعلی جهان‌آرا، عبدالرضا موسوی، از فرماندهان سپاه خرمشهر و دیگر شهدای ارتش و سپاه و نیز ادوات نظامی آن دوران به نمایش گذاشته شده است.

در موزه دفاع مقدس آثار شهدا، چون کوله‌پشتی، اسلحه، قمقمه و پوتین وجود دارد که از مناطق مرزی خرمشهر، چون شلمچه به یادگار مانده است.

یکی ازاعضای راهیان نوردر گفتگوبا خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ، گفت:با دیدن اسلحه‌های رزمندگان میتوان درک کردکه آن‌ها با کمترین امکانات و تجهیزات در برابر دشمن ایستادگی کردند ونیرو‌های بعثی را با اتحاد شکست دادند.

همچنین در این موزه ۵ تالار اصلی موجود است.

تالار‌های اصلی موزه دفاع مقدس:

تالار اول موزه دفاع مقدس شامل بحران قبل از شروع جنگ و هجوم اولیه ارتش متجاوز بعث صدام است.

تالار دوم سالنی است که در آن حماسه ۴۵ روزه مقاومت مردم قهرمان خرمشهر در مهر و آبان ۱۳۵۹ به نمایش گذاشته شده است.

تالار بعدی تالار اشغال خرمشهر است که در آن عکس‌هایی از تخریب شهر و حضور عراقی‌ها در خرمشهر، عکس‌هایی از سرقت اموال مردم توسط متجاوزان، تخریب خیابان‌هاو حضورشان در خرمشهر مشاهده می‌شود.

در تالار چهارم بازدیدکنندگان به عملیات الی بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر خواهند رسید و با مشاهده نقشه‌های عملیات، با چگونگی شکل‌گیری این عملیات غرورآفرین آشنا خواهند شد.

تالار پنجم این موزه به بازگشت مردم قهرمان خرمشهر به این شهر اشاره دارد.

همچنین تالار ششم به نام تالار «خرمشهر امروز» است، که روند دفاع تا پیروزی و بازگشت مردم و بازسازی تا کنون را شامل می‌شود.

یکی از مزیت‌های این موزه این است که وقتی روی پشت‌بام آن قرار می‌گیرید، خاک عراق به وضوح دیده می‌شود و این امر نشان از مکان خاص این موزه است که برای گردشگران جالب به نظر می‌رسد.

از دیگر مزیت‌های این موزه وجود راویان پیشکسوت و جوان خرمشهری است که جنگ را با تمام وجود لمس کرده و آن را به نسل جدید، بازدید کنندگان و گردشگران انتقال می‌دهند.

یکی دیگر از بازدید کنندگان گفت: با شنیدن اتفاقات جنگ از زبان راویان این موزه دل هر آدمی بی اختیار به لرزه می‌افتد واشک در چشمانش جاری می‌شود.

سرهنگ عبدالامیر عریضاوی مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس خرمشهر در گفتگوبا خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،تعداد راویان این مرکز را ۳۰ نفر عنوان کرد و گفت:راویان مرکز فرهنگی دفاع مقدس بیشتر دانشجویان بوده که علاوه بر خدمت رسانی به زائران، روایتگری موزه جنگ را نیز بر عهده دارند.

وی سنگر‌های نمادین دفاع مقدس در محوطه بیرون موزه جنگ خرمشهر را یادآور شد و افزود: در محوطه بیرون موزه جنگ، سنگر فرماندهی عملیات بیت المقدس و تمثال رزمندگان دوران دفاع مقدس طراحی شده است.

مدیر مرکزفرهنگی موزه دفاع مقدس خرمشهر گفت: موزه دفاع مقدس روزانه میزبان حدود هزار نفر زائر راهیان‌نوری است و در روز‌های آینده جمعیت زائران به صورت چشم‌گیر افزایش می‌یابد.

عریضاوی افزود: علاوه بر زائران ایرانی، زائران خارجی از کشور‌های مختلف در موزه دفاع مقدس خرمشهر حضور پیدا کرده و از بخش‌های مختلف این مرکز بازدید می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ۲ میلیون زائر در قالب کاروان‌های راهیان‌نور و مهمانان نوروزی از موزه دفاع مقدس و مناطق عملیاتی در خرمشهر بازدید کردند افزود: پیش‌بینی می‌شود تعداد زائران در نوروز ۹۸ نسبت به سال گذشته افزایش می‌یابد.

موزه دفاع مقدس خرمشهر به واسطه وجودش در منطقه آزاد اروند، هر ساله میزبان خیل عظیم گردشگران خارجی از اقصی نقاط دنیاست و در کنار آن، هر ساله بازدیدکنندگان زیادی به ویژه در نوروز با توجه به حضور راهیان نور در خرمشهر، از این مرکز فرهنگی و موزه دیدن می‌کنند.

انتهای پیام/ د

گزارش از هدی دریس

برچسب ها: دفاع مقدس ، موزه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.