وی افزود: دانشگاهها در سال جاری در جهت مدیریت منابع، مصارف و کاهش هزینه ها، تلاشها و اقدامات بسیاری انجام دادند و تا حدودی این تلاشها موفقیت آمیز بود، اما در تلاشیم که این ساختار در بستر الکترونیک قرار گیرد تا به اهداف مان دست یابیم.
جان بابایی با بیان اینکه در سال آینده باید تلاش خود را در جهت تکمیل اقدامات و رفع نقایص در حوزه نظام ارجاع به کار گیریم، بیان کرد: بحث نظام ارجاع در دهه ٧٠ مطرح شد، اما موفقیت آمیز نبود، دلیل این عدم موفقیت نیز این بود که نظام ارجاع در حد ارجاع کاغذی و از سطح یک به سطح دو بود. درحالی که کشورهایی که در زمینه نظام ارجاع موفقیت خوبی کسب کردند، در بستر الکترونیک این اقدام را انجام داده2اند.
معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: اگر بخواهیم در حوزه سطح بندی خدمات در نظام ارجاع موفق عمل کنیم، باید برای جز به جز خدمات سلامت، ساختار الکترونیک در نظر بگیریم و اینکه بخشی از خدمات در بستر الکترونیک بوده و بخشی از آن به صورت کاغذی انجام شود، امکان پذیر نخواهد بود؛ لذا ضرورت دارد که این امکان برای تمامی خدمات سلامت فراهم شود.
وی درباره استحقاق سنجی در نظام ارجاع گفت: مهمترین نقطه ارجاع، استحقاق سنجی است و پزشکان خانواده در سطح یک، براساس این استحقاق سنجی، باید اولویتهای درمان و پروسه ارجاع را در نظر گرفته و فقط بیمارانی که ضرورت دارد را به سطح دو و سه ارجاع دهند. شاید در گذشته به اصرار خود بیمار، مواردی که ضرورت نداشت و حاد نبود، به سطح بعدی ارجاع میدادند، اما در بستر استحقاق سنجی، این اجازه داده نمیشود. همچنین در استحقاق سنجی اجازه تجویز دارو، خارج از استاندارد هم داده نمیشود.
جان بابایی با بیان اینکه معاونان درمان و مسئولان IT در هر دانشگاه، مدیر پروژه استقرار نظام ارجاع الکترونیک در استان خود هستند، عنوان کرد: فاز اول استحقاق سنجی در قالب استحقاق سنجی هویت در بیمارستانها انجام شده است و اکثر استانها در این زمینه خوب کار کردند. فاز بعدی استحقاق سنجی نیز در کلینیکهای ویژه و درمانگاهها انجام خواهد شد.
معاون درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: در سال آینده، الکترونیک شدن تمام خدمات بیمارستانی در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/