سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت بازار خشکبار در آستانه شب عید/ علت گرانی آجیل چیست؟

اگر چه آجیل از ضروریات شب عید به شمار می‌رود، اما متاسفانه اخبار بدست آمده از بازار، موید رکود سنگین و شدید در این عرصه است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر یک سنت دیرین و فرهنگ نهادینه شده در میان خانوار‌های ایرانی با نزدیک شدن به روز‌های پایانی سال و به اصطلاح شب عید، اکثر قریب به اتفاق افراد و گروه‌های اجتماعی جامعه به انحای گوناگون خود را برای ورود به سال جدید آماده می‌کنند.

نمود و بروز این آمادگی به اَشکال گوناگون خود را نشان می‌دهد و یکی از این اشکال به خرید به اصطلاح سور و سات عید معطوف می‌شود، در این میان در سبد یا سفره عید خانوار‌های ایرانی، آجیل نقشی پر رنگ ایفاء کرده است.

البته تا حدودی با سیگنال‌هایی که از بازار خشکبار در شب یلدا دریافت می‌شد، وضعیت نامساعد بازار آجیل و خشکبار در شب عید قابل پیش بینی بود.

اگرچه قیمت‌های فعلی به نسبت نرخ گذاری‌هایی که در بازار خشکبار شب یلدا شاهد آن بودیم، کاهش یافته و به نوعی تعدیل پیدا کرده است، اما کاهش قدرت خرید مردم، به مراتب شدیدتر از میزان کاهش قیمت‌هاست و همین نابرابری، شرایطی را رقم زده است که رضایت توزیع کننده و متقاضی (منظور نظر مصرف کننده است) آنچنان که باید جلب نشود.

در ذیل این گزارش تلاش می‌شود مشاهدات میدانی دریافتی از بازار خشکبار منعکس شود تا شاید این مرقومات مثمرواقع شده و تا حدودی (هر چند اندک) در روز‌های باقیمانده به پایان سال به حصول گشایش‌هایی در این عرصه منتهی شود.

کمبودی در تامین خشکبار نیست/افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم معضل اصلی بازار

محمد حسین ایرانی، یکی از توزیع کنندگان خشکبار در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص بازار آجیل و خشکبار در این روز‌ها (هفته‌ها و روز‌های پایانی سال) اظهار کرد:  بازار خشکبار در مقایسه با شب یلدا (که به نوعی میزان خرید و مصرف خشکبار، در مقطع اشاره شده نیز اوج می‌گیرد) بهبود پیدا کرده است، اما ضریب موفقیت های حاصل شده محسوس نیست و به تعبیری در سایه مشکلات ریز و درشت اقتصادی، اندک تغییرات ایجاد شده نیز به چشم نمی‌آید.

وی افزود: آنچنان که پیش از این در اظهار نظر‌های مسئولان ذی ربط و دستگاه‌های مربوطه مورد تاکید قرار گرفته است، یکی از دلایل افزایش قیمت خشکبار به سرمازدگی معطوف می‌شود که در ارتباط با برخی از اقلام همچون پسته، زمینه رشد قیمت‌ها و کاهش میزان عرضه را فراهم کرده است.

ایرانی در ادامه بیان کرد: اما وقتی شرایط کلی بازار را مد نظر قرار می‌دهیم این واقعیت مبرهن می‌شود که کمبودی در ارتباط با میزان آجیل در بازار (از حیث کمی) احساس نمی‌شود و گرانی خشکبار نیز صرفا به پسته خلاصه نمی‌شود چراکه تنها دلیل آن  سرمازدگی و عوامل این چنینی است.

این فعال بازار خشکبار گفت: افزایش قیمت‌ها صرفا به بازار خشکبار خلاصه نمی‌شود و در ارتباط با بسیاری از محصولات جز بنزین و تا حدودی نان، شاهد رشد افسار گسیخته قیمت‌ها بوده ایم و فلذا بازار خشکبار نیز از این موج و به تعبیر دیگر سونامی، مصون نمانده است.


بیشتر بخوانید: ارزانی اقلام آجیل و خشکبار در راه است/ گرانی‌های اخیر ارتباطی به کاهش تولید ندارد


وی افزود: طبیعتا در شرایط رکود اقتصادی و کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم، انتظار خرید خشکبار و در اولویت قرار گرفتن این محصول در سبد خرید خانوار‌های ایرانی، خوشبینانه به نظر می‌رسد.

ایرانی گفت: در میان اقلام مصرفی، محصولاتی همچون برنج، گوشت، مرغ، حبوبات و... در صدر فهرست خرید‌ها قرار دارد و خرید‌هایی همچون آجیل، در مرحله بعدی اولویت خرید قرار خواهد گرفت.

۲۰ درصد افراد از دریافت پروانه کسب انصراف داده اند

طبیعتا وقتی ضریب فروش از سوی واحد‌های خُرد کاهش پیدا می‌کند، کسب و کار فعالان این عرصه نیز تحت الشعاع قرار می‌گیرد و به اصطلاح خرابی و رکود بازار، دومینو وار مراکز عمده فروش را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مصطفی احمدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، چندی پیش در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در ارتباط با وضعیت بازار مذکور اظهار کرد:  کاهش تولید، افزایش قیمت آجیل، سرمازدگی و خشکسالی، باعث شده است تا ۲۰ درصد افراد از دریافت پروانه کسب انصراف دهند.

فرشاد کیانی، یکی از فعالان بازار خشکبار نیز در گفت و گویی کوتاه با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، با اشاره به مطلب فوق و انصراف برخی از متقاضیان فعالیت در بازار آجیل بیان کرد: در شرایط فعلی اقتصادی کشور که جامعه به شدت نیازمند توسعه فرصت‌های شغلی است، کاهش و تنزل میل و رغبت به فعالیت در این عرصه، ظرفیت‌های شغلی متعددی را از بین می‌برد که می‌توان با تعبیر فرصت سوزی از آن یاد کرد.

وی افزود: به واقع هر آنچه در راستای تقویت و حمایت از اصناف قدم برداشته شود به همان میزان از فشار بیکاری در جامعه کاسته خواهد شد که صنف آجیل و خشکبار نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از افزایش ۳ تا ۴ برابری قیمت‌ها تا کاهش چشمگیر مشتری برای خرید آجیل

سید ناصر کمالی، یکی از فعالان حوزه توزیع آجیل و خشکبار در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی، در تشریح جزئیاتی هر چه بیشتر از شرایط حاکم بر بازار مذکور در این ایام اظهار کرد: متاسفانه قیمت‌ها به نسبت مدت زمان مشابه سال قبل، ۳ تا ۴ برابر افزایش یافته است و همین موضوع بر کاهش ضریب تقاضا از سوی مشتریان بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت گردو، بسته به کیفیت آن ۱۰۰ تا ۱۴۰ هزار تومان، پسته ۱۴۰ تا ۱۸۵ هزار تومان، بادام آستانه ۵۰ هزار تومان، کشمش معمولی ۲۸ هزار تومان و کشمش اعلاء ۵۰ هزار تومان نرخ گذاری شده است.

کمالی در ادامه بیان کرد: به عنوان نمونه، پسته‌ای که در حال حاضر به قیمت ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود، سال پیش در همین ایام با قیمت ۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

این فعال در بخش توزیع آجیل و خشکبار گفت: متاسفانه به تبع افزایش افسار گسیخته قیمت ها، مراجعه مشتری نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته و ریزش متقاضی خشکبار به نسبت سال گذشته بیش از ۶۰ درصد برآورد می‌شود و متقاضیان فعلی نیز عمدتا به خرید محصولات ارزان قیمت مبادرت می‌ورزند.

وی گفت: در حال حاضر، عمده مراجعه کنندگان به خرید تخمه آفتابگردان که در میان خشکبار، ارزان‌ترین محصول به شمار می‌رود اقدام می‌کنند.

کمالی در پاسخ به سئوال خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی، در خصوص کیفیت و چگونگی مراودات بازار توزیع عمده خشکبار با فعالان و واحد‌های صنفی خُرد تصریح کرد: در حال حاضر بر خلاف سال گذشته، عرضه کنندگان خشکبار از دریافت چک اجتناب می‌کنند و برای تحویل بار صرفا به پول نقد بسنده می‌کنند.

این فعال در حوزه توزیع خشکبار و آجیل در ادامه بیان کرد: همین شیوه کار باعث شده ما نیز برای تهیه بار مورد نیاز خود دچار مشکل شویم و به واقع عامل اصلی نارسایی اشاره شده کمبود نقدینگی است.

وی در پایان یادآوری کرد: البته در ارتباط با شرایط کسب و کار واحد‌های توزیع کننده خرد خشکبار، ذکر این نکته ضروری است که بنابر محل فعالیت، از حیث جانمایی و جغرافیایی، وضعیت فروش متفاوت است و طبیعتا در مناطق مرفه نشین، کاهش مشتری کمتر به چشم می‌آید، اما در کلیت امر شرایط حاکم بر بازار خشکبار، مساعد و مطلوب به نظر نمی‌رسد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۴
در انتظار بررسی: ۰
وحید
۰۴:۵۰ ۲۹ اسفند ۱۳۹۷
من توانایی خرید ماشین وآجیل و... رو تا حدودی دارم ولی خداشاهده به احترام مردم زجرکشیده کشورم وباعهدی که با خودم بستم در این کمپین(نه به گرانی)شرکت کردم امسال عیدرو تحت هیچ شرایطی نه ماشین میخرم ونه آجیل وتنقلات مرغ هم در حد مصرفمون میگیرم البته خریدمرغ رو هم به شدت کم کردم. به امید رسوایی سودجویان ومحتکران
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
مرگ برگرانی
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۶ اسفند ۱۳۹۷
ای داد وبیداد
مسلم دوسری
۱۸:۱۷ ۲۵ اسفند ۱۳۹۷
نخرید نخرید
سید محمد امین طباطبایی
۲۰:۲۳ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
اگر پسته کیلویی 500 هزار توان شود ، گوشت 200 هزار شود ، مرغ 100 هزار تومان شود دوباره مردم همیشه در صحنه صف می ایستند و آن را با تلاش فراوان می گیرند. واقعا ملت عجیبی داریم!!!
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۴ اسفند ۱۳۹۷
بابا نخرید بزارید ارزون بشه
علیرضا
۰۳:۳۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
عزیزان، آجیل رو ول کنید، نان امروز گران شد.
چرررررا؟؟؟
ناشناس
۲۰:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
از علل گرونی اجیل :1_بی دینی گرونفروشان 2_گرونفروش حتی از فروش هرچیزی که مال خودشه هم رحم نمیکنه و حتی حاضره جان زن و فرزند و حیثیتش هم برا پول گرون بفروشه. و اینا همش کار افراد بی دین . اگه دولت از عمده فروش قیمت بگیره میبیند که خورده فروش یا عمده فروشه که گرون میفروشه. ولی کیه که پیگیر شود؟
ناشناس
۱۸:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
محمد باقر نوبخت عامل گرانی است
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
برای جلوگیری از تورم باید
پرداخت حقوقها با سکه طلا یا نقره یا مس باشد.
ناشناس
۱۶:۳۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
واقعا که /
مبین
۱۶:۳۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
من چیزی بگم بعضی افراد با هماهنگی تنقلات را انبار کردند وبرای نگهداری قرص برنج گذاشتند آخه برنج رو میشه شصت آجیل را نه پس مردم می فهمند که تنقلاتی که یک سال احتکارشده حتما"نگهدارنده قوی درکار است نمیخریم پول نداریم نمی خوریم چون از جونمون سیر نشدیم ما که یک ساله نخوردیم اینم روش
عمار
۱۶:۲۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
شما عجیلو و اجناس دیگر رو ارزونش کنید نگران سلامتی مردم نمی خواد باشید گرونی و بیکاری و بیپولی و یارانه اندک و تقسیم صحیح و نا عادلانه ثروت ملی و سبد کالای حمایتی و نداری مردمو مریض کرده نه عاجیل بوداده یا نداده در ضمن خداوند جل جلاله در قرآن کریم فرموده است راه خیر و شر
و سعادت و گمراهی و حلال و حرام را نشان داده به همه عقل و شعور داده که بفهمند چی براشون بده و ضرر داره و چی براشون خوبه و موفیده الحمد الله خدا برکتش بده دکتور هم زیاد داریم در حد صادرات لطفا اجناسو ارزونش کنید که همه مردم مستضعف بتونن توی سبد غذاییشون هر ماه خرید های لازمشون رو داشته باشن نه فقط سالی یک بار اونم باید برن وام بگیرن با سود بالا تا بتونن یک کیلو آجیل برای شب عیدشون بخرن . خودم و شما را از مصیبت عظیم فقر و نداری و بیکاری و بی پولی به صبر عظیم حضرت ایوب پیامبر خداوند جل جلاله س دعوت میکنم انشاءالله به امید آینده ایی پر از تدبیر و امید . والسلام و صلوات . التماس دعا . اللهم عجل لولیک الفرج و العافیت و النصر .
آراد
۱۶:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خدا شاهده یه کمپین نخریدن آجیل بین فامیلا را انداختیم که قرار شده کسی عید آجیل نخره. از خودمون شروع کنیم. و همه هم موافقت کردن. مردم عزیز شمام میتونید همین کارو بکنید.
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۰ اسفند ۱۳۹۷
آجیل را یا سکه طلا بخریم ارزونه
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
آتش به هر چه آجیل است چرا علت گرانی آنرا توجیه میکنید به حال ما که نان خالی نداریم چه سودی دارد
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
امسال آجیل نمیخریم
ناشنای
۱۷:۴۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ما که چندین ساله نخریدیم
سید
۲۰:۱۳ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
کم کم باید هیچی نخورید!
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ای بابا من تو نون شبم موندم
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ای بابا
میثم
۱۵:۲۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دل مردم دیگه به چی خوش باشه یه دیدو بازدید عید بود اونم با قیمت نجومی کالا ها مثل اجیل وگوشت و......
ناشناس
۲۰:۲۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ماهر کی عید بیاد خونمون واس ناهار شام ؛میخاییم استامبلی پلو بدیم گوشت نمیتونیم بخریم .
تقی پور
۱۵:۰۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
این چرایی ها رو داریم میشنویم
هر روز گرانتر از روز قبل
ما خسته شدیم
شما نشدید؟
م
۱۴:۵۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
باسلام مسئله بعضی ازمسئولین که بر اوضاع اقتصادی کشور اوردندبالاتر ازاجیله شاید یکنفر کارگر حتی یک سال باشه اجیل نخورده چه جوری حقوق کارگر بالا نمیره کی رسیدگی کنه اونم کارگر ساختمانی چه جوری همه به فکر کارمندان یا دولتیاین حقوقشان کم یازیاد بشه ولی قشر کارگرنه خداوند خودش اوضاع مارا به خیر کند فقط به فکر یک لقمه نونیم تاببرسد اجییییل نزدیک عید ما بیکار باشیم
شروین
۱۴:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
گرانی همون طور ادامه داره
عمار
۱۴:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
فقر و گرانی و بیکاری و بی پولی ناراحتیم
محمد
۱۴:۲۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
هر چی گرون کردند نخرید ، چیزی نمیشه ، گوشت / ماشین / آب / برق / نان / طلا / و هر چیز دیگه ! چیزی نمیشه که نهایتا میمیریم ، اصلا مگه اشکالی داره . مادام العمر روزه میگیریم و زندگی فعلی رو وصله پینه میکنیم ، اصلا موردی نیست .
محمد خسرو
۲۰:۱۵ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکای جنایتکار!
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
فقط مسؤلین میگن ملت ما در هیچ شرایطی تسلیم تحریمها نمیشه و روی پای خود ایستاده اند و میگن ما از لحاظ انبار کالاهای اساسی و ذخیره مشکلی نداریم و فقط شعار میدن در صورتی که مردم ما خسته شدند از افزایش هرروز قیمتها و اختلال در اقتصاد اکثر مردم به وجود امده جز یه افراد خاص و سرمایه دار که این هم اندک هستند دولت و مسؤلین اکر توانایی دارن بر کنترل قیمتها نظارت کنن و مدافع مردم فهیم و قدرشناس که این همه شهید دادیم تا نسل بی عدالتی و تبعیض از بین بره ولی برعکس شد تحریمها پدر ملت را در اورده اگر مسؤلی با 2 میلیون درامده ماهانه موافق باشه و با اون ماهانه سر کنه بعدا میفهمه مردم و قشر کارگر چی می کشند...
ناشناس
۲۲:۵۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دوست عزیز خوبه شما حداقل کار دارید که به قول معروف اب باریکه ای وجود داره، ولی خیلی ها کلا بیکار هستند! اونها چیکار کنند که شرمنده خانواده شون هستند!? بچه هاشون ارمون همه چی به دلشون مونده! جواب اینها رو کی باید بده! آیا آمریکا مقصر این بی مسئولیتی هست!? یا مدیرانی داریم که از خداشون هست که تحریم وجود داشته باشه و آب گل آلود باشه تا میلیارد میلیارد بتونن اختلاس کنند و هیچ کسی نباشه ازشون بازخواست کنه!? از ماست که برماست.
ناشناس
۱۴:۱۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کاش فقط به فکر مردم هم بودید
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
علت گرانی آجیل چسیت؟ (20 نمره)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خود مسئولان دارن گرون می کنند
اا
۱۳:۴۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خسته شدیم به خدا
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خیلی مواقع گفته میشه که علت گرانی مردم هستند. ولی مردم چکار کنند تا بحال کدام کالا وقتی که گران شد دوباره قیمتش ارزان شد . مردم دیگه می بینند که ارزون نمیشه و گرانتر هم میشه مجبور می شوند بخرند. البته ما هیچ وقت طرفدار خرید گران نیستیم. . تمامی دلخوشی مردم را گرفتند و الکی گردن تحریم می اندازند.
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
رسیدگی کنید مسئولان
رضا ملکی
۱۲:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
با سلام
مگر چیز ارزان هم داریم که چرا آجیل گران باشد

با عرض معذرت و عذر خواهی این سوال در این موقعیت که مردم برای گذران زندگی و تامین حداقل ها کمی احمقانه به نظر می رسد
اصلا به قول معروف آجیل کیلویی چند ؟؟؟!!!

مردم دارند نابود می شن ولی همه مسئولین در همه مصاحبه ها میگن هیچ مشکل و کمبودی نداریم مردم نگران نباشند !!!!!!!!!!1
نگرانی چی نباشیم این که توان خرید و تامین حداقل ها را نداریم نگران نباشیم

واقعا نمی دونم اصلا از کجا نشات می گیره و کی پشت این برنامه ها و سناریو های منظم هست که مردم دارند نابود می شوند
همیشه که مسئولین میگن تحریم ها اثر ندارد پس چی و کی این بلا را سر مردم بدبخت می آورد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ابی
۱۴:۰۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مقصر زیاد هست: هجوم مردم. تحریم. دلال. دلار. خیانت. رشوه. سرمازدگی بدبخت!. احتکار. تحریم. جرم و مجازات مفسد اقتصادی. فرهنگ نادرست مصرف. قناعت نکردن. چشم و هم چشمی. و ........ درست بشو نیست که نیست. با تشکر از باشگاه خیرنگاران جوان.
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
زودتر برید تو صف بخرید
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
من حسرت حتی بوی تخمه به مشامم نمیرسه چه برسه برم آجیل برای شب عید بخرم
جواد
۱۹:۳۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
اصلا اشتباه مردم همینه خواینطوری کاسبی شخص خوب میچرخه بایدم گرون بدد.
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خدایا منو بکش راحت بشم خسته شدم واقعا
م
۱۷:۵۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
چرا گلم ؟
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
واقعا که
علی
۱۲:۳۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
چرا این مردم با گرانی مبارزه نمی کنند نخریدن بهترین مبارزه است کی شده با نخوردن اجیل مرده باشد وقتی خودمان به همدیگر رحم نکنیم خدا هم رحم نخواهد کرد
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
چون همه پول دارن
ابی
۱۲:۳۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تعارف که نداریم. وقتی ارزش پول پایین بیاد صادرات بیشتر میشه. چون دیگه ارزش خوردن آجیل رو نداریم. خارجیها باید بخورن که پول و اقتصادشون برتر هستش. مثل خاویار. با تشکر از باشگاه خبرنگاران جوان.
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
همه پول دارن
ناشناس
۱۲:۱۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
اگه امسال آجیل را تحریم بکنیم ونخریم بخدا فرهنگ سازی میشه برای سایر اقلام مثل خودرو و طلا و..‌.
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تحریم=نخریم
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
همه پول دارن میخرن
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کلا امسال عید رو تحریم کنن
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خودت تحریم کن
چون همه پول دارن
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کلا امسال عید رو تحریم کنن و حرام اعلام کنن چیزی نخرن. اتحاد نداریم.
ناشناس
۱۲:۰۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
من نمیخرم
ناشناس
۱۳:۰۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
نخر
ندا
۱۲:۰۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
سلام
چرا در شهرستان ها ایجاد اشتغال نمیکنن که مردم از روستا نیان به مراکز استان ها و شلوغی و اجاره خونه های بالا بدند
نمونش شهرستان فریدن در استان اصفهان چقدر مهاجر دارد
ناشناس
۱۳:۱۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
در مراکز استان ها چون پول زیاد است میان
چون همه پول دارن
ناشناس
۱۱:۵۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دولت فقط به فکر اول، پایتخت! که صداشون دنید وبعد چندشهربزرگ است؟؟! وهرچه کالای خوب ومرغوبه ، مال تهرونیا؟؟!! درشهرهای دیگه اجناس به خصوص میوه، بسیارگرون ونامرغوب؟؟!!!! ومیوه های خوب رااحتکارکردند تا شب عید ازاینی که هست، گرونتر بدهند؟؟!!!
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مال تهرونیاست چون همه پول دارن
ناشناس
۱۹:۲۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مقصر مسئولین ما هستن که با حقوق های نجومی مشغول هستند و به فکر مردم نیستن.
مونا
۱۱:۵۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خواهشا نخرید
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
همه پول دارن میخرند
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
همه پو ل دارند میخرن
ایرانی
۱۱:۵۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مردم اگر همت کنند و امسال آجیل نخرند شروعی خواهد شد برای نخریدن کالای گران دیگر . پس خواهشا نخرید
هادی
۱۷:۲۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
هر چه نخرید به نفع دولت است براتون صادر میکنن
خانم
۱۱:۵۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مقصر خودمون هستیم هر چی گرون میشه میریم به سمت خریدش
سام
۱۱:۵۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
همت کنید نرید به سمت جنس کالا و اجناس بزارید توی دستشون بمونه
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
علت این گرانی مسئلان کشور است ، چو برای هرکاری توجیهی دارن ، الان به رئیس جمهور بگی چرا اجیل گران شده ، برید کشور های همسایه راببینید چقدر است ، نمی گوید ارزش پول مان پایین آمده است .
محسن
۱۱:۴۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
یکی از دوستانم آلمان زندگی میکنه میگه پسته کیلویی 100هزار تومانه به پول ایران بزرگواران آشنا ندارید بخواهد بیاد ایران بگیم چند کیلو مسافری بیاره .کنار خیابان بساط کنیم بفروشیم.
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
علت گرانی آجیل نه --- علت گرانی همه چیز چیست ؟؟؟
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
علی برکت الله
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خدایا منو بکش راحت بشم
عمار
۱۱:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
آره آجیل نخورید و نخرید کلا هرچیزی گرون شد نخرید نخورید نپوشید مسافرت نروید وسیله نقلیه ملی نخرید سوار نشوید خانه دار نشوید ازدواج نکنید طلا و سکه نخرید تفریح و شادی نروید فقط نگاه کنید فقط نظاره گر باشید با حسرت که چطوری پولدارها و ثروتمندان رفاه زده می خرن و می خورن و میپوشن و سوار میشن و میگردن و از امکانات زیاد چطور حالشو میبرن . ای عجب ای عجب ای عجب از بی توجهی و کم توجهی و عدم مدیرت یکپارچه و هماهنگ بازرسین کل کشور . خداوند جل جلاله در قرآن کریم میفرماید از تمامی نعمتهای حلالی که برایتان آفریده ام بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید و به یکدیگر هم کمک کنید از هر لحاظ ، ولی در قران کریم نفرموده نخورید و نیاشامید و نپوشید و نداشته باشید و حلالم را بر خود حرام کنید و انقدر اجناس را گران کنید که مستضعفین و محرومان و مسکینان و ایتام و در راه ماندگان نتوانند از نعمات حلال خداوند جل جلاله استفاده کنند و فقط نظاره گر باشند ، اللهم عجل لولیک الفرج و العافیت و النصر . والسلام و صلوات . التماس دع
قزوینی
۱۳:۰۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
درسته عزیزجان
اما طبق همان قرآن مصرف هر چیزی که برای بدن انسان ضرر داشته باشه حرام است.
از آنجا که خرید این لوازم تا زمانی که با این درآمد و این قیمت هستند برای ما به سختی افتادن دارد و حداقل برای مغز و تفکر انسان ضرر دارد و آن را درگیر میکند پس ""حرام است"".
این نظر شخصی منه.
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خوب گفتی
دکترسید
۲۰:۱۹ ۲۱ اسفند ۱۳۹۷
احسنت!
حاجى براتى
۱۱:۲۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
باحقوق ثابت اااجيل،!؟؟؟ فكرشو هم نميشه كرد .!!
با اين اوضاع مگر دنيا وارونه بشه ادم حقوق بگير بتونه اجيل بخوره .!!
خدايا ميشه روزى ببينم توجيبم اجيل
پسته وتخمه بشكنم بادام وگردو كنم ميل
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
باید پشت مغازه ها رو ببینیم حسرت خوردن آجیل را کنیم
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
الکی قیمتها را بالا نبرین خیلیها قصد خرید آجیل ندارن.
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ایول
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
قیمتها را بالا نبرین
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
منکه نمیخرم تا کپک بزنه رودستشون بنونه چه واجب نخوریم نمیمیریم
نوروز 98
۱۱:۰۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
متاسفم بر بی عدالتی
مردم
۱۱:۰۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
واقعا که
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ریشه اصلی تمام گرانی ها اعم از آجیل و ماشین و پوشک و خونه و هرچیزی که فکرشو بکنید فقط و فقط و فقط دولت و آقای روحانی هست و متاسفانه برخی مردم و سود جو به این گرانی ها دامن زدند و تشدید کردن.
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
من هم مردمو مقصر می دونم، نباید آجیل بخورن تو این وضعیت مملکت نون هم باید سهمیه بندی بشه که زیاد مصرف نکنند. مردم باید سختی بکشند. من که لذت می برم وقتی همه چی گرونه و مردم اصراف نمی کنند. حاکم گناهی نداره. مردم لوس شدند. ما باید تحت سختی بیشتری زندگی کنیم.
دولت واقعا داره زحمت می کشه.
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مرگ بر گرانی
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خودمردم مقصر هستند که دقیقا شب عید که میرسه میرن میخرن
ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
میگه زورم به طرف نمیرسه زورم به خودم که میرسه فعلا امسال که مملکت با تدبیر داره اداره میشه و ما پولشو نداریم آجیل را تحریم کرده و نمیخریم تا این تدبیر کمر شکن تمام شود
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مرگ برگرانی
ناشناس
۱۳:۲۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خدا کنه همه چیز ارزون بشه
سعيد
۱۰:۴۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مردم چرا ميخرن
مهدی
۱۰:۴۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مردم گوشت و مرغ و برنج و میوه و.... توخریدش موندن آجیل پیشکش بقول جواد جان ما مشکلی نداریم اون قسمت از ما که مشکلی نداره کل آجیل بازار و می خره کسبه به مشکل نمی خورن انشاا...
بنام خدا
۱۰:۳۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
با این رونق اقتصادی
دیگه کسی عیدی ندارد با جیو خالی
ناشناس
۱۰:۳۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
آجیل شب عید !
این روزها شب عید برای مردم بجای خوشحالی تبدیل به کابوس شده !
اکبر
۱۰:۳۶ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دلیل این گرانی ها بودن مسعولین دولتی است بس
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
قدرت خرید پایین نیست عدم رسیدگی و نظارت مسولین دلیل گرانی آجیل است.
فرهنگی
۱۰:۳۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
امسال به امید خدا مردم فهیم خریدن آجیل ،سکه وارز و گوشت را به مدت دو ماه از امروز 18 اسفند تحریم می کنند تاگرانفروش به سزای عملش برسد .پویش مردمی تحریم آجیل ،سکه ،ارزو گوشت .ضمنا کی گفته آجیل از ضروریات شب عیده در گذشته نه چندان دورکمتر از 50سال گذشته اصلا از آجیل خبری نبود بادام هندی وخیلی چیزها خبری نبود به جای آن کشمش ،نخودچی ،سنجد و میوه های خشک شده بود
مونا
۱۰:۳۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خسته شدیم دیگه
ناشناس
۱۳:۵۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
منم
محمد
۱۰:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
هر کی بخواد بخره حتی اگه از نظر مالی هم غنی باشه به هموطنای خودش خیانت کرده. با صف کشیدن تو مغازه آجیل یا صف مرغ و گوشت باعث حریصتر شدن دلال ها و بالا بردن روز به روز قیمت ها به خودمون ضرر میزنیم.
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
مصیبت های مردم تمامی نداره ! هر روز از یک سری خوراکی محروم میشن ! از گوشت بگیر الی ماشالله ! مردم بدبخت ایران بدجوری تاوان دادن !
حالا تا کی این کَشتی غرق بشه ! خدا عالمه !
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
علت گرانی آجیل خود مسئولین است
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
نخرید. نخرید.
مجيد گودرزي
۰۹:۵۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
پسته در بازارهاي جهاني كيليويي 8 تا 10 دلار است.
آنهم با هزينه هاي سنگين بسته بندي ، حمل و نقل و بازاريابي.
بر اساس قيمت جهاني هر كيلو پسته با دلار 12000 توماني ميشود 96 تا 120 هزار تومان.
حال معلوم نيست چرا در بازار داخل بدون هزينه هاي پيش گفته كيليويي 200 تا 220 هزار تومان بصورت فله ايي به مصرف كننده داخلي عرضه ميشود!؟
ناشناس
۱۳:۵۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
پسته هاي ايراني كيليويي 280 هزار تومن
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
گرونه نخر
برو از بازارهاي جهاني بخر
ناشناس
۰۹:۴۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
نمی توانید جلوی افزایش افسارگسیخته قیمتها را بگیرید چرا بهانه سرمازدگی را میارید. سالهای قبل هم سرمازدگی داشتیم.
ناشناس
۰۹:۴۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
علتذخاصی ندارد و میخوان مردم تو صف بایستن. دوست دارند گرونش میکنند
بهرام
۰۹:۳۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
از آجیل نخوردن کسی تا بحال نمرده است آجیل نمی خریم.
ناشناس
۱۴:۰۲ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
نخر
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
کاهش قیمت کجا بود ؟؟ بخدا تا میگی از تلویزیون اعلام کردن نرخ فلان چی اینه پرو پرو نگات میکنه میگه برو پشت در همون مسئولی که گفته ارزون شده صف واستا بخر ازش ..
ناشناس
۰۹:۲۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دلمون به یک آجین عید خوش بود که شما از ما گرفتید.
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
خواسته هات روخیلی محدودکردی آجیل؟؟؟!!!!
ناشناس
۱۴:۰۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دوست عزیز آجیل نه آجین !
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
عیدی امسال برای مردم تلخ هست برای مسئولین و حقوق بگیران نجومی شیرین هست
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
شب عید!!!!!!؟؟؟؟
محمدسامی وند
۰۹:۱۷ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
همش دلیل گرانی دلیل گرانی نابود شدیم رفت
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
تا وقتی گران است آجیل نمی خریم
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
دست خودتون تو گرون کردن آجیل ها توکاره.
Allianz
۰۹:۰۳ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
ما که خربد عید و خشکبار را تحریم کردیم. گرانی و دلیلش هم برامون مهم نیست فقط زمانی مهم خواهد شد که گرانی بشکنه و مردم یک نفس راحت بکشند. خواهشا" متحد باشیم تا حقمان را بگیریم
ناشناس
۰۸:۳۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۷
صبح عالی