سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجربه زندگی در خانه‌های کاهگلی

عطر نان محلی، آوای چلچله ها، شکوفه‌های بهاری و زندگی در خانه‌های کاهگلی دست به دست هم می‌دهند تا روستا‌های مازندران به بهشتی برای بوم گردی تبدیل شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، بوم‌گردی از شاخه‌های صنعت گردشگری است که توسعه و شکوفایی ظرفیت‌های فراوان آن در کشور نیازمند تدوین نظام نامه مشخص و برنامه ریزی اصولی و همه جانبه است.

روستا‌های مازندران اعلاوه بر سبزی و چشم انداز‌های بدیع یخچالی، چمنزار و جنگل‌های مرتفع جلگه‌ای که از آن‌ها مجموعه زینتی و طبیعی کم نظیری در ایران ساخته، دارای کلکسیونی گران قیمت و غنی از فرهنگ بومی است که هر روز از ۳۶۵ روز سال، در هر منطقه و روستایی، می‌توان سراغ آیین و سنتی را گرفت.

از آنجا که هدف اصلی از احداث اقامتگاه‌های بوم گردی، حفظ محیط زیست، پایداری زیست بوم و فرهنگ مناطق گردشگری و فرهنگ سازی برای سفر مسئولانه گردشگران است، این اقامتگاه‌ها عموما در راستای آموزش قوانین و باور‌های معنوی مردم محلی به گردشگران و ایجاد همدلی و مشارکت بین گردشگران و مردم محلی، فرهنگ سازی در میان مردم محلی برای احترام به گردشگر، ایجاد پایبندی به اخلاق زیست محیطی ایجاد می‌شود.

عبدی یکی از صاحبان اقامتگاه بوم گردی در مازندران می‌گوید: ایجاد اشتغال برای ساکنان بومی منطقه و کسب درآمد از اهداف مهم ایجاد بوم گردی در یک روستا است.

وی افزود: این رونق و شکوفایی سبب می‌شود تا مردم منطقه به حفظ محیط زیست، آداب و رسوم و آنچه برای گردشگران جذاب است، ترغیب شوند.

عبدی گفت: مازندران ظرفیت زیادی در زمینه ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی دارد و این مکان‌ها خاطرات خوشی را برای مسافران رقم خواهد زد.

رقابت خانه‌های کاهگلی با هتل‌های مدرن

عابدینی یکی از مسافران تهرانی می‌گوید: این اقامتگاه‌های بوم گردی ما را با زندگی اصیل مردم مازندران آشنا کرد و از ماندن به مدت دو روز در این اقامتگاه بسیار لذت بردیم.

وی افزود: اقامتگاه‌های بوم گردی این روز‌ها با هتل‌های مدرن رقابت دارند و به نظرم بسیار موفق بوده اند.

ابراهیمی یکی از روستاییان منطقه لفور سوادکوه می‌گوید: مسافرانی که هنگام رفتن از منطقه، نان محلی، عسل، ماست، سرشیر و کره، مربا و انواع ترشی‌های ما را می‌خرند و برای سوغات به شهرشان می‌برند.

وی افزود: وجود این مسافران در منطقه برای ما مردم صرفه اقتصادی دارد و با گسترش آن بیکاری به خصوص بین قشر جوان کاهش می‌یابد.

تجربه زندگی روستایی با لباس‌های سنتی مردم مازندران

عمادی یکی از مسافران تبریزی می‌گوید: به مدت ۴ روز یکی از اقامتگاه‌های بوم گردی رامسر را اجاره کردیم و از طبیعت چشم نواز آن لذت بردیم.

وی افزود: در این مکان لباس‌های سنتی مردم مازندران در اختیار ما قرار گرفت و کار‌های روزانه زنان و مردان روستایی مانند پخت نان محلی و تهیه شیر تازه را به ما نشان دادند.

فعالیت ۸۴ اقامتگاه بوم گردی در مازندران

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه ۸۴ اقامتگاه بوم گردی در مازندران فعال هستند، گفت: شهرستان‌های تنکابن و نکا بیشترین واحد‌های بوم گردی را احداث کردند.

وی افزود: برای ترویج فرهنگ بوم گردی باید با هدف گذاری و آموزش از ظرفیت دهیاران نهایت بهره را ببریم چراکه دهیاران پیشگام در ارتباط با جامعه محلی هستند.

حسنی با بیان اینکه زنان و جوانان پیشتاز در احداث واحد‌های بوم گردی هستند، گفت: در راستای تسهیل و تسریع در مجوز‌ها و تسهیلات واحد‌های بوم گردی اختیاراتی به دهیاران داده می‌شود ارباب رجوع که اکثرا کشاورزان روستایی هستند از حضور در شهر و اتلاف وقت جلوگیری شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: فرهنگ بالا و میزبانی شایسته واحد‌های بوم گردی از مسافران سبب شد در ایام نوروز ۹۷ حتی یک مورد شکایت از واحد‌های بوم گردی استان ثبت نشود.

وی گفت: از آنجایی که ایجاد مجموعه بوم گردی از جانب سرمایه گذاران با استقبال خوبی مواجه شده، اکنون بیش از ١٦٥ درخواست ایجاد اقامتگاه بوم گردی دریافت کرده ایم.

حسنی افزود: به طور قطع با توسعه بوم گردی معماری روستاها، صنایع دستی آن حفظ می‌شود و از نظر اقتصادی یک کسب و کار خانوادگی راه می‌افتد، زیرا خانواده‌ها گرداننده امور این بخش هستند.

ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی علاوه بر جذب گردشگر و ایجاد اشتغال، سبب جلوگیری از مهاجرت مردم به شهر و تثبیت جمعیت روستایی می‌شود.

گزارش از سیده حکیمه موسوی ازنی

انتهای پیام/ م

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.