سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

مشکلی در تامین شیرخشک‌های خاص نداریم/ طراحی سامانه توزیع شیر خشک برای جلوگیری از سوءاستفاده

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی گفت: از این پس شیر خشک‌های مخصوص نوزادان با سامانه مخصوص توزیع می‌شود.

مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره حواشی فروش شیر خشک و کمبود آن اظهار کرد: ۱۰ یا ۱۵ سال پیش اگر به داروخانه‌ها مراجعه می‌کردید تنها چند نوع شیر خشک محدود برای نوزادان وجود داشت، اما امروزه انواع مختلف  این محصول در دسترس والدین است که می‌توانند با توجه به شرایط نوزاد خود از آن استفاده کنند؛ خوشبختانه امروزه شیرخشک‌های عمومی به وفور در داروخانه‌ها یافت می‌شوند و یارانه‌ای متناسب نیز به آن‌ها تعلق می‌گیرد که باعث می‌شود دسترسی متناسبی به آن وجود داشته باشد.

وی درباره  فروش شیرخشک‌های خاص گفت: امروزه با توجه به مشکلاتی که برخی نوزادان به آن‌ها مبتلا می‌شوند تنوع شیر خشک افزایش بسیاری پیدا کرده است برای مثال برخی نوزدان به پروتئین یا به قند شیر خشک‌ها معمولی حساسیت دارند و از انواع شیر خشک مخصوص به خود استفاده می‌کنند.


ولایی ادامه داد: این شیرخشک‌ها که اغلب وارداتی‌اند نسبت به شیرخشک‌های معمولی قیمت اولیه  بسیار بالاتر دارند به همین دلیل دولت  سوبسیت نسبتاً زیادی به آن‌ها اختصاص داده است تا بتواند به راحتی و با قیمتی مناسب  به دست مصرف کننده و بیمار واقعی برسد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: متأسفانه مدتی پیش شاهد بودیم که برخی افراد از قیمت پایین این محصول سوءاستفاده می‌کردند و به دنبال قاچاق آن بودند؛ قیمت پایین این شیر خشک‌ها در داخل کشور حاصل هزینه‌های دولت در این حوزه است و قاچاق این محصول آسیب زیادی به کشور می‌زد پس باید راهکاری برای کنترل فروش این محصولات اتخاذ می‌شد.


وی افزود: سازمان غذا و دارو برای جلوگیری از این دست  سوءاستفاده سامانه‌ای را طراحی و ارائه کرد تا این محصول مستقیم به دست مصرف‌کننده واقعی برسد، خوانواده‌های نوزادان با این شرایط بعد از دریافت شیر خشک محصول پیامی مبنی بر ارسال بسته با ذکر مشخصات دریافت می‌کنند تا از ارسال درست و به موقع آن اطمینان حاصل کنیم.

ولایی یادآوری کرد: در حال حاظر هیچ کمبودی در زمینه تأمین شیرخشک‌های عادی و مخصوص نداریم، اما دسترسی شیرخشک‌های خاص فقط از طریق سامانه‌های طراحی شده و صرفا برای افراد واجد شرایط  امکان پذیر است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.