سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مخالفت مجدد چین با خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد

وزارت خارجه چین بار دیگر مخالفت خود را با خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد موسوم به آی‌ان‌اف اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد پکن به شدت مخالف خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد موسوم به آی‌ان‌اف (INF) است.

وی گفت: ما در واقع بسیار نگران هستیم که لغو این معاهده، پیامد‌های منفی گسترده‌ای برای صلح و امنیت بین‌المللی داشته باشد. پکن به شدت مخالف خروج آمریکا از پیمان آی‌ان‌اف است. در عین حال، ما از طرفین روس و آمریکایی خواسته‌ایم تا اختلافات موجود را از طریق گفتگوی سازنده حل کرده و در اسرع وقت نسبت به اجرایی شدن مجدد این پیمان اقدام کنند.

لو همچنین تأکید کرد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد برای حفظ امنیت استراتژیک جهانی ضروری است.

روز گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با امضای حکمی تعلیق مشارکت مسکو در پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌بُرد را امضا کرد. وی در حالی این حکم را امضا کرد که آمریکا پیشتر تصمیم خود را برای خروج از این پیمان موشکی اعلام کرده بود.

اوایل سال میلادی جاری آمریکا اعلام کرد این کشور تعهدات خود تحت پیمان موشکی ۱۹۸۷ را به مدت شش ماه به حالت تعلیق درمی‌آورد. در دوم فوریه امسال نیز ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد مسکو در واکنش به اقدام واشنگتن، تعهدات خود تحت این پیمان را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: چین ، آمریکا ، روسیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.