سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

اجرای نظام ارجاع عامل کنترل هزینه‌های حوزه سلامت/ افزایش تقاضای القایی در نتیجه اجرا نشدن طرح پزشک خانواده

قشلاقی گفت: اجرای سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده باعث کنترل هزینه‌های حوزه سلامت و جلوگیری از تقاضای القایی می‌شود.

حسین قشلاقی عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر نظام ارجاع و پزشک خانواده مانند آنچه که در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود، به درستی در کشور اجرایی شود باعث حفظ منابع مالی نظام سلامت می‌شود و از هدر رفتن بودجه جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: بخشی از هزینه‌های غیر ضروری حوزه سلامت که منجر به هدر رفتن منابع می‌شود، بیشتر به دلیل ایجاد تقاضای القایی دو سویه است.

قشلاقی افزود: متأسفانه برخی از بیماران و مراجع‌کنندگان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از پزشکان تقاضای خدمت غیرضروری و بیش از نیاز مانند آنژیوگرافی و MRI دارند؛ با این کار کادر درمانی تحت فشار قرار می‌گیرد تا بیش از حد مصرف دارو حتی ملزومات مصرفی تجویز کنند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی بیان کرد:‌ سیستم پرداخت و نظام سلامت کشور به گونه‌ای است که تقاضای القایی را از طریق بیماران  و مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی عملیاتی می‌کند.

وی اضافه کرد: برخی مواقع تقاضاهای القایی از طرف پزشکان و کادر درمانی به بیماران اعمال می‌شود که ضرورتی برای انجام آن خدمت وجود ندارد و ای موضوع تنها باعث تحمیل هزینه‌های اضافی بر حوزه بهداشت و درمان کشور می‌شود.

قشلاقی ادامه داد: برای جلوگیری از تحمیل هزینه‌های قابل توجه به نظام سلامت می‌توان سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع را به درستی انجام داد، همچنین در کنار آن از گایدلاین‌ها در پروسه درمانی بیماران استفاده کرد.

راه کنترل هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت منابع در نظام سلامت

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: اجرای نظام ارجاع، پزشک خانواده و خرید راهبردی خدمت که در برنامه چهارم، پنجم و ششم توسعه ایران دیده شده است، باعث کنترل هزینه‌ها و جلوگیری از هدر رفت منابع مالی حوزه بهداشت و درمان کشور می‌شود.

وی گفت: اگر سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده در نظام سلامت به خوبی اجرا نشود، بخش بهداشت و درمان منابع مالی زیادی را درخود می‌بلعد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.