وی ادامه داد: میزان ریل گذاری در کشور به ۲ونیم برابر طی ۴۰ سال گذشته افزایش یافته است.
خادمی با بیان اینکه اولویت بندی کل نظام و همچنین دولت توسعه شبکه ریلی کشور است و بسیاری از مراکز استان به شبکه ریلی متصل شود.
بیشتر بخوانید: صرفه جویی ۲۰ میلیون لیتر سوخت با افتتاح راه آهن قزوین رشت
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور اظهار کرد: اتصال ۲۲ مرکز استان به شبکه ریلی در برنامه ششم تدوین شده که ۳ هزار و۳۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است و حدود ۱۰ هزار کیلومتر در برنامه داریم که بخشی از آنها احداث خط دوم است.
وی با اشاره به اینکه اصلیترین پروژههای ریلی اولویت دار اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی در سالهای ۹۶ و۹۷ بود افزود: ۳ استان از این ۵ استان شامل همدان، کرمانشاه، و آذربایجان غربی به شبکه ریلی متصل شده اند.
وی با بیان اینکه مهمترین و تاثیر گذارترین استان در توسعه شبکه ریلس استان گیلان بوده که نقش موثری در توسعه ترازیت بار و مسافر دارد افزود: با تکمیل راه آهن قزوین رشت ۲۲ استان به شبکه ریلی متصل میشوند.
خادمی به ویژگیهای منحصر به فرد این پروژه اشاره کرد و گفت: از لحاظ ترانزیتی و تاثیر گذاری در تکمیل کریدور شمال_جنوب بسیار با اهمیت است.
وی یاد آوری کرد: کریدور شمال_جنوب از بنادر جنوبی آغاز و به مرکز کشورمتصل میشود و این کریدور پل ارتباطی ایران به کشورهای آسیایی و اروپایی میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه تصریح کرد: در خط راه آهن قزوین _رشت این خط از قزوین به رشت متصل و از آنجا این خط ۲ شاخه میشود که یک شاخه آن به بندر انزلی و دریای خزر و شاخه دیگر به آستارا متصل میشود که خود زمینه ساز اتفاقات بزرگی در شبکه حمل ونقل بین المللی میشود.
خادمی توضیح داد: ۴۰ میلیون تن بار سالانه به هند و آسیای جنوب شرقی جابه جا میشود که حمل این بارها از طریق دریایی خزر ۳۶ روز طول می کشد، ولی با بهره برداری از این خط به ۱۶ روز کاهش مییابد.
خادمی با بیان اینکه از لحاظ مهندسی و توپوگرافی کوههای استان البرز بسیار سخت است و ما در این پروژه به شیوه مهندسی پیچیدهای توانستیم خط ریلی را در آنجا اجرا کنیم.
وی تاکید کرد: در این پروژه ۹ کیلومتر پل ساخته شده و به نوعی ابر پروژه محسوب می شود که تاثیر بسیار زیادی در گلوگاه شرقی غربی و شمال جنوب دارد.
خادمی افزود: این پروژه ۱۵ اسفند ماه با حضور رئیس جمهور افتتاح میشود و برای ایام نوروز قابل مسافر گیری است.
معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: قطعه دوم این پروژه رشت آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر بسیار پیچیده است و باید مسیر جدیدی ساخته شود که در ۱۵ اسفند ماه تفاهم نامه آن منعقد میشود.
خادمی با اشاره به اینکه مسیر جدید برای راه اهن آذربایجان شرقی در حال ساخت است افزود: این یک مسیر میان بری است که زمنیه ساز افزایش سرعت و کاهش زمان سفر می شود و در این مسیر شهر مراغه را دور میزنیم.
وی درباره راه آهن خواف هرات هم گفت: ۱۳۹ کیلومتر از این مسیر در کشور ایران ساخته شده و تمامی تجهیزات لازم و زیرسازی آن انجام شده، ولی برای بهره برداری کامل آن باید کشور افغانستان هم شبکه ریلی خود را تکمیل کند.
انتهای پیام/