سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر امور خارجه مطرح کرد؛

اخراج ۲ دیپلمات هلندی از ایران؛ اقدام متقابل تهران در برابر آمستردام/ منتظر اروپا نیستیم و نمی‌مانیم/ تحریم دانشگاه‌ها غیر قانونی است

ظریف گفت: از اروپا و غرب مطالبه داریم و باید وظایف خود را انجام دهند، منتظر آن‌ها نخواهیم ماند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور درباره دیپلماسی علم و فناوری اظهار کرد: توجه به این موضوع امری ضروری است و به واسطه توانمندی‌های خود می‌توانیم موفقیت‌هایمان را به نمایش بگذاریم، زیرا علم و فناوری هدف است.

وی ادامه داد: علم و فناوری خود وسیله و صورت است و سبب افزایش نفوذ قدرت کشور می‌شود و همواره در این حوزه فعال بوده‌ایم، البته حوزه‌هایی دیگر نیز است که در سند جامع روابط علمی بین الملل مطرح شده‌اند و تشویق و تسهیل روابط علمی مورد توجه است،  تاثیر ارتباطات را دنبال می‌کنیم و خوشحال هستیم که در این زمینه با شورای عالی انقلاب فرهنگی همکاری داریم.

ظریف با بیان اینکه موفقیت‌ها نسبی است و هنوز راه طولانی در پیش داریم، گفت: همکاری ما در بخش صادرات تولیدات علمی و خدمات فنی و مهندسی است، در همه حوزه‌ها توفیقاتی خوب داشته‌ایم و در حال حاضر دارو‌های خود را به بسیاری از کشور‌ها صادر می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد:  امور خارجه تسهیل کننده روابط است تا نهاد‌های دیگر بتوانند به خوبی کار کنند.

تحریم دانشگاه‌ها از سوی هر کشوری غیر قانونی است

وی درباره تحریم دانشگاه‌ها اظهار کرد: این صحبت را از ابتدا مطرح کردیم که تحریم دانشگاه‌ها از سوی هر کشوری غیر قانونی و غیر معقول است و محل روابط کشور‌هاست و این سیاست را دنبال می‌کنیم، متاسفانه تصمیم‌گیری در اتحادیه اروپا طولانی مدت است، اما همواره مطرح می‌شود.

ظریف با اشاره به اخراج دیپلمات‌های ایرانی از هلند گفت: با توجه  به اینکه هلند ۲ نفر از دیپلمات‌های ما را اخراج کرده بود،  ما هم ۲ دیپلمات هلندی را اخراج کردیم  که البته مقامات هلندی اعلام کرده‌اند که این اقدام درباره آنها شواهد یا سندی نداشته و صرفا سیاسی بوده است؛ ما هم سفیر را برای مشورت فراخوانده و اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

از اروپا و غرب مطالبات داریم

وی با اشاره به فرمایشات رهبری گفت: از ابتدا در تمام صحبت‌های خود گفته ام که از اروپا و غرب مطالبات داریم و آن‌ها باید وظایف خود را انجام دهند و ما منتظر آن‌ها نخواهیم ماند، از ابتدای تصویب برجام و بعد از آن ارتباطاتی گسترده‌ با تمام دنیا داشته‌ایم و معتقد هستیم امروز در دنیا باید همه جانبه‌گری حاکم و نگاه نباید صرفا به یک طرف باشد و این سیاست ماست.

وزیر امور خارجه ادامه داد: فرمایشات رهبری چراغ راه ما بوده است و به آن‌ها توجه داشته‌ایم و تاکید من این است که منتظر اروپایی‌ها نمی‌مانیم.

دیدار وزیر امور خارجه با مقامات روس

ظریف با اشاره به جلسه فردا با روس‌ها درباره ونزوئلا گفت: آمریکایی ها همیشه دخالت داشتند و از ابتدای دخالت آنها در ونزوئلا گفتیم که همواره با این موضوع باید ممانعت شود و تعدادی از کشورها از جمله روسیه در این موضوع با ما همراه بودند.  فردا مدیر کل کشور ما به روسیه می‌رود تا در این زمینه با هم گفت و گو کرده و برای افزایش هم افزایی در سطح بین المللی صحبت کنیم.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها هستند که معتقدند آمریکا حق داخله در اوضاع داخلی کشورها را ندارد و در این زمینه با روسیه تبادل نظر می‌کنیم و البته با بسیاری از کشورها در تماس بوده‌ایم و این تماس‌ها را ادامه می‌دهیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.