ب
رییس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: امروز که به تهران نگاه میکنیم، شاید نتوانیم یک مفهوم جامع و کانسپت مشخص برای شهرسازی ومعماری تهران بکار ببریم.
وی تهران امروز را کلاژی از نمادهای مختلف معماری وشهرسازی با المانهای معماری مدرن، سنتی و تلفیقی توصیف کرد و افزود: در تهران امروز بی هویت در شهر فراوان هستند و فضای بصری و هویت شهری را دچار نوعی آشفتگی کرده اند.
هاشمی افزود: اگر بخواهیم به المانهای هویتی تهران اشاره کنیم، برج آزادی با بیش از نیم قرن قدمت، یک المان تلفیقی از معماری سنتی و مدرن محسوب میشود، اما برخی سازههای شهر یک نماد مدرن هستند که گویا بدون تناسب فنی وبصری به شهر سنجاق شده اند.
وی با بیان اینکه مالها ومجتمعهای تجاری بزرگ، نیز فارغ از پهنه بندی و توزیعی از پیش برنامه ریزی شده در سراسر شهر بخصوص مناطق شمالی و مرکزی پراکنده شده اند، افزود: سازههای بلند مرتبه نیز در ابعاد مختلف و با تفاوت بسیار در حجم و ارتفاع خط آسمان تهران را پرنوسان کرده اند.
رییس شورای اسلامی شهر تهران یکی از دلایل این آشفتگی در معماری را فقدان مکتب یا مکاتب مورد توافق معماران برای بازآفرینی تهران برشمرد و افزود: شاید مدیریت شهری در گذشته فضای معماری شهر را به عنوان یک موضوع واجد اهمیت در نظر نداشته است که برای آن به تئوری نیازمند باشد.
وی ادامه داد: البته شاهد بودیم که درسالهای اخیر نمای ساختمان به عنوان یکی از مولفههای معماری در فرآیند صدور پروانه ساختمان مورد نظارت و ممیزی قرار گرفت، اما این ممیزی نیز بعضا فضایی کاریکاتوری پیدا میکرد.
به گفته هاشمی انتظار از جامعه معماری کشور این است که در پنجمین دهه انقلاب، براساس واقعیتهای موجود و عملکرد گذشته، بتواند پارادایم معماری متناسب با تهران را ارائه کند، پارادایمی که شامل مکاتب و طیفها و سبکهای معماری مورد نیاز تهران باشد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تاکید کرد: ما برای هویت بخشی به شهر، حتما نیاز به معماری خاص تهران داریم واین معماری باید فراتر از سلیقهها و نگاههای موضعی و موقتی باشد بلکه باید اقتضائات اکولژیک، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تهران را در نظر بگیرد.
محسن هاشمی در ادامه سخنانش افزود: طرح تفصیلی بستری مناسب است که بتوان پاردایم معماری تهران را بر آن بنا کرد و با توجه به پهنه بندیها و شرایط اقتصادی و فنی مناطق مختلف، معماری متناسب که دارایی کارایی و اثربخشی بومی باشد را در مناطق مختلف شاهد باشیم.
وی افزود: مفاهیمی نظیر زیست شبانه، پیوند با محیط زیست وطبیعت، تجارت، تفریح، خدمات و فرهنگ نیز در قالب این پارادایم معماری جایگاه متناسب خود را داشته باشد.
رییس شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در جوامع توسعه یافته، که الگوی طراحی شهری براساس حمل ونقل عمومی شکل میگیرد و TOD نقش محوری را در فرایند طراحی ایجاد میکند، پیوند معماری شهری با حمل ونقل، کلید توسعه پایدار و سبز محسوب میشود و بایست ما در طراحی شهری و بارگذاری در پهنههای مختلف، نقش حمل ونقل عمومی بویژه حمل ونقل غیرآلاینده انبوه بر ریلی را بعنوان پیشران توسعه شهری در نظر بگیریم تا بتوانیم فضای زیست مطلوبی را برای شهروندان فراهم کنیم.
هاشمی در بخش دیگری از سخنانش در همایش تهران ۴ دهه معماری و طراحی شهری به لزوم ساخت فضاها و بناهای فاخر در اطراف ایستگاههای مترو اشاره کرد و گفت: وقتی از لزوم تناسب معماری و فضاهای شهری سخن میگوییم باید به این نکته توجه داشت که مباحثی نظیر عدالت محوری و حل چالشهای شهر را نیز در بر بگیرد.
یکی از مواردی که میتواند مثمر ثمر باشد ساخت بناهای فاخر ایرانی – اسلامی در اطراف ایستگاههای مترو و یا کریدورهای حمل و نقل عمومی است.
انتهای پیام/