سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فعالیت دو هزار رسانه در کشور

مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان گفت: طبق آمار سال ۹۶، ۲ هزار رسانه خصوصی و غیر خصوصی در کشور فعالیت دارند که حدود ۲۵ درصد از مسئولان این رسانه بانوان هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، ایمانجی در میزگرد رسانه‌های مکتوب و مجازی در دانشگاه بین المللی قزوین گفت : بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ۴ روزنامه فعالیتشان را ادامه دادند.

وی گفت: یکی از شعار‌های انقلاب اسلامی آزادی و استقال بود که این آزادی را می‌توان در فعالیت رسانه‌های امروز دید.

مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان گفت: گسترش رسانه‌های عمومی و تخصصی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نشان از جایگاه رسانه‌ای در ایران دارد.

محمدامین ایمانجانی افزود: به دلایل مختلف از جمله فرهنگی نباید فضای رسانه‌ای ایران را با کشور‌های دیگر مقایسه کرد، ما فقط می‌توانیم

وی به تاریخچه انتشار روزنامه در کشور هم گفت: بعد از مشروطیت، ایران ۴ روزنامه داشت که به علت سواد کم مردم، این روزنامه‌ها نخبگانی بودند یعنی در محافل و رستوران‌ها خوانده و مردم از آن بهره مند می‌شدند.

ایمانجانی افزود:دوران بسته رسانه از زمان نخست وزیری رضا پهلوی آغاز شد و شهربانی را مسئول پیگری مطبوعات کرد.

مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان گفت:: هر کشوری قوانین خود را در نشر اخبار دارد، اما اینکه در بازنشر افکار و عقیده‌ها در بزنگاه دخالت شود، می‌توان گفت: سانسور رسانه‌ای اتفاق افتاده است.

وی اضافه کرد: نمونه آن این است که روزنامه نگاران حق استفاده از برخی کلید واژه‌ها را نداشتند.

مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان گفت:: همین سانسور‌های رسانه‌ای منجر شد تا رضا شاه حکومت را به دست پسرش محمدرضا بدهد، رضا پهلوی هر جا که از گفته یک روزنامه نگار خارجی خوشش نمی‌آمد با نامه نگاری باعث اخراج آن فرد می‌شد.

وی گفت:: بعد از تغییر حکومت منافقان یک روزنامه محلی با عنوان رهبر را راه اندازی کردند این روزنامه ضد اسلام و ضد انگلیسی بود و هر کارگری که در شرکت متعلق به انگلیسی‌ها در ایران این روزنامه را مطالعه می‌کرد، اخراج می‌شد.

مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان افزود: منافقان این روزنامه را تعطیل کردند و سپس روزنامه مردم را راه انداختند.

ایمانجانی افزود: در سال ۱۳۲۷ به علت ترور شاه به دست کسی که کارت خبرنگاری پرچم اسلام را داشت، دوباره دوران خفقان رسانه‌ای آغاز شد.

وی اضافه کرد: در این دوران سرکوب حزب توده را داشتیم و بعد از کودتای ۲۸ مرداد، دکتر فاطمی که نوشته بود شاه از نژاد ناپاک است، اعدام شد.

مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان با بیان اینکه رسانه بر تغییر نگاه‌ها بسیار تاثیر دارد، گفت: هویدا که با نشریه‌ها همکاری داشت و با دادن پول مطالب خود را منتشر می‌کرد، نامه‌ای مهر و موم به روزنامه اطلاعات و کیهان فرستاد تا مقاله‌ای را با نام احمد رشیدی مطلق چاپ کنند.

ایمانجانی افزود: این مقاله سراسر توهین به امام خمینی (ره) و انقلاب بود و روزنامه اطلاعات این مقاله را چاپ کرد و روزنامه کیهان از انتشار آن سرباز زد.

مدیر مسئول روزنامه فرهیختگان افزود: همین انتشار باعث قیام مردم قم در ۱۹ دی ماه شد و چهل روز بعد کشتار مردم تبریز را در پی داشت.

مدیر عامل خبرگزاری ایسنا دیگر سخنران این میزگرد هم گفت: در حال حاضر ۴۸ خبرگزاری در یک چهار چوب و قوانین فعالیت دارند و پاسخگو هستند، اما در کنار این خبرگزاری‌ها یک فضایی باز شده است که افراد آگاهانه و یا نا خواسته اخباری را که نباید منتشر کنند را انتشار می‌دهند.

متقیان افزود: در کنار این آزادی بیان بعد از انقلاب اسلامی، با یک نبود سواد رسانه‌ای مواجه هستیم یعنی قبل از انتشار خبر به محتوای آن توجه نشده است.

وی اضافه کرد: کسی سواد رسانه‌ای دارد که بداند خبری که منتشر می‌کند چه عواقبی دارد و یا حتی می‌داند که باید در چه ساعاتی منتشر شود.

مدیر عامل خبرگزاری ایسنا گفت: متاسفانه امروز افرادی که امکانات پخش خبر را دارند، سواد رسانه‌ای ندارند.

متقیان افزود: نبود دروغ و فحاشی در خبر دو نکته‌ای هستند که امام خمینی (ره) به آن سفارش کرده اند، اگر این دو اصل را در اخبار خود در نظر بگیریم هیچگاه دچار مشکل نخواهیم شد.

وی با بیان اینکه یک دانشجو باید یک آزاده و فریادگر باشد از دانشجویان خواست که خبرنگار و ناظر برفعالیت‌ها باشد.

مدیر عامل خبرگزاری ایسنا با اشاره به تاریخچه تاسیس اولین خبرگزاری گفت: رضا شاه در یک سفر به ترکیه با خبرگزاری آناتومی آشنا شد وپس از بازگشت خبرگزاری آژانس پارس را تاسیس کرد.

متقیان افزود: ۶ سال بعد این خبرگزاری به رادیو متصل شد و در سال ۴۲ وزارت جهانگردی پس از تاسیس، متصدی این خبرگزاری شد.

وی گفت:: دومین خبرگزاری واحدمرکزی خبر بود که امروز به خبرگزاری صدا و سیما مشهور است.

مدیر عامل خبرگزاری ایسنا درباره تازیخچه شکل گیری خبرگزاری دانشجویان (ایسنا) اضافه کرد: در سال ۷۸ بود که جهاد دانشگاهی یک طرحی را برای اینکه دانشجویان را از پشت میز تحصیل به اجتماع بکشاند و آنان را با معضلات اجتماعی آشنا کند، پیاده کرد.

متقیان گفت:: این طرح که همان راه اندازی خبرگزاری ایسنا است با فعالیت اینترنتی در جامعه همزمان شد.

وی اضافه کرد: ایسنا اولین خبرگزاری بود که با استفاده از اینترنت فعالیت دیجیتالی خود را آغاز کرد و یکساله راه صد ساله رفت.

مدیر عامل خبرگزاری ایسنا گفت:: قبل از راه اندازی خبرگزاری ایسنا، هر کس که خبری از ایرنا می‌خواست باید هزینه آن را پرداخت می‌کرد و اخبار صدا و سیما هم مختص خودش بود، اما با راه اندازی این خبرگزاری، دیگر اطلاعات و اخبار به صورت رایگان در اختیار همه قرار گرفت.

متقیان با بیان اینکه در حال حاضر با یک جنگ رسانه‌ای مواجه ایم، گفت:: یک ضد انقلاب آمریکایی گفته که لازم است با ایران بجنگیم، اما این جنگ باید از طریق رسانه‌های فارسی زبان انجام شود.

وی افزود: این ضد انقلاب گفته است که ۲۱۰ رسانه فارسی زبان برای این جنگ کافی نیست.

مدیر عامل خبرگزاری ایسنا گفت: برای مقابله با این جنگ رسانه‌ای باید سواد رسانه‌ای را حفظ کرد و در باز نشر اخبار دقت داشته باشیم.

انتهای پیام/ک

میزگرد رسانه‌های مکتوب و مجازی در دانشگاه بین المللی قزوین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.