سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلینیک آنلاین؛

پاسخ سوالات خود را در زمینه «بیماری‌های پوستی» اینجا بخوانید/ بخش دوم

یک متخصص پوست و مو به سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران جوان در قسمت کلینیک آنلاین مطرح کرده‌اند، پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ پاسخ سوالاتی که کاربران باشگاه خبرنگاران در قسمت «کلینیک آنلاین» مطرح کرده بودند، منتشر شد.

شما هم می‌توانید با مراجعه به کلینیک باشگاه خبرنگاران و طرح سوالات خود، پاسخ را از پزشکان مربوطه دریافت کنید.

پاسخ سوالات شما در زمینه «بیماری‌های پوستی» را  ناهید نیکخواه متخصص پوست و مو  پاسخ داده است.

سوال: لکه‌های سفیدی روی پوستم ظاهر شده است و رنگشان شبیه جای بخیه است، هر لکه به انداره یک نقطه و بدون خارش است، علت آن چیست؟

جواب: لک سفید علل مختلفی دارد که برای افتراق نیاز به معاینه و گاه استفاده از لامپ وود دارد؛ لک سفید می‌تواند در اثر التهاب‌های پوستی یا بیماری‌های اولیه که برخی به تدریج از بین می‌روند، باشد ولی برخی دیگر مانند ویتیلیگو یا بیماری‌های دیگر نیاز به درمان دارند.

سوال: مدتی است که لکه‌های سفید به اندازه عدس در قسمت‌های مختلف بدنم مثل سینه، روی شکم و پاهایم به وجود آمده است، علت بروز این لکه‌ها چیست؟ راه درمان چگونه است؟

جواب: لک سفید علل مختلفی دارد که برای افتراق نیاز به معاینه و گاه استفاده از لامپ وود دارد؛ لک سفید می‌تواند در اثر التهاب‌های پوستی یا بیماری‌های اولیه که برخی به تدریج از بین می‌روند، باشد ولی برخی دیگر مانند ویتیلیگو یا بیماری‌های دیگر نیاز به درمان دارند.

چگونه می‌توان پسوریازیس را درمان کرد؟

سوال: مدت زیادی است مبتلا به پسوریازیس هستم، درمان آن چگونه است؟

جواب: پسوریازیس بیماری مزمنی است که بر اساس شدت بیماری درمان‌های مختلفی برای آن وجود دارد، برای درمان این بیماری روش‌های موضعی، نور درمانی یا درمان خوراکی به کار برده می‌شود که به شدت بیماری بستگی دارد و متفاوت است.

سوال: پوست خیلی خشکی دارم به طوری که وقتی به یک محیط با آب و هوای خشک می‌روم حتمأ باید کرم مرطوب کننده استفاده کنم؛ تعریق زیادی دارم به طوری که هنگام فعالیت و یا زمانی که در یک محیط شرجی هستم تقریبأ سه تا چهار برابر یک فرد معمولی تعریق دارم، تعریق زیاد بدنم به پوست مربوط است یا خیر؟

جواب: تعریق زیاد بدن گاه می‌تواند ارثی باشد یا گاه به علت اختلالات سیستمیک مثل مشکلات تیرویید و غیره رخ دهد.

سوال: بیش از ۱۰ سال است که دچار اگزمای پوستی از ناحیه ران هستم، درمان آن چگونه است؟

جواب: ابتدا از تشخیص اگزمای پوست توسط پزشک متخصص پوست مطمئن شوید و بعد از مواد محرک اجتناب کنید، از شوینده مناسب و مرطوب کننده استفاده کنید و در صورت عدم پاسخ‌دهی به پزشک مراجعه کنید.

سوال: آخرین روش‌های درمان ترک‌های لاغری چیست؟

جواب: ترک لاغری بر اساس اینکه قرمز یا سفید باشد درمان متفاوتی دارد و معمولا پاسخ به درمان سخت است و درمان‌های ترکیبی مثل رتینویید موضعی، لیزر‌های فراکشنال میکرونیدلینگ و کربوکسی تراپی تا حدی سبب بهبود می‌شوند.

سوال: حدود یکسال است که خارش بدن دارم و زیرچشم و بالای گونه هابم شدید کهیر می‌زند، علت آن چیست؟

جواب: برای خارش بدن باید آزمایش‌های لازم را انجام دهید و اگر خارش بدن به دلیل خشکی و اگزما است مرطوب کننده و شوینده مناسب استفاده کنید.

سوال: همسرم به بیماری لیکن پلان مبتلا شده است و موهایش در حال ریختن است، بعد از گذشت ۹ ماه پوستش هم دچار این بیماری شده است، علت و درمان آن چیست؟

جواب: لیکن پلان بیماری مربوط به سیستم ایمنی است و انواع مختلفی دارد؛ ممکن است پوست، ناخن، مو و یا مخاط را درگیر کند و علت شناخته شده‌ای ندارد، ولی با توجه به درگیری مو‌ها حتما تحت نظر متخصص پوست باشید، زیرا بیماری لیکن پلان در ناحیه مو می‌تواند سبب ریزش موی اسکاری شود و با درمان می‌توان مو‌ها را حفظ کرد.

علت خارش بدن چیست؟

سوال: مردی ۳۴ ساله هستم، نزدیک ۲ سال است در قسمت پشت و کتف خارش دارم حتی بعد دوش گرفتن هم رفع نمی‌شود، آزمایش کبد دادم مشکلی نیست، پزشک گفت به دلیل غدد عرق است و چند دارو مثل لوسیون ترکیبی دادند که موقتی است و بعد از چند ساعت دوباره خارش شروع می‌شود، برای درمان باید چه کار کنم؟

جواب: خارش ناحیه کتف گاهی به علت اختلالات عصبی در آن ناحیه رخ می‌دهد، ولی وجود ضایعه پوستی اولیه در ناحیه خارش باید رد شود و از درمان‌های موضعی در ناحیه برای رفع خارش استفاده کرد.

سوال: مدت ۵ سال است که ۲ سمت پهلوهایم یک لکه سفید دقیقا به صورت قرینه وجود دارد که اندازه‌اش هم تغییری نداشته است، اخیرا هم اندازه یک نخود روی ساق پای چپ لکه‌ای به همان شکل ایجاد شده است، علت و درمان آن چیست؟

جواب: باید برای لک سفید معاینه بالینی با لامپ وود صورت گیرد.

سوال: درمان سریع گال چیست؟

جواب: گال باید توسط پزشک تشخیص داده شود و درمان‌های مختلفی مثل پماد پرمترین دارد، ولی اقدامات بهداشتی دیگر و درمان همزمان افراد خانواده نیز برای ریشه کنی نیاز است.

سوال: آیا درمان قطعی برای بیماری پیسی آمده است؟

جواب: درمان قطعی خیر، ولی بیماری کنترل می‌شود.

سوال: بهترین درمان برای بیماری ویتیلیگو چیست؟

جواب: بر اساس شدت و وسعت و سیر بیماری درمان‌ها مختلف است.

سوال: روی انگشت و آرنجم لکه‌های سفیدی به وجود آمده است که پوست این قسمت پوسته پوسته شده است و ترک خورده و زخم می‌شود، از چه پمادی استفاده کنم؟

جواب: باید ابتدا تشخیص بیماری برای شما انجام شود که برای آن نیاز به معاینه است.

سوال: گاهی کهیر می‌زنم و با دارو گیاهی و قرص بعد سه هفته درمان می‌شود، اما مجدد ظاهر می‌شود، علت آن چیست؟ بهترین درمان کهیر چیست؟

جواب: درمان کهیر بسته به حاد یا مزمن بودن و وجود یا عدم وجود بیماری زمینه‌ای متفاوت است؛ باید وجود علت زمینه‌ای برای کهیر شما رد شود که برای آن نیاز به انجام آزمایش دارید و گاهی هیچ علت خاصی برای کهیر مزمن یافت نمی‌شود و با آنتی هیستامین‌ها کنترل می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
راحله حجتی
۱۰:۳۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
لکه هایی روی پام بود ک گفتن لیکن پلان است الا ناخن هام برامدگی دارد و موهام ب شدت میریزد راه درمان چیست
سارا
۰۳:۱۸ ۰۸ آذر ۱۳۹۸
سلام
آیا مصرف صابون گوگرد تاثیری برای درمان گال دارد؟
اگر موثر است لطفا راجب مدت و زمان مصرف راهنمایی کنید
امان ازروزگار
۲۳:۲۵ ۰۷ اسفند ۱۳۹۷
باسلام بنده مدت دوازده سال است متادون مصرف میکنم یه چهارپنج سال است یه ذائدهایی گوشتی اول زیربغل هام روئیدبود باناخنگیرکندم شون چندسال خوب بودم اما الان یه چندروزاست رفتم حموم متوجه شدم بغل کشاله های ران همون ذائدها دوباره روئیده است راستش نگران شدم.
محمود سرمست
۲۳:۴۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
با سلام.بخاطر بیماری قلبم وارفارین می خورم.هر جای بدنم که زخم می شود خوب می شود .اما مدتی است که روی دماغم زخم شده است و زخم آن اثرش مانده .چه دارویی مصرف کنم.یا چه پمادی باید مصرف کنم
قارچ پوستی
۲۲:۲۹ ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
قارچ پوستی دارم روی گونه و بالای لبم قرمز و پوسته پوسته میشود و‌ خارش و کمی سوزش .از کرم ساختنی که خود دکتر داده استفاده کردم اما موقتی خوب شد و دوباره رو از نو روزی از نو .به نظر شما راهی برای رفع مشکلم هست .در ضمن سرم شوره زیاد دارد و موهایم کم پشت شده اند .آیا این دو موضوع ربطی به هم دارند یا خیر .با تشکر از شما .
ناشناس
۲۱:۴۶ ۰۵ اسفند ۱۳۹۷
آیا بیماری ویتیلیگو درمان دارد؟؟؟؟