وی افزود: تا تیرماه سال ۹۸ همه دروازههای عوارضی آزادراههای کشور زیر پوشش این سامانه قرار میگیرند. در سیستم اخذ عوارض الکترونیکی یا «یی. تی. سی» عوارض بدون توقف پرداخت میشود. در این حالت برچسبی روی شیشه خودرو نصب و حین تردد از دروازههای عوارضی، بدون توقف در محل، عوارض از حساب شخصی مالک خودرو کسر میشود.از فواید این سامانه پرداخت آسان عوارض و کاهش استهلاک خودرو، خرابی روسازی آسفالت، زمان سفر و مصرف سوخت است.
معاون سازمان راهداری افزود: به روال عادی در دوران بهرهبرداری از آزادراهها باید ۱۰ درصد درآمد حاصل و همچنین ۱۵ درصد هزینههای دریافتی از عوارض تردد صرف نگهداری آزادراهها شود.
بیشتر بخوانید: چرا باز هم قیمت خودرو بدون حساب و کتاب افزایش یافت؟
به گفته وی، ۷۵ درصد کل عوارض دریافتی نیز باید صرف استهلاک اصل و سود سرمایهگذاری طرف مشارکت در دوران مشارکت شود و سرمایه گذار این درصد را از عوارض دریافتی به حساب خود واریز کند.
مقبلی گفت: وزارت راه و شهرسازی در سنوات گذشته با همکاری بانک مسکن به طور آزمایشی سامانهای را برای اخذ عوارض الکترونیکی در یک یا دو گیت آزادراه تهران- قم و همچنین آزادراه تهران- پردیس و آزادراه اهواز- بندر امام خمینی (ره) آماده کرد.
انتهای پیام/