سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیوه‌ جدید تکدی‌گری/ این بار پای سوپرمارکتی‌ها در میان است

شیوه‌ جدید تکدی‌گری باعث سود بردن فروشنده‌های فروشگاه‌های مواد غذایی از فعالیت کودکان شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تکدی‌گری پدیده‌ای است که همواره با ساختار‌های اقتصادی و اجتماعی جامعه در ارتباط است.

هویت اقتصادی بیمار و خمودگی اجتماعی باعث افزایش تکدی‌گری به شیوه‌های گوناگون من جمله از طریق جریحه دار کردن احساسات شهروندان شده است.

وجود یک شیوه برای تکدی‌گری تا زمانی پاسخگو است که علاوه بر جریحه‌دار کردن احساسات افراد سود کافی برای متولیان اصلی این مسئله داشته باشد و به همین دلیل آن‌ها پس از مدتی به دنبال راهکار جدید برای کسب سود بیشتر هستند.

این روز‌ها شاهد شکل گیری شیوه‌ای جدید از تکدی‌گری در میان کودکان در خیابان‌ها هستیم. کودکانی که در گذشته به فروش فال و دستمال کاغذی بسنده می‌کردند، اکنون به جای فروش اقلام سابق از رهگذران می‌خواهند برای آن‌ها مواد خوراکی بخرند تا به خانه ببرند.

آن‌ها همچنین در مواردی از رهگذران می‌خواهند نوع خاصی از نوشیدنی که برای کلیه درد مادرشان خوب است و غالبا هم قیمت پایینی ندارد تهیه کنند، اما مسئله این است که این مواد خوراکی هیچ گاه وارد خانه‌ آن‌ها نمی‌شود وقرار هم نیست کلیه درد مادرشان با آن درمان شود. پس از اینکه چند قدم از آن‌ها فاصله بگیرید و از مغازه خارج شوید جنس‌شان را دوباره به مغازه دار می‌فروشند و جالب اینکه مغازه دار هم با آن‌ها همکاری می‌کند و قسمتی از پول را به آن‌ها برمی‌گیرداند؛ این راه جدید تکدی‌گری جایگزین راه‌های قبلی شده است.

یکی از مغازه داران درباره این موضوع به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: این کودکان خرید‌های خودشان را به ما می‌فروشند و آنچه خریده‌اند را با قیمتی که اندکی کمتر از قیمت فروششان است عرضه می‌کنند.

این مغازه دار افزود: از آن جا که دلم برای بچه‌ها می‌سوزد، می‌خواستم کمکی به آن‌ها کرده باشم.

وی در پاسخ به این سوال که شما هم از این خرید و فروش هم سود می‌کنید، گفت: می‌توانستم سود نکنم، کمکشان هم نکنم مثل دیگران!

به هر حال امروز شهروندان کودکانی را در خیابان‌ها می‌بینند که از پذیرفتن هر نوع خوراکی و خوردنی سر باز می‌زنند و مصرانه تقاضا می‌کنند که برای خانه‌شان  رب، نوع خاصی از نوشیدنی‌ها، مارک خاصی از خمیردندان و...خرید کنند؛ اما  این بار به غیر از کسانی که این کودکان را به کار می‌گیرند، مغازه‌داران نیز سودهایی را می‌برند.

انتهای پیام/

ترویج شیوه‌های جدید تکدی‌گری در پایتخت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۳:۵۴ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
شهردار باید اینها رو جمع و جور کنه
سعید
۰۱:۰۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
در عصر حاضر کمیته امداد یکی از بزرگترینموسسات اقتصادی هست که به تولید کنندگان وامهای کلان جهت مشاغل خانگی وغیره می پردازد حالا این متکدیان خیابانی چگونه به برطرف شدن نیازشان از کمیته امداد بسنده نمی کنند معلوم هست این گروه جز فئودالهای بزرگ می باشند ودرآمدهای کلانی دارند که با جریحه دار کردن روح وروان مردم را سرکیسه می کنند.
از مردم خواهشمندم بی جهت اینگونه امداد رسانی ها را نکنید بلکه مسبب گناه می شوید .چرا که با این کار باعث می شوید والینی کودکان خودشان را در شرایط سخت وکودک آزاری قرار دهند تا کمک بیشتری از مردم بگیرند وآما اگر مردم ریالی کمک نکنند به طور یقین دیگر کودکان جهت تکدی گری از طرف والدین آزار نمی بینند وحتی بالاجبار کودکان را معتاد می کنند تا تحمل شرایط سخت را داشته باشند
ناشناس
۲۲:۴۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
هر دو از این باغ بری می رسد
عوض اینکه گدایان رو جمع کنند، شیوه جدید هم بهشون یاد می دهند
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
اگر من با ۲۵سال مستاجرنش برای کمک به خیری درو دل کنم دیگر اعتمادی نمانده و کسی حرف منو باور نمیکنه؟ من هم باید بدر خود بمیرم و حصرت خوندارشدن به گور ببرم
ناشناس
۱۹:۵۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
كمك كردن به گدا درست نیست باگداپروري وبه عقيده من نه تنها صوابي ندارد بلكه به نوعي ظلم به جامعه است
ناشناس
۱۷:۵۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
وقتی رییس‌جمهور می فرمایدهمه چیز ارزان است منظور از گرانی دلار نیست خوش خیال باشید،،،،،
ناشناس
۱۶:۵۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
هنر نزد ایرانیان است وبس
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
متاسفانه افراد ضعیف وتنگدست در این دوره زیاد شده ولی اکثر اونها حاضر به تکدی گری وگدایی نیستند اونهایی که گدایی می کنند این کار شغلشون شده ودرامد خوبی هم دارند بیش از سه ملیون در ماه ...
سعید
۰۱:۰۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
کجای کاری 3میلیون درماه!!!!
در حدود 3میلیون در روز.
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
معلوم نیست به کی باید کمک کنیم کی واقعا نیازمنده
ناشناس
۱۶:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
چرا دولت بچه های که این طور مجبور به گدایی می کنن جمع نمی کنه
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
عجب پارادوکسیه!
اگه کمک کنیم باعث ترویج تکدی گری میشم!
اگه کمک نکنیم حالمون (وجدانمون) تا چند روز بد میشه!
موندم نمیدونم چیکار کنم!
خدا رو شکر مدتیه اوضاع و احوال مالی خودم خیلی داغونه ، دیگه اگه کمک نکنم حالم بد نمیشه!
خدایا شکرت
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
آدم نیازمند هیچوقت گدایی نمیکنه چون آبرومنده ؛من دیدم خانواده هایی که مادر سرپرست خانواره چندتا هم فرزند داره اما خودش یه تنه مثل یه مرد کار میکنه نون در میاره و نه خودش گدایی میکنه و نه بچه هاشو میفرسته گدایی
نون حلال رو به زور و کم در میاره تا آبرومند زندگی کنه
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
بچه نون حلال سرش میشه وقتی به اجبار پدر ومادر معتاد مجبوره
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
پزشکی در بیمارستان خیابان ملاصدرا تعریف میکرد پیرمرد متکدی بی کس و کاری تو همین بیمارستان فوت میکنه بعد از چند روز بررسی پلیس آگاهی میبینند که ۴ واحد آپارتمان در خیابان های شریعتی و مطهری به اسمش بوده!
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
چندسال قبل تو اخبار شنیدم در میدان تجریش خانم متکدی رو دستگیر کرده بودند که همراهش ۱۶میلیون تومان پول بوده و بیشترش هم تراول چک
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
باید جلوی این آسیب های گرفته شه
ناشناس
۱۱:۵۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
خیلی زیاد شده باید جلوي گدا پروری را بگیرند کجا داریم میریم سر هر کوچه 5_6 تا هستند
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
اسلام راهشو جلو پامون گذاشته گفته اول انفاق به پدر و مادر بعد نزدیکان(فقرای فامیل)بعد یتیمان و در آخر به اسرا ودر راه ماندگان در ضمن گفته به اندازه ی وسعتون ببخشید نه بیشتر،چراغی که به خانواده رواست به مسجد حرام است نه اینکه کمک نکنیم بلکه اولویت رو بسنجیم و بعد کمک کنیم اگه حتی با یک لبخند باشه هرگز به گدا بی احترامی نکنید چون ممکنه یکی از اینا واقعا محتاج باشه
ناشناس
۱۴:۳۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
اگر از طریقش وارد شویم و حکم اسلام را دریابیم قطعا تمامی مشکلات حل می شود البته طریق اسلام نه گمان ما در مورد ضرب المثل و مطلب بیشتر تحقیق کنید.
حمید
۱۱:۱۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
بالاتر از میدان ونک کنار دکه روزنامه فروشی یک سوپر مارکتی است که 5 تا بچه همچین فعالیتی دارند و مردم را به زور به خرید وادار می کنند.
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
درویش و غنی بنده این خاک درند
آنان که غنی ترند محتاج ترند
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
عجب
زهرا
۱۰:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
ای وای بر من
منم توی چهارراه فاطمی یه کودک کار گفت برام خوراکی میخری و کنار یه مغازه بود منم بردمش مغازه ،من فکر میکردم حالا چیپس و پفک و اینا میخواد دیدم داره لوبیا قرمز و ... برمیداره تعجب کردم گفتم اشکالی نداره حتما خونه اشون هیچی نیست،
یهو دیدم رفت سمت گوشت چرخکرده بسته بندی ، دیدم خیلی گرونه منم پول کمی همراهم بود گفتم اینو دیگه پول ندارم، هی گفت بخر بخر دیدم دیگه واقعا ندارم نخریدم

بعد از خرید حبوبات و نوشابه و چند تا چیز دیگه اومدیم از مغازه بدو بدو رفت و دیدم جلوتر یه اقایی تمام چیزایی که براش خریده بودم ازش گرفت گفتم شاید باباشه اما همیشه توی این فکر بودم اگه باباش بود که چهارستون تنش سالم بود چرا کار نکرده بود برای خانواده اش و از بچه اش داشت سو استفاده میکرد !
تا اینکه این گزارشو خوندم.
زهرا
۰۰:۵۸ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
زهرا خانوم نیت شما خیر بوده حالا دیگه این موضوع تجربه خوبی شد که اینجا مطرح کردید که همگان باور کنند که این کودکان از طرف عده ای جهت خرید وخالی کردن جیب دیگران نقشه می کشند
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
دو سال پیش به من میگفتن دو هزار تومن بده نوشابه بخرم تشنمه . آب معدنی هم پونصد تومان بود
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
یه سوپرمارکت اول خیابون شریعتی کرمان هم هست چند تا از همین بچه ها در استخدامشن
یکی دیگه هم هست یه دیوونه رو استخدام کرده برا تبلیغ کامپیوترای مغازه اش که چپ و راست به مردم توهین میکنه بخصوص دختر خانمهای تنهائی که از اونجا رد میشن
ناشناس
۰۹:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
کمک به گداها = افزایش تعداد گداها
دارا و ندار
۰۹:۰۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
به یکی شون گفتم تو فقیری گفت تو را میخرم در راه خدا ازا د
میکنم من شقلم گدایی گدا نیسم
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
اشتباها منفی دادم.
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
اره بابا وضعشون خوبه . بدبختم وسطشون هست. بالاخره اونا هم یه قشری از جامعه هستند و همه مدله توشون هست
سعید
۰۱:۱۳ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷
یادمان باشد نیازمند واقعی آبرو دار هست وهیچ وقت به تکدی گری نمی رود .
واما آنهایی که تکدی گری می کنند چون خیلی پر رو هستند از راههای مختلف پول در میارند واین برایشان شغل است پس اصلا به آنها کمک نکنید تحت هیچ شرایطی.
من به عینه می بینم کسانی که نیازمند واقعی هستند کمیته امداد وسازمان بهزیستی تحت شرایط های خاص هم به آنها کمک می کنه وهم وامهای 50تا 100میلیونی با کارمزد اندک به آنها واگذار میکنه تا خودشان شغل ایجاد کنند. حال این دوسازمان که به این اندازخ خدمات می دهند چرا این قشر تکدی گری به امداد رسانی این دوسازمان بسنده نمی کنند ومی روند برای تکدی گری.
چون می دانند که راحت من وامثال شما را اغفال می کنند ودر آمد چند برابری یک کارمند متوسط را دارند