سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی افزودن شماره و تفکیک صفحات در متن (قسمت ۱۹)

آموزش جامع نرم‌افزار مایکروسافت ورد در باشگاه خبرنگاران جوان ارائه شده است؛ برای آشنایی کامل با این برنامه کاربردی با ما همراه باشید.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از شرکت‌هایی که در زمینه ساخت و عرضه نرم افزارهای گوناگون  فعالیت چشم‌گیری داشته، شرکت مایکروسافت است. این شرکت طیف وسیعی از نرم افزار‌های کاربردی از جمله ویرایش متن، ویرایش عکس، مدیریت سایت، ابزار مهندسی و ... را تولید کرده و در قالب مجموعه Microsoft Office در دسترس کاربران سراسر جهان قرار داده است.

در این سری از جلسات آموزشی قصد داریم به نرم افزار مایکروسافت ورد بپردازیم. برنامه Microsoft Word یک برنامه تجاری-بازرگانی برای ارائه مطلب است که توسط شرکت Microsoft برای سیستم عامل‌های ویندوز و مکینتاش (نسخه ۸) نوشته و عرضه شده است. نسخه‌ای که این آموزش در قالب آن تهیه شده است Microsoft Word 2010 است. برنامه Microsoft Word ابزاری برای ارائه اطلاعات است که از انواع متن‌ها، شکل‌ها، طراحی‌ها، عکس‌ها و رسانه‌های چندگانه در کنار سایر محصولات Microsoft Office مانند Excel، پشتیبانی می‌کند.

شما می‌توانید قسمت قبلی آموزش Microsoft Word از طریق لینک زیر مشاهده کنید:


بیشتر بخوانید: آموزش مایکروسافت ورد | چگونگی ایجاد حاشیه و روش ساخت سرصفحه و پاورقی در متن (قسمت ۱۸)


چگونگی افزودن شماره به مایکروسافت ورد

در این فصل در مورد چگونگی اضافه کردن شماره به صفحات در مایکروسافت Word 2010، صحبت می‌کنیم. مایکروسافت Word به صورت خودکار روی صفحات سند شما، شماره اختصاص می‌دهد. به طور نمونه، شمار صفحات در قسمت سرصفحه یا پاورقی درج می‌شوند اما شما این گزینه را هم در اختیار دارید که شماره صفحه را در حاشیه‌ چپ یا راست و یا در بالا یا پایین صفحه قرار دهید.

اضافه کردن شماره صفحه

در ادامه چند مرحله برای اضافه کردن شماره به صفحات سند Word آورده شده است:

مرحله اول: روی قسمت Insert tab کلیک کنید و سپس روی دکمه‌ Page Number که در قسمت header and footer قرار دارد، کلیک کنید. با این عمل فهرستی از گزینه‌ها برای شما نمایش داده می‌شود که در آن‌ها شماره صفحه در بالا و پایین یا وضعیت جاری و در دیگر وضعیت‌ها قرار دارد.

مرحله دوم: وقتی که نشانگر موس خود را روی گزینه‌ها حرکت دهید، طرح‌های بیش‌تری از شماره صفحات برای شما به نمایش درمی‌آیند.  برای مثال، اگر نشانگر موس خود را روی گزینه‌ Bottom of Page قرار دهیم، فهرستی مانند شکل زیر برای ما باز خواهد شد.

مرحله سوم: در نهایت، هر کدام از طرح‌ها را که می‌خواهید انتخاب کنید. ما طرح Accent Bar1 را با کلیک کردن روی این گزینه، انتخاب کردیم. سپس شما به سوی حالت تعدیل پاورقی، هدایت خواهید شد. برای خارج شدن از حالت ویرایش سرصفحه و پاورقی، گزینه‌ Close Header and Footer را انتخاب کنید.

حذف کردن شماره صفحه

برای حذف کردن شماره صفحه، مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: در قسمت Insert tab کلیک کنید، سپس روی گزینه Page Number که در قسمت header and footer قرار دارد، کلیک کنید. با این انتخاب فهرستی از گزینه‌ها در جهت نمایش شماره صفحه در بالا، پایین، موقعیت فعلی و موقعیت‌های دیگر برای شما باز می‌شود. در پایین این فهرست شما گزینه‌ Remove Page Numbers را خواهید داشت. فقط با انتخاب این گزینه تمام شماره‌های صفحه‌ شما در سند حذف خواهند شد.

چگونگی تفکیک صفحات در مایکروسافت ورد

در این فصل در مورد چگونگی تفکیک صفحات در مایکروسافت Word 2010 بحث می‌کنیم. وقتی که صفحه‌ جاری شما با متن مورد نظر پر شود، مایکروسافت Word به طور اتوماتیک یک صفحه‌ جدید برای شما باز می‌کند، اما می‌توانید بین صفحات فاصله ایجاد کنید تا مایکروسافت را مجاب کنید که یک صفحه جدید برای شما باز کند. این کار را می‎‌توانید هم با موس و هم با کیبورد انجام دهید.

ایجاد تفکیک بین صفحات

برای ایجاد تفکیک بین صفحات در سند ورد مراحل زیر را طی کنید:

مرحله اول: نشانگر درج خود را سریعا قبل از متنی که باید در صفحه جدید درج شود قرار دهید.

مرحله دوم: روی نوار Insert tab کلیک کنید و سپس روی گزینه Page Break که در گروه Pages قرار دارد کلیک کنید.

مایکروسافت Word عمل تفکیک صفحات را انجام می‌دهد و تمام متنی که بعد از تفکیک صفحات نوشته شده را به صفحه‌ جدید منتقل می‌کند. همچنین می‌توانید با استفاده از کلیدهای میان‌بر Ctrl + Enter نیز عمل تفکیک صفحات را انجام دهید.

چگونگی درج صفحات سفید در مایکروسافت ورد

در این فصل در مورد چگونگی درج صفحات سفید در مایکروسافت Word 2010 بحث می‌کنیم. یک صفحه سفید، صفحه‌ای است که هیچ متن یا محتوایی در آن وجود ندارد. همچنین در این فصل نحوه‌ حذف کردن یک صفحه‌ سفید در مایکروسافت Word 2010 را به شما آموزش می‌دهیم.

اضافه کردن صفحه‌ سفید:

در ادامه چند مرحله‌ آسان برای اضافه کردن صفحه سفید در مایکروسافت Word را مشاهده می‌کنید:

مرحله اول: نشانگر درج خود را قبل از متن و در جایی که می‌خواهید صفحه سفید اضافه کنید، قرار دهید.

مرحله دوم: روی نوار Insert tab کلیک کنید و سپس روی گزینه Blank Page که در گروه Pages قرار دارد، کلیک کنید.

پس از انجام مراحل فوق، مایکروسافت Word یک صفحه سفید اضافه کرده و تمام متن را به صفحه جدید انتقال می‌دهد.

حذف کردن صفحه سفید:

مراحلی که در ادامه مشاهده می‌کنید به شما کمک می‌کنند که صفحه سفید را از سند خود حذف کنید.

مرحله اول: روی نوار Home کلیک کنید و سپس روی دکمه‌ علامت‌های paragraphShow/Hide که در گروه paragraph قرار دارد، کلیک کنید، یا به طور ساده از کلید میان‌بر Ctrl + Shift + * برای این کار استفاده کنید. مطابق شکل زیر با این کار تمام جداسازی صفحات برای شما نمایش داده می‌شوند.

مرحله دوم: نشانگر موس خود را قبل از علامت جداسازی صفحه که بر روی صفحه‌ سفید قرار دارد، بگذارید و کلید Delete Key را فشار دهید. با این کار صفحه سفید حذف می‌شود و دوباره با انتخاب دکمه‌ علامت paragraph ¶ Show/Hide می‌توانید تمام علامت‌های پاراگراف را مخفی کنید.

مخاطبان عزیز دریچه فناوری باشگاه خبرنگاران جوان می‌توانید سوالات، مشکلات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات همین گزارش ارسال کنید تا در بخش‌های بعدی این آموزش تا حد امکان به آنها پرداخته شود.

گزارش از عبدالله مطیع


بیشتر بخوانید: قسمت اول/ چگونه کار با مایکروسافت ورد (Microsoft Word) را آغاز کنیم؟ +آموزش تصویری


انتهای پیام/

قسمت نوزدهم/ آموزش رایگان استفاده از برنامه مایکروسافت ورد (Microsoft Word) از مبتدی تا پیشرفته

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
گودرزی
۱۱:۲۳ ۱۰ اسفند ۱۳۹۷
مطلب خوب و کاربردی ای بود
کریم
۲۰:۴۸ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
سلام مطلب خیلی باارزشی است لطفا فایل کلش رو برای دانلود بگذارید هر زمان صلاح دانستید. خیلی ممنون