سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ادبیات در آبان ۹۷؛

کاهش ۱۶ درصدی تعداد عناوین کتاب / بیش از ۵۰ میلیارد تومان کتاب از ایران به افغانستان صادر می‌شود

مهمترین رویداد‌های ادبیات در آبان ماه ۹۷ را در اینجا بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، ادبیات در سال گذشته با فراز و نشیب های مواجه بود که به برخی از مهمترین رویدادهای ادبیات در آبان ماه 97 را در اینجا خواهیم خواند.

کاهش ۱۶ درصدی تعداد عناوین کتاب در شهریور ماه ۱۳۹۷

بر اساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در سایت موسسه خانه کتاب در شهریورماه سال ۱۳۹۷، ۶ هزار و ۶۶۱ عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با شهریورماه سال گذشته (۷ هزار و ۹۲۵ عنوان) ۱۶ درصد کاهش داشته است.

مراسم بزرگداشت دبیرسیاقی در کتابخانه ملی برگزار شد

مراسم بزرگداشت محمد دبیرسیاقی، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی با حضور غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی، محمد علی حضرتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، آویشن دبیرسیاقی و مازیار دبیرسیاقی فرزندان مرحوم محمد دبیرسیاقی برگزار شد.

مهلت ارسال اثر به جشنواره کتاب و رسانه تمدید شد

هفدهمین جشنواره کتاب و رسانه با هدف افزایش توجه به کارکرد‌های رسانه در حوزه نشر و ترویج کتابخوانی در هفته کتاب برگزار می‌شود. در این جشنواره طبق روال هر سال، با بهره‌گیری از دانش و تجربه فعالان خبره دو حوزه رسانه و کتاب، آثار رسانه‌ای انتشار یافته در زمینه کتاب و نشر بررسی می‌شود.

ارسال ۵۳۵ اثر به جشنواره کتاب و رسانه/ افزایش مشارکت مطبوعات و خبرگزاری‌ها

علیرضا بهرامی درباره وضعیت کمی و کیفی آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره گفت: دستاورد مهم این دوره، فراتر از کمیت و کیفیت آثار است. البته خوشحالم که بعد از دوره‌هایی که اهالی مطبوعات و خبرگزاری‌ها حضور کمرنگ‌تری نسبت به شرکت کنندگان رادیویی و تلویزیونی، دیداری و شنیداری داشتند. در دو دوره‌ی اخیر علاوه بر اینکه مشارکت اهالی مطبوعات در کنار مشارکت اهالی رادیو و تلویزیون حفظ شده، افزایش نیز پیدا کرده است که این موضوع خود به خود افزایش کیفی را هم به دنبال دارد.

وی افزود: در پانزدهمین دوره حدود ۲۰۰ اثر شرکت کرده بودند و در دور شانزدهم که جشنواره تغییرات رویکردی داشت، آثار از مرز ۷۰۰ اثر گذشت. در این دوره ۵۳۵ اثر شرکت کننده داشتیم از جهتی قابل ارزیابی است. ممکن است که در نگاه اول فکر کنیم که در دوره پیش تعداد آثار بیشتر بوده است، اما باید توجه داشت که در این دوره محدودیت تعداد اثر داشتیم. همچنین در کنار آن بخش‌های جدیدی هم اضافه شده است. این شکل متکثر امیدوار کننده‌تر است، زیرا افراد بیشتری با آثار کمتری مشارکت داشته‌اند.

حضور ایران در نمایشگاه کتاب وین

هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب وین ۱۶ تا ۲۰ آبان در مرکز نمایشگاهی شهر وین برگزار می‌شود. این نمایشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنعت نشر، کتاب و ادبیات در اتریش محسوب می‌شود که با همکاری اتحادیه ناشران اتریش و بخش خصوصی برگزار می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران نیز امسال برای ششمین‌بار در این نمایشگاه شرکت می‌کند. بر اساس تفاهم‌نامه تبادل غرفه با این نمایشگاه غرفه ایران در این دوره ۱۸ مترمربع است

ارسال بیش از ۱۰ هزار اثر به جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی

محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی‌کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اظهار کرد: جشنواره بیست‌و‌یکم با استقبال گسترده علاقه‌مندان قصه‌گویی در سراسر کشور روبرو شده به طوری‌که بیش از ۱۰ هزار و ۴۷۰ اثر داخلی و ۱۸۰ اثر خارجی به جشنواره بیست‌ویکم رسیده است.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های استانی تصریح کرد: تا به حال جشنواره‌های ۲۸ استان برگزار شده و قصه‌گویان برتر برای رقابت در بخش منطقه‌ای شناخته شده‌اند. خوشبختانه در رقابت‌های قصه‌گویی استانی شاهد حضور پررنگ قصه‌گویان آزاد در کنار مربیان و اعضای مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودیم که بر غنا و گرمی جشنواره امسال افزوده است.

رئیس حوزه هنری: آثار سبزواری سرشار از ترویج مقاومت در برابر استکبار است

مراسم رونمایی از مجموعه آثار حمید سبزواری شاعر انقلابی کشورمان، عصر امروز مورخ یکشنبه سیزدهم آبان ماه، در حوزه هنری با حضور علیرضا قزوه، مدیر دفتر آفرینش های ادبی حوزه هنری و شاعرانی چون مصطفی محدثی خراسانی، عباس براتی پور، رضا اسماعیلی و حسین اسرافیلی برگزار شد.

در این مراسم، محسن مومنی شریف، رئیس حوزه هنری با اشاره به اینکه بسیج هنرمندان از خیلی وقت پیش تصمیم به جمع‌آوری آثار مکتوب حمید سبزواری گرفته بود، گفت: تا امروز آنگونه که باید از مرحوم نصرالله مردانی قدردانی نشده اما امروز علاوه بر رونمایی از دیوان سبزواری از شاعرانی چون مرحوم نصرالله مردانی و مرحوم خلیل عمرانی نیز تجلیل می‌شود. این دو نفر حق بزرگی به گردن شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس دارند.

بیش از ۵۰ میلیارد تومان کتاب از ایران به افغانستان صادر می‌شود/ اعلام زمان برگزاری طرح پاییزه کتاب

نشست خبری بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور نیکنام حسینی پور دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، علیرضا بهرامی دبیر جشنواره کتاب و رسانه و هادی حیدری دبیر مسابقه کارتون و کاریکاتور در سرای اهل قلم برگزار شد.

در این مراسم، نیکنام حسینی پور دبیر بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه تقارن هفته کتاب را با هفته وحدت به فال نیک می‌گیریم، گفت: این تقارن را یک فرصت برای خود می‌دانیم که بتوانیم با شور و نشاط بهتری هفته کتاب را پیش ببریم. ما باید کتاب را به عنوان فصل وحدت در اقوام ایرانی که در سراسر کشور هستند، تلقی و از آن استفاده کنیم.

مردم انتخاب کردند؛ «حسام» و «ضرابی‌زاده» بهترین نویسندگان دفاع مقدس

نتایج پویش مردمی انتخاب بهترین‌های دفاع مقدس با معرفی کتاب «دختر شینا» به عنوان بهترین کتاب، حمید حسام به عنوان بهترین نویسنده مرد و بهناز ضرابی زاده به عنوان بهترین نویسنده زن اعلام شد

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، کتاب ، نوروز98 ، شعر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.