سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اولین نونهال صعودکننده ماده سرطناب در طبیعت جهان/ آرزویم کسب مدال طلای المپیک است

کوثر ملکی دختر نونهال ۱۰ ساله تبریزی با اعتماد به نفسی که در خود سراغ دارد یکی از آرزو‌های دست یافتنی خود را کسب مدال طلای المپیک اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،کوثر ملکی دختر نونهال ۱۰ ساله تبریزی که آموزش‌های تخصصی سنگ نوردی و صخره نوردی را زیر نظر پدر و مادر خود از سه سالگی آغاز کرده با اعتماد به نفسی که در خود سراغ دارد یکی از آرزو‌های دست یافتنی خود را کسب مدال طلای المپیک اعلام کرد.

سرمایه‌گذاری روی کودکان و نونهالانی که از ابتدای کودکی در امر ورزش فعال هستند یکی از روش‌های کاربردی برای کسب عناوین مختلف و مدال‌های خوشرنگ در میدان‌های جهانی است.

کوثر ملکی دختر ۱۰ساله تبریزی که به صورت تخصصی در ورزش صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی فعالیت می‌کند یکی از همان ورزشکارانی است که در صورت توجه و اعتماد به استعداد‌ها و توانایی‌های او در این ورزش می‌تواند او را به عنوان یکی از امید‌های آینده ایران در رقابت‌های جهانی معرفی کرد.

مهدی ملکی پدر کوثر ملکی ۱۵ سال است که به صورت حرفه‌ای در طبیعت و داخل سالن به ورزش صخره‌نوردی، سنگ‌نوردی و یخ‌نوردی می‌پردازد، آذر فیض‌الهی مادر کوثر به همراه همسرش در رشته سنگ‌نوردی فعال است.

کوثر دانش‌آموز کلاس چهارم دبستان بوده و یکی از دانش‌آموزان ممتاز مدرسه خود است وی علاوه بر دروس مدرسه در رشته‌های مختلف ورزشی و به صورت تخصصی در زمینه صخره‌نوردی فعال است.

آموزش‌های صخره‌نوردی از ۳ سالگی

آذر فیض‌الهی مادر کوثر در مورد آغاز فعالیت دخترش در این رشته می‌گوید: من و همسرم علاقه زیادی به انواع رشته‌های ورزشی در طبیعت داریم، کوثر دو ساله بود که او را همراه خود به تمرینات سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی می‌بردیم، دخترم در ابتدا چشم‌هایش را می‌بست، ولی از سه سالگی با طناب‌ها بازی کرده و آن را به دور خود می‌پیچید و ترسی از طناب و ارتفاع نداشت. برای همین کوثر را نیز با خود همراه کردیم، پدرش به عنوان اولین مربی تخصصی، صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی را به دخترم آموزش داد و اکنون نیز آموزش‌های تخصصی کوثر ادامه دارد.

وی افزود: کوثر در اکثر رشته‌های ورزشی همچون سنگ‌نوردی، صخره‌نوردی، شنا، والیبال، طناب‌زنی، کوهنوردی، پینگ‌پونگ، دوچرخه‌سواری، دو میدانی، والیبال و اسکیت مهارت خاص دارد و قطعا در آینده نزدیک یکی از امید‌های آینده ایران برای کسب مدال‌های مختلف جهانی برای کشورمان است.

مادر کوثر با اشاره به شناخته شدن فعالیت‌های دخترش در بین سایر دختران اظهار داشت: فعالیت کوثر در زمینه سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی باعث گرایش دختران زیادی برای فعالیت در این رشته شده است.


سالن اختصاصی برای تمرین وجود ندارد

فیض‌الهی با اظهار تاسف و ناراحتی از اینکه سالن اختصاصی برای تمرین در تبریز وجود ندارد و کوثر در شهر سردرود تمرینات تخصصی خود را دنبال می‌کند، بیان کرد: قطعا برای اینکه در رشته‌های مختلف ورزشی حرفی برای گفتن داشته و انتظار کسب مدال‌های خوشرنگ در رقابت‌های جهانی را از ورزشکاران داشته باشیم پیش زمینه چنین امری تامین حداقل امکانات از جمله سالن‌های ورزشی برای تمرینات عمومی و تخصصی آنان است در حالی که عدم حمایت‌ها باعث می‌شود خانواده‌ها فرزندان خود را از این کار منع کنند.

کودکان و نونهالانی که در عرصه صخره‌نوردی فعالیت می‌کنند، محدود هستند، نمونه‌اش کوثر ملکی است که در استان آذربایجان‌شرقی فقط همین دختر را می‌توان به عنوان مثال ذکر کرد. اگر این کودکان از سنین کودکی حمایت نشوند شاید انگیزه لازم در بزرگسالی برای ادامه فعالیت‌های حرفه‌ای در عرصه ورزش در وجود آنان کم‌رنگ شود و باعث شود تا آن را به صورت تخصصی ادامه ندهند.

مشاهده عکس‌ها و ویدئو‌های تمرینات کوثر نشان می‌دهد که او به تنهایی طناب‌ها، سرطناب‌ها و تجهیزات را در صخره‌ها نصب کرده و اولین نونهال صعودکننده با سرطناب به تنهایی است که همین کار او در دنیا یک رکورد محسوب می‌شود.

اولین نونهال صعودکننده ماده سرطناب در طبیعت جهان

فیض‌الهی در مورد رکورد منحصر به‌فرد کوثر ابراز کرد: دخترم کوثر اولین نونهال صعودکننده ماده سرطناب در طبیعت در سن هفت سالگی جهان است و به عبارت دیگر اولین نفر در صعود که خودش به تنهایی می‌تواند به عنوان نفر اول صعود کرده و کارگاه بزند که این کار جرأت و جسارت خیلی زیادی می‌خواهد که کوثر موفق به اینکار مهم و دست نیافتنی شده است.

وی اضافه کرد: در استان آذربایجان‌شرقی در رده سنی کودکان و نونهالان فرد دیگری نیست که بتواند تجهیزات و طناب‌های صخره‌نوردی را خودش نصب کرده و صعود کند و کوثر اولین فرد در رده سنی کودک و نونهال است که باوجود سختی‌ها و تمرینات سخت و طاقت‌فرسا این کار را انجام می‌دهد.

از آنجایی که تیم ملی نونهالان در رده سنی کودکان و نونهالان در کشور وجود ندارد کوثر بعد از پایان ۱۰ سالگی به عضویت تیم ملی نوجوانان در می‌آید.

کوثر ملکی دختر نونهال ۱۰ ساله تبریزی که آموزش‌های تخصصی سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی را زیر نظر پدر و مادر خود از سه سالگی آغاز کرده با اعتماد به نفسی که در خود سراغ دارد یکی از آرزو‌های دست یافتنی خود را کسب مدال طلای المپیک اعلام کرد.

او صخره‌نوردی، سنگ‌نوردی، شنا و والیبال را بیشتر از سایر رشته‌های ورزشی دوست دارد.


آرزویم کسب مدال طلای المپیک است

کوثر ملکی نیز می‌گوید: خوشحالم که پدر و مادرم هر دو ورزشکار بوده و بزرگ‌ترین حامی من در زندگی‌ام هستند.

دختر سنگ‌نورد تبریزی با اشاره به علاقه وافر خود به رشته صخره‌نوردی ادامه داد: ورزش صخره‌نوردی را خیلی دوست دارم و تمام تلاش خود را می‌کنم تا در آینده یکی از ورزشکاران مدال‌آور این رشته در مسابقات جهانی و المپیک باشم و آرزویم کسب مدال طلای المپیک است.

کوثر ادامه می‌دهد: فعالیت من در رشته صخره‌نوردی باعث شده است تا دوستان و هم کلاسی‌هایم در مدرسه نیز برای انجام فعالیت‌های ورزشی تشویق شوند، دوستم نازنین در کلاس سوم دبستان وقتی صعود مرا به صخره‌های مختلف دید او نیز به ورزش کوهنوردی علاقمند شده و آن را انجام می‌داد، دوست دیگرم آیناز نیز در سایر رشته‌های ورزشی فعالیت دارد.

وی قدردان زحمات و تلاش‌های پدر و مادرش بوده و می‌گوید: تنها مربی من پدرم بوده و من از تمامی زحمات او تشکر و قدردانی می‌کنم، مادرم نیز همیشه و در همه جا با من بوده و مرا حمایت می‌کند.

کسب رتبه سوم مسابقات قهرمان کشوری در سال ۹۵، کسب رتبه دوم و مدال نقره مسابقات قهرمانی صخره‌نوردی سال ۹۶ در بین ۵۸۰ نفر شرکت‌کننده در سطح بزرگسالان، کسب مقام اول استانی در مسابقات جام فجر سردرود در سال ۹۵، کسب مقام سوم در مسابقات صخره‌نوردی استان زنجان در سال ۹۵ و کسب مقام اول مسابقات صخره‌نوردی استان آذربایجان‌غربی از جمله افتخارات کوثر ملکی در رشته تخصصی خود یعنی صخره‌نوردی است.


صعود به بزرگترین دیواره آهکی جهان

صعود به صخره ایلان اوچان، دیواره توربین در جزیره اسلامی و صعود به دیواره قلعه بابک از جمله صعود‌های دختر ۱۰ ساله تبریزی است که جزو رکورد‌های او محسوب می‌شود.

کوثر ملکی در صدد است در آینده نزدیک بزرگترین دیواره آهکی جهان در استان کرمانشاه با ارتفاع یک‌هزار و ۲۰۰ متر را برای اولین بار در دنیا به عنوان یک کودک و نونهال ۱۰ ساله صعود کرده و در کارنامه افتخارات خود به ثبت برساند.

همچنین کوثر ملکی در اسفندماه در رقابت‌های نونهالان و نوجوانان جام فجر در تهران شرکت می‌کند.

افزایش بی‌رویه قیمت‌ها باعث گران شدن بیش از حد تجهیزات ورزش صخره‌نوردی از جمله طناب‌ها، سرطناب‌ها و کفش‌های مجهز این رشته شده است و قطعا بدون حمایت مدیران و مسوولان مربوطه تامین چنین تجهیزاتی به تنهایی از عهده خانواده‌های ورزشکاران کار سختی خواهد بود، چرا که تهیه تجهیزات صخره‌نوردی مطابق با استاندارد‌ها میلیون‌ها تومان برای خانواده‌ها هزینه در پی دارد.

فیض‌الهی با اشاره به نقش ورزش در سلامت و تندرستی دختران و بانوان می‌گوید: ورزش بهترین سرگرمی است، برای سلامتی، شادابی و تندرستی نقش بسیار زیادی دارد، افراد ورزشکار انسان‌های بسیار موفق و با اراده‌ای بوده که هر کار سخت و غیر ممکنی را به خوبی انجام می‌دهند.

وی گفت: اگر مادران به دختران خود ورزش کردن و تفریحات سالم را آموخته و آن‌ها را حمایت کنند قطعا در آینده با جامعه‌ای سالم و پویا روبه رو خواهیم بود که دختران و زنان به راحتی می‌توانند در آن تاثیرگذار باشند.

باید، گفت: حمایت از ورزش بانوان موضوعی است که باید بهای زیادی به آن داده شود مخصوصا در رشته‌های انفرادی مانند رشته صخره‌نوردی و سنگ‌نوردی، چرا که حمایت همه‌جانبه از ورزش بانوان باعث افزایش انگیزه آنان در عرصه‌های مختلف کشوری و جهانی می‌شود و به همان نسبت ورزشکاران می‌توانند با روحیه و پشتکار فوق العاده‌ای در صحنه حضور داشته باشند.

ورزش سنگ‌نوردی و صخره‌نوردی قطعا ورزش آسانی نیست و پشتکار زیادی را می‌طلبد تا بانوان ورزشکار بتوانند در آن پیشرفت کنند و به همان میزان سختی که دارد، ورزش سازنده‌ای است که همین موضوع بانوان را به سمت خود جذب می‌کند.

منبع:خبرگزاری فارس

انتهای پیام/ش

برچسب ها: اخبارورزشی ، جوانان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.