سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دستاوردهای شاخص انقلاب؛

ماراتن انقلاب در محرومیت زدایی/احیای درمان در خراسان جنوبی

محرومیت زدایی از نقاط مختلف کشور از ثمراتی است که انقلاب اسلامی نصیب خراسان جنوبی کرده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، خراسان جنوبی استانی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش به لحاظ  امدادی در نقطه کور قرارگرفته است، و تا قبل انقلاب تنها یک بیمارستان آن‌هم با پزشکانی خارجی و البته تنها چند بخش کوچک درمانی پاسخ گوی نیاز مراجعه‌کنندگان بود.

 اما امروز باگذشت چهل سال از انقلاب این بیمارستان با تغییر رویکرد مدیران در حال تبدیل‌شدن به بزرگ‌ترین مرکز ترومای استان بوده و دو بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی نیز در بیرجند به بهره‌برداری رسیده است.

خراسان جنوبی با وسعت ۱۵۰ کیلومتر به‌عنوان سومین استان وسیع کشور و ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان موقعیت خاصی برای استان خلق کرده است. موقعیتی که توجه تمام مسئولان نظام را در هر سفر به این واداشت که باید بیرجند به لحاظ درمانی در جایگاهی قرار بگیرد که علاوه بر ارائه خدمات به دورترین شهروند خراسان جنوبی بتواند، به کشورهای همسایه نیز خدمات درمانی ارائه دهد.

هرچند شهر بیرجند در دوران جنگ تحمیلی آسیب زیرساختی نداشت اما جوانان و مردان علمی زیادی را تقدیم انقلاب کرد. بعد از جنگ ، وجود تنها یک بیمارستان با جمعیتی که هرروز و هرسال بر تعداد آنها افزوده می‌شود و همچنین مرکز استان شدن بیرجند، در دهه ۸۰ کمبودهای درمانی را بیشتر به رخ می‌کشاند.

روایت جاده‌های استان و البته مسیرهای ترانزیتی وجود مراکز درمانی بیشتر را برای مسئولان پررنگ کرد، چراکه بیشتر بیماران به دلیل کمبود مرکز درمانی و حتی پزشکان متخصص به مشهد یا تهران اعزام می‌شدند.

بیمارستان ولی‌عصر

دهه ۷۰ نور امیدی برای بیماران بیرجندی بود چراکه، بیمارستان ولیعصر بیرجند با ۲۲۴ تختخواب در سال ۱۳۷۹  با دو بخش داخلی و اورژانس مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

 در اواخر سال ۱۳۷۹ بخش اطفال از بیمارستان امام رضا (ع) به این مرکز منتقل شد و در سال ۱۳۸۰ کار انتقال بخش‌های زنان- قلب- زایشگاه – ccu – چشم – گوش و حلق- اعصاب-عفونی و دیالیز و اتاق عمل زنان و چشم و گوش به‌پایان رسید و درمانگاه‌های مرتبط با این بخش‌ها ازجمله واحدهای شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی هم  فعالیت خود را آغاز کرد.

بیمارستان ولی‌عصر (عج) بیمارستانی آموزشی درمانی است که هم‌اکنون با ۲۹۷ تخت فعال  در بخش‌های بستری بخش‌های زنان و زایمان، عفونی، داخلی، داخلی فوق تخصصی، اعصاب، آنژیوگرافی، اطفال،  قلب، چشم و... فعالیت می‌کند. همچنین این بیمارستان بخش زنان و زایمان مجهز و پیشرفته‌ای دارد.

بیمارستان میلاد

انگار این بیمارستان کلید باز شدن قفل‌های درمانی در این شهر بود چراکه بعدازآن چندین مرکز دیگر درمانی نیز در شهر به بهره‌برداری رسید که مهم‌ترین آن‌ها بیمارستان میلاد ۳ بود، بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس (ع) بیرجند (میلاد ٣) در سال ١٣٩٤ به بهره‌برداری رسید، بیمارستانی که با  ٩٦ تختخواب،  قابلیت ارتقاء تا ١٤٠ تخت را دارد و دارای٤ بخش اصلی شامل داخلی، جراحی، زنان، اطفال و ٤ بخش ویژه شامل NICU، CCU، ICU و دیالیز می‌باشد.

همه آنهایی که در این بیمارستان خدمات گرفته‌اند می‌دانند که به لحاظ فضا، بهره‌مندی از امکانات بستری و...  خدمات اورژانسی کامل بوده و در حال خدمت‌رسانی به‌تمامی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و البته به سایر بیمه‌شدگان نیز ارائه خدمت دارد. این بیمارستان با امکانات و فضای مطلوبی که دارد در زمان بحران می‌تواند در کنار بیمارستان‌های دیگر شهر بهترین خدمات را ارائه دهد.

علاوه بر این بیمارستان شهید رحیمی تأمین اجتماعی که تا قبل از آن در مرکز شهر ارائه خدمات داشت نه تنها تعطیل نشد بلکه با بازسازی همچنان به‌کار خود ادامه می‌دهد. و هرروزه پاسخ گوی جمعیت زیادی از بیمه‌شدگان است.

بیمارستان رازی

اما ساخت‌وسازهای درمانی در بخش دولتی در بیرجند ادامه یافت، تا جایی که مصوبه ساخت بیمارستان رازی در بیرجند در دور سفر اول دولت نهم نقطه عطفی بر درمان در این استان بود اما درگیری‌های اعتباری این بیمارستان که کلنگ اجرایی آن در همان دوره بر زمین‌خورده بود، بالاخره در خلال طرح‌های طرح تحول سلامت و پیگیری‌های رئیس وقت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در اسفندماه ۹۵ به بهره‌برداری رسید.

بیمارستان فوق تخصصی رازی بیرجند با ظرفیت ۲۸۶ تخت در زمینی به مساحت ۳۲ هزار مترمربع در هفت طبقه در خیابان غفاری این شهر ساخته‌شده که برای ساخت آن بیش از  ۷۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شد.

بخش‌های اورژانس، جراحی مغز و اعصاب، اتاق عمل، آی سی یو، اورولوژی،بخش‌های قلب، داخلی، سی سی یو، آنژیوگرافی و جراحی گوش، حلق و این بیمارستان فوق تخصصی باوجود پزشکان و متخصصانی که برای آن جذب شد امروز دغدغه اعزام بیمار به خارج استان را از بین برده است چراکه سخت‌ترین اعمال جراحی باوجود بهترین پزشکان در این بیمارستان انجام می‌شود.

بیمارستان درمان سرطانی‌ها

خراسان جنوبی در این سال‌ها دردمند، آماری بوده است که نسبت به جمعیت آن در جمع و تفریق‌ها عدد مبتلایان به سرطان را بیشتر نشان می‌داد. بیماری که هم جان را هدف می‌گیرد و هم مال خانواده‌ها را هزینه‌های سنگین درمان ، رفت‌وآمد به مشهد و تهران برای آنهایی که در این شهرها سرپناهی نداشتند. نه تنها جسم بیماران و خانواده‌های بلکه روحشان را نیز درگیر می‌کرد.

به همت خیران سلامت استان کلنگ احداث یک مرکز درمانی مخصوص بیماران سرطانی به زمین خورد، هرچند ساخت این بیمارستان با فرازوفرودهای بسیاری روبرو بود اما اکنون با بهره‌برداری از این بیمارستان دغدغه درمان از دوش خانواده‌ها برداشته‌شده و حتی می‌توان با امکانات و زیرساخت‌های مطلوب در حد شرق کشور خدمات‌رسانی انجام شود.

 مرکز رادیوتراپی و انکولوژی ایران مهر بیرجند در اسفندماه سال ۹۵ با مساحت ۶ هزار مترمربع در یک طبقه و در زمین ملکی دانشگاه با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد. که ۹۰ درصد اعتبار آن توسط خیرین و ۱۰ درصدان توسط دانشگاه علوم پزشکی تأمین شده است. 

گفته می‌شود با سیستم‌هایی که در این مرکز وجود دارد روزانه ۳۰ تا ۴۰ نفر پذیرش می‌شوند، و هزینه‌ها بر اساس تعرفه‌های دولتی است، هزینه‌های انجام رادیوتراپی برای بیمارانی که بیمه هستند به‌صورت رایگان است و تمام بیمه‌ها در این مرکز مورد تأیید است. احداث این بیمارستان یکی از برکات انقلاب در استان خراسان جنوبی است که می‌توان به آن افتخار کرد.

بوعلی بیرجند

نه اینکه بیرجند شهری پادگانی باشد اما اغلب غیر بیرجندی‌ها نام بیرجند را که می‌شنوند، البته اگر پسرشان در این شهر سرباز شده باشد، پادگان  ۰۴ یا قرارگاه محمد رسول‌الله، پایگاه هوایی خور و... در خاطرشان مرور می‌شود. وجود این نکته برای بیرجند باعث شد، مسئولان ارتش جمهوری اسلامی ایران مقدمات ساخت بیمارستانی برای این قشر از ساکنان بیرجند را نیز در دستور کار خود قرار دهند،  بر این اساس در مهرماه سال ۹۶ بیمارستان بوعلی نیروی زمینی ارتش در شهرستان بیرجند، با حضور امیر سرتیپ دوم دکتر شهنام بابلی رئیس اداره بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش و جمعی از فرماندهان نظامی و انتظامی خراسان جنوبی افتتاح شد.

بخش‌های مختلف این بیمارستان ازجمله؛ مراقبت ویژه بزرگ‌سالان (ICU) بخش مراقبت ویژه نوزادان (NICU)، بخش مراقبت قلبی (CCU) و بخش‌های مختلف مورد بهره‌برداری عموم مردم بیرجند قرارگرفته است، پزشکان باتجربه و محیط آرام این بیمارستان باعث شده تعدادی از مادران باردار برای زایمان این بیمارستان را انتخاب کنند.

هر شهرستان یک مرکز درمانی

تمام داشته‌های درمانی این استان به این بیمارستان‌ها در مرکز استان ختم نمی‌شود بلکه در دورانی که طرح تحول سلامت به قوت خود باقی بود با پیگیری مجدانه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی این استان در تعداد زیادی از شهرستان‌ها یک مرکز درمانی احداث شد، مراکزی که توانسته با ارائه خدمات فاصله‌های طولانی را برای دریافت خدمات پزشکی کم کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره دستاوردهای چهل ساله انقلاب در این استان می‌گوید: هیچ گزینه‌ای برای مقایسه وجود ندارد چراکه هر چه در این استان در بحث درمان داریم متعلق به بعد از انقلاب است.

محمد دهقانی فیروزآبادی در اولین مقایسه برای اثبات این حرفش تعداد مراکز آموزشی را مدنظر قرار داده می‌افزاید: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با این سطح علمی امروز جز دانشگاه‌های نمونه و مطلوب کشور است مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی در  این منطقه است.

وی نکته دوم در بحث خدمات بهداشتی و درمانی را سطح دسترسی عمومی به خدمات عنوان و می‌گوید: در قبل از انقلاب سطح دسترسی تنها ۵ درصد بود که آن‌هم نصیب روستاییان و عشایر و... نمی‌شد اما اکنون در شهرها سطح دسترسی به خدمات بهداشتی ۱۰۰ درصد است.

وی آمار پزشک به نفر را نیز این‌طور عنوان می‌کند که قبل از انقلاب به ازای ۳۰ هزار نفر یک پزشک داشتیم که آن‌هم پزشک ایرانی نبود، درحالی‌که امروز به ازای هر ۳ هزار و ۴۷۰ نفر یک پزشک عمومی داریم.

 وی بیان کرد: علاوه بر این در این استان اکنون در حوزه بهداشت ۱۵۵ و در حوزه درمان ۱۸۲ پزشک عمومی خدمات می‌دهند. 

امید به زندگی در روستاها

دکتر دهقانی فیروزآبادی سطح دسترسی روستاییان را نیز از نکات مهم و برجسته انقلاب در حوزه درمان دانست چراکه تا قبل از این واژه‌ای به نام خانه بهداشت وجود نداشت اما اکنون تنها در خراسان جنوبی ۳۱۴ خانه بهداشت به روستاییان خدمات بهداشتی و حتی در برخی پایگاه‌ها خدمات مامایی ارائه می‌دهند.

 وی ادامه داد: این خانه‌های بهداشت تحت عنوان سیستم ارجاع تا حد زیادی امید به زندگی را در روستاییان افزایش داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند کاهش مرگ‌ومیر نوزادان که قبلاً از هر هزار تولد ۱۳۰ نفر بود به ۱۱.۵ نفر و همچنین پوشش ۱۰۰ درصدی واکسیناسیون را یکی از نقاط عطف نظام سلامت در انقلاب اسلامی عنوان می‌کند.

وی بیان داشت: در کنار این آمار می‌توان کاهش مرگ کودکان زیر ۵ سال از ۱۴۷ مورد در ابتدای انقلاب به ۱۴ مورد در چله انقلاب و کاهش مرگ بعد از زایمان از ۲۴۵ مادر بین ۱۰۰ هزار زایمان به ۱۱ مادر را موفق‌ترین دستاورد بهداشتی در حوزه مراقبت کودک و مادر نام برد.

دهقانی فیروزآبادی، رشد آمار متخصصین در رشته‌های دندانپزشکی که تا قبل از انقلاب در استان صفر بود به ۳۹ نفر و حضور ۲۶۵ متخصص در رشته‌های مختلف را یادآور شد. 

افزایش تخت‌های ثابت بیمارستانی استان به هزار و ۴۰۰ مورد، تخت‌های فعال هزار و ۱۵۰ مورد، پایگاه‌های اورژانسی که تا قبل انقلاب صفر بود به ۷۱ پایگاه اورژانس جاده‌ای و شهری از دیگر دستاوردهای نظام سلامت بعد از انقلاب اسلامی در خراسان جنوبی از دیگر مواردی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به آن اشاره کرد.

طرح تحول سلامت

وی افزایش تعداد بیمارستان‌ها، تعداد اورژانس‌ها، همچنین تعداد آمبولانس، و پزشک در این استان به‌واسطه طرح تحول سلامت را موردتوجه قرار داده و می‌گوید: امروز اعمال جراحی پیچیده باوجود بهترین متخصصان در بیرجند انجام می‌شود و لزومی برای ارجاع بیمار وجود ندارد.

دکتر دهقانی فیروزآبادی، کلنیک های تخصصی و فوق تخصصی، مراکز بهداشت سلامت، طرح پرونده سلامت بهداشتی و... را یادآور شده و معتقد است وجود خیرانی که برای سلامت این استان پیش‌قدم شدند و بیمارستان ایرانمهر را به ثمر رساندند نشانه‌ی اوج خدمات درمانی برای خراسان جنوبی در چله انقلاب است.

وی رشد علمی در تکنولوژی‌های سلول‌های بنیادی ، نانو و هسته‌ای را مدنظر قرار داده آن را ازجمله دستاوردهایی دانست که حاصل زحمات امام راحل برای استقلال این کشور است.

ثمرات و برکات توجه و خدمات رسانی به نیازمندان و محرومان بعد از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب در اقصی نقاط خراسان جنوبی مشاهده می شود، اما برای محو کامل محرومیت نیازمند عزمی جدی و تلاش افزون تری در این استان هستیم.

انتهای پیام / ط ا

احیای درمان در خراسان جنوبی

منبع مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.