سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ماهواره‌های مینیاتوری مریخی از کار افتادند

۲ ماهواره کیوب‌ست (CubeSats) که به همراه مریخ نورد اینسایت سال گذشته میلادی به مریخ پرتاب شده اند در مرحله خاموشی به سر می‌برند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان مرکز کنترل دو ماهواره اعلام کرده‌اند قادر به تماس با این دو ماهواره کوچک در طول یک ماه گذشته نشده اند، زیرا آن‌ها در فضایی عمیق فراتر از مدار سیاره سرخ قرار دارند.

مقام‌های ناسا اعلام کرده اند این بسیار نامطلوب است که هیچ سیگنالی از آن‌ها دریافت نمی‌شود.

دو ماهواره کیوب ست MarCO-A و MarCO-B با نام‌های مستعار WALL-E و EVE سال گذشته به همراه موشک حامل مریخ نورد اینسایت به فضا پرتاب شدند تا نخستین ماهواره‌ها از نوع کیبوست باشند که به فضای عمیق راه یافته اند.

با وجود آنکه امروزه ماهواره‌های گرانقیمت و بسیار پیشرفته‌ای راهی فضا می‌شود، اما ماهواره‌های کیبوست به دلیل ارزانی و نوع عملکرد هنوز مورد توجه متخصصان قرار دارند.

این دو ماهواره با قیمت هجده و نیم میلیون دلار ساخته شده اند، آن‌ها از موشک حاوی مریخ نورد اینسایت جدا شده و در آزمایش ارتباطی با زمین موفق بوده اند،  همچنین ماهواره کیبوست وال‌ای تصاویری از مریخ و زمین ارسال کرده است که نشان می‌دهد می‌توان با هزینه کم به عمق فضا دست یافت.

ارتباط مرکز کنترل زمینی با ماهواره کیوب ست وال‌ای در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۱۸ و با‌ ای وا در تاریخ ۴ ژانویه ۲۰۱۹ از دست رفت در حالی که آن‌ها در فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری و ۳.۲ میلیون کیلومتری فراتر از مریخ در فضا سفر کرده بودند.

دلیل سکوت و از کار افتادن آن‌ها را به طوردقیق مشخص نیست، اما کارشناسان ناتوانی در بهره‌گیری از نور خورشید برای شارژ باتری‌ها را دلیل این مشکل می‌دانند، همچنین فاصله بسیار دور برای ارسال و دریافت ارتباط نیز می‌تواند دلیل ناتوانی در دریافت سیگنال‌های آن‌ها باشد.

به گفته کارشناسان هر دو فضاپیما طی چند ماه آینده به سیستم منظومه شمسی در ادامه جهت حرکت خود باز می‌گردند، اما کارشناسان مطمئن نیستند که آن‌ها دوباره فعال شوند.

کارشناسان امیدوار هستند در آینده ماهواره‌های کیبوست و مینیاتوری بیشتری با توان بالاتر برای رفتن به عمق فضا طراحی و ساخته شود.

منبع:Newaltas

انتهای پیام/

ناپدید شدن ۲ ماهواره کیوب‌ست در فضا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.