سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد خبر داد:

توسعه چشمگیر شبکه‌های بهداشت یزد پس از انقلاب

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد از ایجاد و توسعه چشمگیر شبکه‌های بهداشتی و ساخت خانه‌های بهداشت یزد، پس از انقلاب خبر داد.

سیدعلی اکبرموسوی ندوشن سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد در گفتوگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، گفت: یکی از بهترین اقدامات بهداشتی قرن حاضر ایران اسلامی، ایجاد و توسعه شبکه‌های بهداشتی و ساخت خانه‌های بهداشت در کشور و به ویژه یزد است که این کار با همت و پشتکار شبانه روزی پزشکان متخصصین و نخبگان بهداشتی مملکت، اشخاصی چون ملک افضلی اردکانی به منصه ظهور رسیده است.

وی افزود: پیش از انقلاب، کشور ما از نظر بهداشتی دچار مشکلات عدیده و معضلات گسترده‌ای به ویژه در روستاها، مناطق محروم و کمتر برخوردار بود به طوریکه مردم جهت دریافت خدمات بهداشتی و درمانی به علت نبود امکانات بهداشتی و نیروی متبحر مجبور بودند چند روزی را در مناطق توسعه یافته شهری اقامت کنند و یا به دلیل صرف هزینه‌های بالا، از درمان بیماری صرفنظر نمایند.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد ادامه داد: همزمان با تاسیس دانشگاه‌های علوم پزشکی درک شور و رشد فزاینده علمی و دانش تخصصی دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری، مامایی، بهداشت و غیره تعداد دانشگاه‌های علوم پزشکی از هفت مورد به ۴۲ مورد در سطح کشور رسید.

موسی ندوشن اظهارداشت: در این میان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز در بهمن ماه سال ۱۳۶۲ به عنوان اولین دانشگاه تاسیس شده بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز جامعه شهری و روستایی استان و سایر استان‌های هم جوار دایر گشت.

توسعه شبکه‌های بهداشت کشور بعد از انقلاب

وی تصریح کرد: در راستای ایجاد و توسعه شبکه‌های بهداشتی کشور، برنامه‌های مدون و ساختارمندی به منظور پوشش مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی با تشکیل آموزشگاه‌های بهورزی، تربیت بهورزان زن و مرد و تاسیس خانه‌های بهداشت در روستا‌ها رونق خاصی یافت.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد افزود: استفاده از سیستم‌های آماری و اطلاعاتی وزارت بهداشت، دسترسی دقیق به اطلاعات بهداشتی خانوار‌های روستایی و تکمیل پرونده اعضاء خانوار، موجب شد به طور ویژه سلامت ماردران باردار و تولد نوزاد سالم مورد توجه قرار بگیرد و رنگ بوی تازه‌ای به حوزه بهداشت و درمان ببخشد.

موسوی ندوشن، انجام خدمات هدفمند و مورد نیاز مردم آن زمان از قبیل: واکسیناسیون، تنظیم خانواده، مراقبت مادر و کودک، تامین آب آشامیدنی سالم و مبارزه با بیماری‌های شایع از قبیل: اسهال، سیاه سرفه، کزاز، دیفتری را از اهم وظایف روزانه بهورزان دانست.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد گفت: در پی ایجاد و گسترش شبکه‌های بهداشتی و ادغام برنامه‌های آموزش پزشکی با خدمات بهداشتی و درمانی با هدف دسترسی آسان و عادلانه شهروندان به خدمات بهداشتی و درمانی، مراحل احداث خانه‌های بهداشت روستایی و مراکز خدمات جامع سلامت شهری-روستایی در سطح شهرستان، درحال توسعه هستند به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۱۰ خانه بهداشت، ۳۰ پایگاه سلامت و ۲۷ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی با ظرفیت ۸۵۰ نفر نیروی انسانی شاغل، به ارائه خدمات متنوع بهداشتی و درمانی می‌پردازند.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.