سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ثبت بیش از ۱۵ اثر اورامان در فهرست آثار ملی

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان از شناسایی ۵۰۰ اثر و محوطه باستانی در منطقه هورامانات گفت: از این تعدادآثار تاکنون بیش از ۱۵ اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، پویا طالب نیا  گفت: در بررسی‌های انجام شده توسط هیئت باستان شناسی پایگاه منظر فرهنگی تاریخی اورامان طی سال‌های ۹۶ و ۹۷ از منطقه هورامانات بیش از ۵۰۰ محوطه باستانی با ارزش شناسایی شده است.

وی افزود: این آثار ارزشمند که مربوط به دوران پارینه سنگی تا اواخر دوران اسلامی است و شامل غار‌های باستانی، محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی، پل ها، مساجد، قلعه‌ها و اماکن خدماتی نظیر حمام‌ها و کاروان سرا‌ها است.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی اورامان بیان کرد: این منطقه تاریخی از جغرافیای فرهنگی و تاریخی وسیعی برخوردار بوده و به همین دلیل نیز پراکندگی آثار شناسایی شده آن در بیش از ۸۰ روستای منطقه اروامانت در شهرستان‌های سروآباد، کامیاران و سنندج است.

وی تاکید کرد: پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان درصدد است از خروجی این مطالعات که در راستای تدوین پرونده ثبت جهانی هورامان مورد استفاده قرار می‌گیرد، اطلس باستان شناسی منطقه هورامانات را تهیه و تدوین کند.

وی اضافه کرد: همچنین از خروجی این بررسی‌ها می‌توان پراکنش آثار باستانی منطقه را مشخص و سیاست گذاری دقیقی برای فعالیت باستانی منطقه اولویت بندی کند.

طالب نیا افزود: پرونده ثبتی بخشی از آثار شناسایی شده نظیر پل ها، قلعه‌ها و مساجد آماده شده و برای ثبت در فهرست آثار ملی به بخش ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان ارسال شده است.

مدیر پایگاه منظر فرهنگی، تاریخی هورامان گفت: تاکنون از ۵۰۰ اثر و محوطه باستانی شناسایی شده در منطقه هورامانات بیش از ۱۵ اثر در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

وی افزود: مطالعات منطقه هورامان در قالب مطالعات مردم شناسی، باستان شناسی، علوم طبیعی، معماری، اسناد تاریخی و هوار نشینی (جابجایی از جایی به جای در فصول مختلف سال) انجام شده است.

وی حفاظت از بافت‌ها و آثار با ارزش منطقه هورامان را در ثبت جهانی این منطقه تاثیرگذار دانست و اضافه کرد: دستورالعمل نحوه حفاظت از بافت‌های با ارزش منطقه هورامان از طریق بخشداری‌های به دهیاران روستا‌های جامعه هدف ابلاغ می‌شود.

طالب نیا افزود: ثبت جهانی هورامان گامی بلند برای توسعه استان است و بدون تردید با ثبت جهانی این منطقه، هورامان از حمایت‌های سازمان جهانی یونسکو بهره مند می‌شود.

انتهای پیام/م

بیش از ۵۰۰ اثر باستانی در منطقه هورامان شناسایی شد

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.