سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پای مهمانان ناخوانده به استان کرمان باز شد/ ملخ ها به منوجان رسیدند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان منوجان گفت: هجوم ملخ ها به برخی روستاهای شهرستان گزارش شده اما با توجه به اینکه تعداد این ملخ‌ها فعلا زیاد نیست هنوز خسارتی نداشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ملخ‌های صحرایی که از مضرترین انواع ملخ‌ها هستند، یا به لجهه جنوبی‌ها (به متگ گوری ،کوپل هم می‌نامند) در دسته‌های چند صد هزار تایی از صحرای آفریقا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عمان و قطر میهمان ناخوانده استان‌هایی، چون فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، خوزستان و سیستان و بلوچستان شده‌اند و در سر راه خود هرگونه سرسبزی را که می‌بینند هجوم می‌برند، می‌خورند و پیشروی می‌کنند.

این ملخ‌های ۷ سانتیمتری روزانه تا چند برابر وزن خود غذا (علوفه، غلات، صیفی جات و حتی علف‌های هرز) می‌خورند.

این ملخ‌های صحرایی مهاجر حتی دارای پیشمرگ نیز هستند و این قابلیت را دارند که در مواقع عبور از دریا دسته‌ای روی آب مانند کشتی می‌نشینند تا زمینه استراحت برای مابقی گله فراهم شود و این‌گونه است که توانسته‌اند از خلیج فارس عبور کنند.

 جداوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان منوجان گفت: با توجه به اینکه در چند روز گذشته این ملخ‌ها به استان هرمزگان ورود پیدا کردند و به شهر‌های رودان وهشت بندی رسیدند و همجواری این دو شهر با شهرستان منوجان باعث رسیدن ملخ ها به این منطقه شده است.

وی افزود: این ملخ‌ها در روستا‌های مراد آباد ،تجدانو محمد آباد و درقسمت‌هایی از مرکز شهر نیز مشاهده شده است.

جداوی اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد این ملخ‌ها فعلا زیاد نیست هنوز خسارتی نداشته است.

مدیر جهاد کشاورزی منوجان گفت: بلافاصله بعد از مشاهده این ملخ‌ها مدیریت ستاد بحران شهرستان تشکیل جلسه داد و مقرر شد از طریق بخشدای و شورا‌های شهر روستا و دهیاری‌ها اطلاع رسانی‌های لازم به کشاورزان و مردم انجام شود.

جداوی بیان کرد: درحال حاضر ما مشغول پایش ردیابی وضعیت جمعیتی روستا‌های مذکور هستیم که این موضوع از سوی مدیریت ستاد بحران شهرستان حتی از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیری میشود.

مدیر جهادکشاورزی منوجان گفت: با توجه به اینکه شهرستان منوجان یکی از قطب‌های کشاورزی محسوب میشود و در حال شروع برداشت محصول هستند این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و ما برای مقابله با آن تمهیدات لازم را لحاظ خواهیم کرد.

جداوی اضافه کرد: ما برای مقابله با هجوم ملخ‌ها سم و سمپاش را داریم، اما باتوجه به گستردگی روستا‌های شهرستان نیازمند خودرو جهت اعزام نیرو‌ها و همچنین نیازمند همکاری از ظرفیت نیرو‌های بسیجی هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی منوجان به کشاورزان توصیه کرد: در صورت مشاهده این ملخ‌ها سریعا به جهاد کشاورزی اعلام کنند تابا تمهیدات لازم بتوانیم از خسارت احتمالی جلو گیری کنیم.

 برای گرفتن اطلاعات لازم درخصوص ورود ملخ‌ها به شهرستان منوجان طی تماس با رئیس اداره محیط زیست شهرستان وی اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: گفتند مشاهده شده، ولی بنده خبر ندارم و در جلسه ستاد بحران هم نبودم ، همچنین روابط عمومی فرمانداری منوجان هم جوابگو نبود.
انتهای پیام /ی

تراکم ملخ‌ها در هر متر مکعب به ۱۰۰ رسیده است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.