سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تخصیص ۴۶ و نیم درصد اعتبارات تملک دارایی در کرمان

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان گفت: یک هزار و ۷۴۶ میلیارد تومان ابلاغ اعتبارات تملک دارایی استان کرمان در سال جاری بوده که ۸۱۱.۹ میلیارد تومان معادل ۴۶ و نیم درصد تخصیص یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، جعفر رودری رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کرمان گفت: امهال وام‌های کشاورزی و پیگیری آن در سفر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان پیگیری شده، اما بحث کارشناسی و هماهنگی‌های اجرایی به معاونان نوبخت ارجاع داده شده و قرار است جلسه نهایی را در تهران داشته و کل مصوبات سفر وی و بحث وام‌های کشاوری تعیین تکلیف شود.

رودری بیان کرد:سازمان مدیریت و برنامه ریزی جهت گیری‌های توسعه و برنامه ریزی را انجام می‌دهد و مسئولیت اجرا با دستگاه‌های تخصصی است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: بعد از انقلاب تولید در استان کرمان ۴.۷ برابر شده که موجب بهبود امکانات معیشتی می‌شود و سالانه حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر وارد بازار کار استان کرمان شده اند که اخیرا این عدد بیشتر بوده است.

رودری افزود:افزایش سهم مناطق و استان‌ها در نظام برنامه ریزی کشور و طرح مباحث منطقه‌ای و آمایش سرزمین را برای نخستین بار به شکل عملیاتی بعد از انقلاب و از برنامه سوم توسعه داشتیم. قبل از انقلاب بحث آمایش در سال‌های ۵۱ و ۵۲ مطرح شد، اما به لحاظ اجرایی و عملیاتی به جایی نرسید.

وی افزود: افزایش اختیارات منطقه‌ای و استان‌ها در نظام برنامه ریزی کشور را بعد از انقلاب شاهد هستیم.

رودری تصریح کرد: در سال ۵۷ تقریبا بودجه عمرانی کشور ۱۲۳ میلیارد تومان بود که از این عدد ۳ و نیم میلیارد در قالب طرح‌های استانی و ناحیه‌ای توزیع می‌شد و بیش از ۹۷ درصد توزیع اعتبارات و تصمیم گیری‌ها متمرکز بود.

وی با اشاره به اینکه سهم استان کرمان ۱۷۱ میلیون تومان معادل ۴.۸ درصد بودجه آن زمان بود، بیان کرد: در سال جاری بودجه عمرانی کشور ۶۲ هزار میلیارد تومان بود که یک سوم یعنی ۳۳ درصد در قالب نظام تصمیم گیری استانی توزیع می‌شود و برای نخستین بار بعد از انقلاب برنامه سوم توسعه وارد ادبیات توسعه و برنامه یزی شده و شورای توسعه و برنامه ریزی که به نوعی هیئت دولت استان است، در آن دوره تعریف شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: بعد از انقلاب گرایش به تنظیم برنامه‌های راهبردی برای نخستین بار در نظام برنامه ریزی اتفاق افتاد و با تدبیر مقام معظم رهبریدر ابتدای دهه ۸۰ آغاز و تدوین سند چشم انداز از سال ۸۴ آغاز شد.

وی افزود: توجه ویژه به مناطق محروم با عنوان تعادل بخشی در قالب ۳ درصد نفت صورت گرفته و ماده ۱۸۰ برنامه پنجم توسعه نیز برای مناطق زیر میانگین کشور و در برنامه ششم با عنوان استفاده متوازن از امکانات کشور اجرایی می‌شود.

رودری افزود: برای نخستین بار انقلاب اسلامی نظام جدیدی در حوزه بین المللی بود و این اهمیت داشت که جامعه جهانی عملکرد این نظام را ببیند و در این زمینه سه شاخص بهداشت و درمان، آموزش و سطح استاندارد زندگی شامل حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطرح است.

وی تصریح کرد: جمعیت استان کرمان در سال ۵۷ یک میلیون و ۱۸۱ هزار و ۳۲۰ نفر بود و در پایان سال ۹۶ جمعیت به ۳ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۱۰۸ نفر افزایش یافته و ۲.۷ برابر شده است.

رودری با اشاره به اینکه بخش عمده افزایش جمعیت در حوزه شهر‌های استان اتفاق افتاده، اظهار کرد: قبل از انقلاب نرخ شهرنشینی استان کرمان ۳۴.۱ درصد و اکنون ۶۰ درصد است و روستانشینی ۴۰ درصد است و این نسبت در مقایسه با قبل از انقلاب برعکس شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: بعد از انقلاب تولید در استان کرمان۴.۷ برابر شده که موجب بهبود امکانات معیشتی می‌شود و سالانه حدود ۱۷ هزار و ۶۰۰ نفر وارد بازار کار استان کرمان شده اند که اخیرا این عدد بیشتر بوده است.

وی افزود: بعد از انقلاب سالانه حدود ۱۵ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد شده و نزدیک به نیمی از این افزایش اشتغال در بخش خدمات اتفاق افتاده که همگام با تئوری‌های توسعه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان گفت: سهم بودجه تحقیقاتی کشور از ۰.۶ درصد به ۲.۶ درصد افزایش پیدا کرده و در سال ۲۰۱۷ رتبه ایران در انتشار مقالات علمی به ۱۵ ارتقاء پیدا کرده است.

وی افزود: سهم استان کرمان در مراکز آموزش عالی کشور از ۲.۳ درصد قبل از انقلاب به حدود ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

رودری درباره کپرنشینی در استان کرمان گفت: صرفا نباید کپر را نماد فقر بدانیم، زیرا بخشی متاثر وضعیت اقلیمی، فرهنگی و اجتماعی منطقه است. ضمن اینکه قبلا ساماندهی ۴۰ هزار کپرنشینی مطرح، اما اجرایی شدن آن به محدودیت اعتبارات برمی گردد.

وی افزود: با تصمیم اخیر هیئت دولت قرار شد ۱۰ هزار واحد مسکونی برای جنوب استان و درصدی برای سایر مناطق ساخته شود که البته این بعد از بررسی‌های فرهنگی و تناسب اجتماعی و نوع کاربری‌ها صورت می‌گیرد.

وی افزود: آنچه که مهم است، فضای اجرای برنامه هاست و در استان کرمان آسیب شناسی همه برنامه‌ها را انجام دادیم و کمترین نقش را به لحاظ فنی در عدم اجرای موفق برنامه داریم.

رودری با اشاره به نقش مشارکت اجتماعی در برنامه ها، تصریح کرد: سرمایه اجتماعی موجب مشارکت اجتماعی می‌شود و باید نقش همه بازیگران را ببینیم که دولت، مردم، بخش خصوصی، تولیدکننده و مصرف کننده، پلیس، دستگاه قضاء و حتی مساجد در توسعه نقش دارند و توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که سازگاری بین همه رخ بدهد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان درباره طلب پیمانکاران استان گفت: ۴۰۰ میلیارد تومان از محل بند و تبصره ۵ قانون بودجه، اسناد تسویه و مربوط به بدهی به دولت را اجرا کریم و استان کرمان رتبه دوم کشور در جذب این اعتبارات را دارد.
انتهای پیام/ی

استان کرمان رتبه دوم کشور در جذب این اعتبارات را دارد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.