سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روایت از اینجا رانده و از آنجا مانده ها!/ دلیل اصلی کوچ ورزشکاران جودو از ایران چیست؟

کوچ ۳ جودوکار کشورمان به ۳ کشور ترکیه، آذربایجان و هلند موضوعی است که این روز‌ها نقل محافل ورزشی شده و سکوت فدراسیون هم در این بین به این حرف و حدیث‌ها دامن زده است.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، بعد از اینکه آبان ماه سال گذشته محمد رشنو نژاد، جودوکار کشورمان از رقابت‌هایی که در هلند برگزار می‌شد هیچوقت به کشور بازنگشت و با دریافت تابعیت هلند در این کشور ماند، شایان نصیر پور دومین جودوکاری بود که برای ادامه فعالیت ورزشی خود کشور ترکیه را انتخاب کرد تا هجمه‌ها علیه فدراسیون جودو بالا بگیرد.

اما نکته جالب  کوچ یک جودوکار دیگر از کشورمان است که بعد از حدود یکسال پرونده تغییر تابعیت ورزشکاران جودوی ایران را باز کرده است. آرش آقایی سومین جودوکار کشورمان است که ظاهرا قصد دارد در کشور جمهوری  آذربایجان فعالیت خود را ادامه دهد و برای  این کشور به روی تاتامی برود.

در این بین خیلی‌ها این کوچ ورزشکاران جودوی کشورمان را به اختلاف آن‌ها با کادرفنی تیم ملی و فدراسیون جودو ربط می‌دهند و بر این باورند که رفتار نامناسب و تبعیض آمیز حاکم بر اردوی جودوکاران باعث شده که ورزشکاران این رشته عطای کار در کشور را بزنند و در واقع ناچار به تغییر تابعیت خود شوند. اما از اطراف فدراسیون اخبار دیگری به گوش می‌رسد که هیچ کدام از این موارد را تایید نمی‌کند و به نظر می‌آید در این زمان اذهان عمومی و مردم ورزش دوست نیازمند شفاف سازی و توضیح مستند فدراسیون نشین‌ها هستند نه روزه سکوت!

آرش آقایی که بود؟

به نظر می‌آید در خصوص آرش آقایی عده‌ای قصد داشتند شیطنت کنند چرا که با بررسی رزومه این جودوکار متوجه می‌شویم که او اصلا از سال ۹۵ به اردوی تیم ملی جودو دعوت نشده که قرار باشد با شخصی به مشکل بربخورد و این تصمیم بزرگ را بگیرد این جودوکار که اصلیت تبریزی دارد در سال ۲۰۱۳ اولین مدال خود را در مسابقات قهرمانی جوانان جهان و کسب عنوان سومی آغاز می‌کند. بعد از بازگشت به کشور او تصمیم می‌گیرد که برای رسیدن به تیم ملی بزرگسالان در مسابقات قهرمانی کشور شرکت کند که این اتفاق در سال ۹۴ رخ می‌دهد و آقایی بدون کسب مقام حذف می‌شود تا نتواند لباس تیم ملی را برتن کند. آرش آقایی حدود یکسال بعد مجددا در مسابقات کشوری شرکت می‌کند و با کسب مدال برنز جزو نفراتی می‌شود که توسط سرمربی تیم ملی به اردو فراخوانده می‌شود.

آقایی حدوی ۲ ماه در اردو شرکت می‌کند و بعد از آن با مراجعه به سرمربی تیم ملی اعلام می‌کند که بنابر مشکلات شخصی قادر به ادامه فعالیت در اردوی تیم ملی نمی‌باشد و با اجازه سرمربی اردو را ترک می‌کند خیلی‌ها با اشاره به همین اتفاق بر این باورند که اگر اختلافی نبود چرا آرش آقایی اردو را ترک کرده است؟ اما با توجه به اینکه او یکسال بعد و این بار در وزن ۹۰+ در مسابقات انتخابی تیم ملی شرکت کرد و باز هم مقامی نیاورد، می‌توان فهمید که فرضیه اختلاف او با فدراسیون و سرمربی تیم ملی چندان به واقعیت شبیه نیست.

خیلی از نزدیکان این جودوکار بر این باورند که باتوجه به رقبای قدرتمندی که او در بین جودوکاران داخلی داشت، آقایی را بر این باور رسانده بود شاید هیچگاه نتواند لباس تیم ملی را برتن کند و برای این منظور کشور آذربایجان را به عنوان کشوری برگزید که برایش بر روی تاتامی برود آن‌ها معتقدند که آقایی در سال ۲۰۱۵ همراه با تیم آذربایجان شرقی به ابوظبی سفر کرده بود که اتفاقا مقامی هم کسب نکرد و در همان مسابقات بود که این جودوکار مذاکرات خود را با فدراسیون جودوی آذربایجان برای تغییر تابعیت آغاز کرده است.

رشنونژاد نمی‌تواند برای هلند به روی تاتامی برود!

اما حضور رشنو نژاد در مسابقاتی که در کشور بلژیک برگزار شده با پرچم هلند و کسب مدال برنز رقابت‌ها داغ خیلی‌ها را تازه کرد که چرا باید اجازه بدهیم سرمایه‌ها و استعداد‌های کشورمان به این راحتی عطای کار در کشور را به لقایش ببخشند و راهی کشور دیگری شوند هرچند که این تفکر درستی است که نباید اجازه بدهیم استعداد‌های کشورمان چه در عرصه ورزش و چه در عرصه‌های علم و هنر به خاطر امکانات بیشتر و شرایط مالی بهتر راهی غربت شوند، اما این موضوع نباید بازیکن سالاری را در ورزش کشور باب کند که اگر اینطور باشد سنگ روی سنگ بند نخواهد بود و مدیریت را در ورزش کشور با مشکل مواجه می‌کند.

اما پیگیری‌های خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان نشان می‌دهد که رقابت‌های برگزار شده در کشور بلژیک در تقویم فدراسیون جهانی جودو قرار نداشته است وگرنه رشنو نژاد حق حضور در این رقابت‌ها را پیدا نمی‌کرد قوانین جهانی جودو در خصوص تغییر تابعیت می‌گوید که یه جودوکار می‌تواند ۳ سال بعد از آخرین حضور در تیم ملی کشورش، با پرچم کشوری جدید به روی تاتامی برود که با این قانون رشنو نژاد تا حدود ۲۰ ماه دیگر نمی‌تواند در رقابت‌های رسمی فدراسیون جهانی جودو برای هلند به روی تاتامی برود.

دوتابعیتی شایان نصیرپور و مشکل خدمت مقدس سربازی

شایان نصیرپور هم یکی از جودوکارانی بود که از سال کشورمان راهی ترکیه شد و این روز‌ها برای تیم ملی این کشور به روی تاتامی می‌رود در این خصوص منابع موثق خبری به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اطلاعاتی دادند که خواندن آن خالی از لطف نمی‌باشد. ظاهرا نصیرپور به دلیل داشتن پدر یا مادر ترکیه ای، دو تابعیتی به حساب می‌آید و او بعد از حضور در ایران با مشکلات شخصی مواجه شد و ترجیح داد ورزش قهرمانی خود را در کشور دیگری ادامه دهد.


بیشتر بخوانید:

ملی پوشان جودو به همراه سرمربی به مسابقات گرنداسلم اعزام می‌شوند

قرعه کشی سوپر لیگ جودو فردا برگزار می‌شود


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
2 ماه پیش یکی از مدیران فدراسیون جودو در تهران علیرغم وزنکشی مانع از شرکت دختر نونهال یکی از منتقدان سالهای گذشته فدراسیون جودو در مسابقات کشوری یزد شد . این دختر نونهال هم اکنون در یکی از کشورهای اروپایی در حال تمرین و مسابقه دادن است . خب بنظر شما باید در ایران میماند تا باز حقش را بخورند ؟
وحید سرلکی
۱۵:۵۸ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
اینکه ایران این جوانان را از دست میدهد حائز اهمیت است واینکه از جای دیگر هم نمیتوانند شرکت کنند فاقد حقیقت است . اینکه دو فرد مجرد بدون تجربه در راس تیمهای ملی اینهمه هزینه برای کشور ایجاد میکنند مهم است وگرنه منصوری و رودکی با ملی پوشان سابقی که از کشور مهاجرت کرده اند در رستورانهای خارجی عکسهای خاطره انگیز هم میگیرند.
نورعلی
۱۵:۵۳ ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
اینها واقعیت نیست . بلکه فدراسیون جودو و منبع موثق جای واقعیت تحریف کرده است . فقط ملی پوشان میدانند داخل تیم ملی چه اتفاقاتی میفتد. از طرفی خود محمد منصوری بهمراه رودکی و دو نوجوان ملی پوش در سالهای گذشته بهمراه خود به لبنان بردند تا از ان کشور تابعیت بگیرند و مسابقه بدهند که نتوانستند و برگشتند پس واقعیت فراتر از این حرفهاست