سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رسیدگی فوری در ایست قلبی مهم‌ترین عامل نجات جان بیمار است

دانشیار گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: رسیدگی فوری در موارد ایست قلبی مهم‌ترین عامل در برگشت پذیری افراد و کاهش آسیب جدی مغزی خواهد بود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، محسن موهبتی دانشیار گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه قلب مرکز پمپاژ خون به تمام بدن است، گفت: اگر این پمپ به مدت ۱۰ ثانیه کار نکند فرد هوشیاری خود را از دست می‌دهد و اگر به مدت بیش از یک دقیقه کار نکند منجر به آسیب‌های جدی مغزی خواهد شد که مشکل برگشت ناپذیر می‌شود و اگر بیش از پنج دقیقه طول بکشد منجر به مرگ مغزی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد مرگ و میر ناشی از سکته قلبی معمولا در یک ساعت و بصورت ایست ناگهانی قلبی رخ می‌دهد تصریح کرد: زمانی که یکی از رگ‌های قلب دچار انسداد کامل شود، درد شدید قفسه سینه همراه با تعریق و تهوع ایجاد می‌شود که نشانه اصلی سکته قلبی است.

دانشیار گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: اگر ایست ناگهانی قلبی در محیط داخل بیمارستان در حالی که دسترسی به اقدامات پیشرفته احیاء وجود دارد اتفاق افتد بیش از ۹۰ درصد افراد با احیاء به زندگی عادی برخواهند گشت.

موهبتی افزود: اگر ایست ناگهانی قلبی به دنبال سکته قلبی در محیط خارج از بیمارستان اتفاق افتد احتمال برگشت پذیری افراد کمتر از ۵۰ درصد خواهد بود به همین علت هر بیماری که ناگهانی دچار درد قفسه سینه همراه با تعریق شد که شک به سکته قلبی یا همان حمله قلبی وجود دارد در اولین فرصت ممکن باید فرد به بیمارستان انتقال یابد ترجیحا بهتر است فرد با اورژانس به بیمارستان انتقال یابد، زیرا معمولا بسیاری از آمبولانس‌ها مجهز به دستگاه شوک قلبی هستند که اگر ایست قلبی برای فرد در آمبولانس اتفاق افتد به احتمال بالا قابل برگشت خواهد بود.

وی تصریح کرد: به محض شروع درد قلبی اولین کار تماس با اورژانس ۱۱۵ است، در مواردی که ایست قلبی برای فردی در خارج از بیمارستان اتفاق می‌افتد بصورت ناگهانی هوشیاری خود را از دست می‌دهد تنفس واضح و نبض ندارد.

دانشیار گروه قلب دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در مواردی که درد قلب تازه شروع شده و فرد سابقه بیماری قلبی دارد معمولا استفاده از قرص‌های زیر زبانی توصیه می‌شود این بیماران دارو‌های خود را باید همیشه همراه خود داشته باشند اگر پنج دقیقه از زمان استفاده از دارو گذشت، اما درد همچنان وجود داشت تماس با اورژانس و استفاده از قرص زیر زبانی دوم و ده دقیقه پس از آن زیرزبانی سوم تا رسیدن اورژانس تاکید می‌شود.

موهبتی با بیان اینکه اخیرا در فضای مجازی نقش سرفه در ایست قلبی ذکر شده است، افزود: سرفه باعث بهبود جریان خون رگ‌های قلب و گاه منجر به ختم برخی از نامنظمی‌های قلب می‌شود لذا می‌تواند در برخی موارد کمک کننده باشد لذا اگر فردی دچار درد قلب شد و به دنبال یک درد قلبی احساس نامنظمی در ضربان قلب یا نبض شد یا اگر هنگام درد احساس سرگیجه، تاریک شدن چشم‌ها کرد بهتر است بلافاصله پس از چند سرفه محکم و پشت سرهم با اورژانس تماس بگیرد.
 
انتهای پیام//ج.ر
 

سرفه باعث بهبود جریان خون رگ‌های قلب می شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.