در این جلسه سید حمید طالبزاده دبیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی گزارشی از روند تدوین این سرفصلها و برنامهها ارائه کرد، همچنین پیربابایی از اعضای کارگروه هنر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی به تشریح جزئیات این رشته درسی پرداخت.
وی با تشریح مفهوم معماری اسلامی و ارتباط این مفهوم با مفاهیمی مانند هنر اسلامی، حکمت اسلامی و... بر لزوم در نظر گرفتن این متغیرهای مهم در تعریف معماری اسلامی تأکید کرد.
در بخش دیگری از گزارش کارگروه هنر با اشاره به حاکمیت و سیطره مکاتب غربی بر معماری کشور بر لزوم توجه به نظریههای معماری و شهرسازی نیز تأکید شد.
در ادامه گزارش بررسی سرفصلهای درسی و برنامه آموزشی رشته شهرسازی اسلامی ضمن تشریح نظریه حق به شهر بر لزوم نظارت شهروندان بر همه امور شهری و از جمله معماری و شهرسازی، مبانی و نحوه اعمال این نظریه تشریح شد.
در ادامه محمدعلی کینژاد رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی گفت: موضوع معماری و شهرسازی اسلامی از سال ۱۳۷۸ در دستور کار دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز قرار گرفته است.
وی افزود: به لحاظ پیوستگی این حوزه با حوزه هنر اسلامی موضوعات فوق به موازات دیگر مورد توجه قرار گرفتند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به حساسیت موضوع لازم است در این زمینه تسریع شود.
رئیس دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز با اشاره به نظرات رهبر معظم انقلاب «مدظلهالعالی» در مورد هنر اسلامی گفت: ایشان نسبت به حفظ مواریث مکاتب هنری اسلامی و ایرانی تأکید زیادی داشته و دارند.
همچنین حداد عادل نیز طی سخنانی گفت: در طول این چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دهها شهر در کشور ساخته شده که در آنها از معماری اسلامی استفاده نشده است.
وی افزود: معماری و شهرسازی مانند لباس برای تمدن است و حتماً بر تمدن و سبک زندگی هر ملتی تأثیرگذار است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معماری فعلی کشور یک معماری بدون هویت است.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: باید کار از جایی شروع شود و این شیوه که از یک دانشگاه بهصورت پایه باید تلاش را شروع کنیم کار درستی است.
وی افزود: در تهران به عنوان پایتخت جمهوری اسلامی ایران بناهایی که نشان دهند مکتب معماری ایرانی و اسلامی باشند شاید وجود نداشته باشد.
رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: شهرسازی اسلامی محل تلاقی دین و دنیا و نماد پیوستگی حیات دنیوی و اخروی است.
وی افزود: در این شهر بازار یعنی نماد معاش دنیوی همواره با حوزه علمیه به عنوان کانون علم دینی پیوستگی داشته است.
در ادامه اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: دقت انتخاب عنوان این رشته درسی توجه به نقش عرفان اسلامی در شکلگیری مکاتب معماری تمدن اسلام و استفاده از تجربیات سایر کشورهای اسلامی.
در پایان کلیات این رشته درسی به تصویب رسید و سپس بررسی جزئیات برنامه درسی رشته شهرسازی اسلامی در دستور کار جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی قرار گرفت، همچنین اعضا ضمن تأکید بر لزوم رعایت مقررات مربوط به واحدهای درسی مقطع دکترا که توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعمال میشود بر موارد ذیل نیز تأکید کردند: تجلی عدالت به عنوان یک ارزش بنیادین اسلامی در همه ابعاد شهر اسلامی، مقابله با شکلگیری کانونهای مستعد فساد در شهر اسلامی، تهدید اقتصاد شهر اسلامی با ساخت مجتمعهای تجاری به سبک غربی، در نظر گرفتن حکمت شهرسازی به عنوان یک سرفصل مستقل درسی و ارتباط معضلات و مشکلات شهری با ناتوانیهای موجود در علوم انسانی.
انتهای پیام/