سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وضعیت کارت‌های هوشمند در ایران چگونه است؟ + تاریخچه

تبدیل کارت‌های مغناطیسی به کارت‌های هوشمند علاوه بر ارتقای سطح امنیت، امکان پرداخت همراه امن را در جامعه فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، استفاده از کارت های هوشمند چند سالی است که در میان کلیه کشورها از جمله ایران باب شده است و می توان گفت در کلیه زمینه های زندگی بشر وارد شده اند طوری که با یک کارت ساده می تواند کلیه کارهای روزمره‌تان را انجام دهید.

در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا وضعیت کارت‌های هوشمند در ایران را بررسی کند.

 

کارت اعتباری هوشمند چیست؟

مفهوم کارت اعتباری آن هم از نوع هوشمند بسیار ساده است؛ یک کارت اعتباری که می‌تواند نماینده تمام روش‌های پرداختی فرد باشد و افراد دیگر نیازی به حمل کیف پول خود و ده‌ها کارت اعتباری نخواهند بود.

نکته مثبت در مورد این کارت‌های هوشمند، هماهنگی و سازگاری آن‌ها با هم سیستم و بازرگانی که با آن موافقت کرده است، می‌باشد. با این حال در مورد دیزاین و اندازه این کارت‌های اعتباری هنوز تصمیمات نهایی توسط سازندگان گرفته نشده است.


این مطلب را از دست ندهید: مهاجرت از کارت‌های بانکی مغناطیسی به کارت‌های هوشمند


با این که به نظر می‌رسد کارت‌های مذکور دارای یک نوار مشکی (Stripe) باشد، با این حال کارت‌های هوشمند دارای دو لایه جداگانه و آهنربایی هستند که بر روی هم قرار گرفته‌اند. چنین کارتی با دو لایه استریپ به‌راحتی با هر دستگاه کارت‌خوانی سازگاری دارد، اما کارتی تنها با یک لایه استریپ چنین ضمانتی را به ما نمی‌دهد.

در حال حاضر، چهار شرکت معتبر در طراحی و استفاده از کارت‌های اعتباری هوشمند دخیل هستند. شرکت Coin اولین آن‌ها بود، اما کارت‌های آن‌ها تنها دارای یک لایه استریپ است و بنابراین با برخی کارت‌خوان‌ها ناسازگاری دارد.

شرکت‌های Plastc، Swyp و همچنین Stratos بعداً وارد این عرضه و فناوری جدید شدند و کارت‌های هوشمند آن‌ها برخلاف شرکت Coin استاندارد لازم جهت سازگاری با تمام کارت‌خوان‌ها را دارد. نکته مثبت در این بخش این است که اهمیت ندارد از کدام کارت استفاده می‌کنید، به هر حال آن‌ها با کارت‌خوان‌های مدرن (ATMs) سازگاری خواهند داشت.

تاریخچه کارت‌های بانکی هوشمند

گسترش کارت‌های پلاستیکی در اوایل دهه ۱۹۵۰ (میلادی) آغاز شد. هزینه پایین این کارت‌ها که از جنس پلی وینیل کلراید (PVC) بودند باعث شد تا به سرعت جای کارت‌های کاغذی که تحمل تنش‌های فیزیکی و تغییرات آب و هوا را ندارند را بگیرند.

نخستین کارت پرداخت در سال ۱۹۵۰ توسط Diners Club به صورت محدود برای اعضای ویژه ساخته شد تا به جای پول نقد از آن استفاده نمایند.


این مطلب را از دست ندهید: بازگشت کارت ضبط شده توسط خودپرداز با کلید انصراف شایعه است


در ادامه رستوران‌ها و هتل‌ها اقدام به استفاده از این نوع کارت‌ها کردند به خاطر همین در آن دوره از آن‌ها به عنوان کارت سفر و سرگرمی یاد می‌شد. ورود شرکت‌هایی همچون ویزا کارت و مسترکارت باعث گسترش هرچه بیشتر پول در قالب کارت‌های اعتباری شد. در ابتدا، کاربرد این کارت‌ها بسیار ساده بود و از آنها به عنوان رسانه‌ای مقاوم در برابر نفوذ برای ذخیره‌سازی داده استفاده می‌شد. در کارت‌های نسل اول اعتبار سنجی آن‌ها از طریق ویژگی‌های ظاهری امکان‌پذیر بود.

نخستین پیشرفت در این کارت‌ها با اضافه نمودن نوار مغناطیسی ذخیره داده به آن‌ها که امکان ذخیره‌سازی اطلاعات را می‌داد پدید آمد.


این مطلب را از دست ندهید: آیا کارت‌های مغناطیسی هوشمند می‌شود؟


در سال ۱۹۷۰ و با پیشرفت چشمگیر در ریزپردازنده‌ها و ترکیب آن‌ها با حافظه‌های غیرفعال این امکام به وجود آمد تا از آنها در کارت‌های هوشمند استفاده شود. سرانجام در سال ۱۹۸۴ شرکت مخابراتی Postes, télégraphes et téléphones (France) با موفقیت نخستین کارت تلفن را عرضه کرد تا در عمل نیز این نوع کارت کارایی خود را به اثبات برساند.

کارت‌های هوشمند در ایران

سامانه‌های پرداخت و تسویه از اقدامات مهم سیستم بانکی کشور است که در دو بعد می‌تواند به بانک مرکزی کمک کند که کمک این سامانه‌ها در مرحله اول از دید نظارتی است.


این مطلب را از دست ندهید: چرا هنگام خرید با کارت‌خوان‌ها باید احتیاط کنید؟


در بحران ارزی که اواسط سال در کشورمان رخ داد و هم‌زمانی با تحریم‌های غرب، مشکلاتی را برای کشورمان ایجاد کرده بود، به لطف خداوند توانستیم با اصلاح ابزار پرداخت، آرامش نسبی را بر بازار ارز حاکم کنیم.

مرحله دوم کمک به سامانه‌های پرداخت و تسویه به نظام بانکی، کسب و کار‌های این بخش است که می‌توان گفت؛ روزانه ۲۰۰ میلیون تقاضا به این بخش وارد می‌شود که می‌تواند به تقویت کسب و کار‌های نوین کمک کند.

یکی از اتفاقات مهم حوزه بانکی، برداشت مستقیم است که در حال حاضر در اغلب بانک‌ها این موضوع عملیاتی شده و این ابزار را می‌توانیم به عنوان ابزار و بستر مهم برای استارت‌آپ‌ها تلقی کنیم که البته این سیستم می‌تواند دغدغه فعالان این حوزه را برای جمع‌آوری وجوه حاصل از کسب و کارشان برطرف کند.


این مطلب را از دست ندهید: کارت ملی هوشمند چه مزایایی نسبت به کارت قدیمی دارد؟


جالب است بدانید که با تدوین سیاست‌های رمز ارز‌ها، سیاست‌نامه رمز ارز‌ها بروی سایت بانک مرکزی قرار گرفته است.

مهاجرت از کارت‌های بانکی مغناطیسی به کارت‌های هوشمند

تبدیل کارت‌های مغناطیسی به کارت‌های هوشمند می‌تواند کمک خوبی به نظام بانکی کند  و علاوه بر ارتقای سطح امنیت، امکان پرداخت همراه امن را در جامعه فراهم می‌کند.


این مطلب را از دست ندهید: هشدار! مراقب کپی اطلاعات کارت‌های بانکی با کارتخوان‌های جدید باشید + عکس


بد نیست بدانید که، این تکنولوژی در داخل کشور بومی‌سازی شده و تحولات خوبی را در عرصه تجارت فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.