سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از تعیین تکلیف فعالیت دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی تا حضور ۲۲۰ ایرانی در بین یک درصد دانشمند برتر جهان

وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری درباره تعیین تکلیف فعالیت دانشگاه‌های  وابسته به دستگاه‌های اجرایی تا حضور ۲۲۰ ایرانی در بین یک درصد دانشمند برتر جهان گذشت.
 
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری همچون تعیین تکلیف فعالیت دانشگاه‌های  وابسته به دستگاه‌های اجرایی و  حضور ۲۲۰ دانشمند ایرانی در بین یک درصد دانشمند برتر جهان سپری شد.
 

توقف فعالیت دانشگاه‌های بدون مجوز وابسته به دستگاه‌های اجرایی/ دانشگاه صدا و سیما از قاعده واگذاری مستثنی است

منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری درباره مشکل دانشجویان دانشگاه صدا و سیما اظهار کرد: در قانون تشکیل دانشگاه صدا و سیما دیده شده که برای تربیت نیروی مورد نیاز خود دانشگاه داشته باشد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به وضعیت کنونی دانشگاه صدا و سیما گفت: به لحاظ آنکه در مصوبه دانشگاه بخش‌هایی برای تربیت نیروی انسانی دیده شده؛ این دانشگاه مستثنی از قاعده واگذاری است و به دستگاه اجرایی خود وابسته می‌ماند.

وی با اشاره به وضعیت دانشگاه نظامی بیان کرد: از آنجایی که این دانشگاه هم از اساس در راستای تربیت نیروی مورد نیاز راه اندازی شده است، فعالیتش را ادامه می‌دهد.

توجه به مسائل داخل و گفتگو؛ راه عبور از تنگنا‌ها/ اگر ایران دست به کار نمی‌شد داعش امروز در منطقه دولت داشت

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه به لحاظ تخصصی دوران زندگی من در علوم مهندسی گذشت، گفت: هرچه بیشتر در این حوزه کار کردم هم به لحاظ فردی هم در نهاد‌هایی که مسئولیت داشتم نیاز به علوم انسانی را درک می‌کنم و معتقد هستم این بخش از علم در زمان‌های خاص نقش کارساز و تعیین کننده‌ای برای عبور از تنگنا‌ها دارد.

جهانگیری با بیان اینکه هرچه مشکلات بیشتر می‌شود نیاز ما به علوم انسانی ملموس‌تر می‌شود، گفت:گاهی اوقات به دلیل شدت مشکلات حل آن‌ها نیاز به کار بیشتری دارد و انتظار ما از مراکز پژوهشی این است که به دولتمردان و شهروندان در فهم درست مسائل و ارائه راهکار‌ جهت برون رفت از مشکلات کمک کنند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: اگر متوجه نشویم که مشکلات از کجا نشات می‌گیرند به مقصد نمی‌رسیم و در مسیر علوم انسانی نقش نخبگان پر رنگ‌تر از اساتید رشته‌های علوم انسانی است.

وی با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: راه درازی را پشت سر گذاشته ایم و از گردونه‌های سختی عبور کرده ایم، اگر نگاهی به گذشته و نگاهی گذرا به مشکلات داشته باشیم بسیاری از دوران زندگی استثنایی بوده است.

هفته آینده؛ اعلام نتایج نقل و انتقال دانشجویان دانشگاه آزاد

حجت الاسلام ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: تمام افرادی که در سامانه نقل و انتقالات و میهمانی دانشگاه آزاد (منادا) ثبت نام کرده اند تعیین تکلیف شده اند.

حجت الاسلام کلانتری مطرح کرد: باتوجه به اینکه اوایل هفته آینده این کمیسیون تشکیل جلسه می‌دهد بنابراین نتایج نهایی نقل و انتقال و میهمانی این دانشگاه هفته آینده اعلام خواهد شد.

۲۲۰ دانشمند ایرانی در بین یک درصد دانشمندان برتر جهان

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین المللی بیان کرد: در سال ۲۰۱۹، ۲۹ در رتبه بندی دانشگاه‌های دنیا قرار گرفته‌اند و از این لحاظ از تمام کشور‌های اسلامی بالا هستیم و اثرگذارترین کشور در علم و فناوری در کشور‌های اسلامی به شمار می‌رویم بعد از جمهوری اسلامی، ترکیه با ۲۳ دانشگاه در تراز بین‌المللی قرار دارد.

سالار آملی بیان کرد: بیش از ۲۲۰ دانشمند ایرانی در بین یک درصد دانشمندان برتر قرار گرفته اند که این افتخاری برای کشور است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل گفت: در مذاکرات، مکاتبات و برنامه‌ریزی‌ها هیچگاه این حالت را نداریم که تقاضای علم کنیم و ما هم دستمان برای انتقال دانش به کشور‌های منطقه باز است و آماده کسب علم از دیگر کشور‌ها را داریم.

وی اظهار کرد: اتحادیه اروپا برای ۲ برنامه مهم خود از جمله افق بیست بیست حدود ۸۰ میلیارد یورو اعتبار در نظر گرفته و در حال انجام این کاراست و در کشور‌های دیگر از جمله هند و چین در حوزه بین‌الملل همکاری دارند.

سالار آملی افزود: دانشگاه‌های کشور از جمله علامه، تهران، بیرجند، یزد و تربیت مدرس جزو دانشگاه‌هایی هستند که در برنامه اتحادیه اروپا برای همکاری و ارتباطات بین‌المللی حضور دارند.

توضیح وزیر علوم درباره افزایش شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی

منصور غلامی وزیر علوم درباره وضعیت شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی اظهار کرد: هرساله شهریه دانشگاه‌های غیرانتفاعی در چهارچوبی که در نظر گرفته شده است، افزایش می‌یابد و این متغیر بودن شهریه سالانه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایطی فعلی که هزینه‌ها افزایش بیشتری یافته است، ضرورت دارد تا هیئت امنا دقت بیشتری در افزایش شهریه‌ها به خرج دهد که هزینه‌ها افزایش متعادلی داشته باشد.

۹۸ درصد تولید علمی کشور مربوط به بعد از انقلاب است

حجت الاسلام والمسلمین سعیدرضا عاملی دبیر شورای انقلاب فرهنگی ۹۸ درصد تولید علمی کشور مربوط به بعد از انقلاب است. در واقع افزایش اعتماد به نفس نسل انقلاب، باعث جهش شد. به‌طور مثال دانشگاه شریف رشد علمی‌اش بعد از انقلاب ۹۹ درصد بوده است. یا دانشگاه شیراز بعد از انقلاب رشد علمی‌اش به ۹۵ درصد رسیده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این‌که توانایی ما سرمایه انسانی ما است، اضافه کر‌د: د‌ر آمریکا د‌ر بین ۶۸ قوم، ا‌گر بخواهیم ایران ر‌ا مقایسه بکنیم، سواد ایرانی‌ها به لحاظ تحصیلات عالی رتبه یکم ر‌ا د‌ارد و درآمد ما‌لی سالیانه آن‌ها ۲۰ هزار دلار است. از طرفی باید گفت: د‌ا‌نش‌آموزی که د‌ر ایران با معدل ۱۸ دیپلم ریاضی گرفته است، می‌تواند د‌ر خارج مدارک عالیه بگیرد.

وی ادامه داد: اساتید ما د‌ر زمان انقلاب ۴ هزار نفر بو‌دند ا‌ما الان به ۹۰ هزار استاد و هیئت علمی رسیده‌اند. اکنون ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل دکترا د‌ر کشور وجود د‌ارد که آماده بازار کار هستند. این در حالی است که عظمت ما د‌ر این است که از منابع انسانی خودمان د‌ر توسعه کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.