نصرالهی گفت: رسانه‌ها باید نتایج پایان‌نامه‌های دانشگاهی را منتشر کنند.

رسانه ها عرصه فضای مجازی را به دشمن واگذار نکنند/ نتیجه پایان نامه‌های دانشگاهی باید منتشر شوندبه گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اکبر نصرالهی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز در مراسم دفاع پایان نامه روح الله انصاری از رسانه ها خواست با واقع نمایی رویدادهای دانشگاه، روند غلط جاری را اصلاح کنند .

نصراللهی گفت: سالانه 20هزار نفر فقط از دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع تحصیلات تکمیلی فارغ التحصیل می‌شوند و هر یک از افراد با صرف وقت زیاد، زیر نظر استادان راهنما و مشاور پایان نامه می‌نویسند اما نتایج این پایان نامه ها را رسانه ها منتشر نمی‌کنند.

نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری با انتقاد از نوع گزینشگری رسانه ها در مورد وقایع دانشگاه ها و جهت گیری سیاسی رسانه ها در تولید اخبار اظهار کرد : فعالیت‌های مثبت زیادی در دانشگاه ها انجام می‌شود که بخشی از آنها مرتبط با دفاعیه رساله ها و پایان‌نامه ها است آنها می توانند به شناخت مشکلات کشور و حل آنها کمک کنند؛ اما این اخبار از منطقه دروازه بانان رسانه های رسمی عبور نمی کنند و نمی شود گفت همه ده ها هزار پایان نامه ای که هر سال دفاع می‌شوند، ارزش های خبری لازم برای انتشار را نداشته اند.

انتشار اخبار امیدبخش در شرایط تحریمی ضرورت دارد

وی ضمن اشاره به ضرورت تولید اخبار امید بخش، به ویژه در شرایط موجود تحریم های ظالمانه امریکا بیان کرد: متأسفانه ناخواسته گرایش رسانه‌ها، با گزینش و انتخاب اخبار منفی، پوشش نارسایی ها و تنش ها و انتشار ندادن اخبار مثبت، به ویژه واقعیت های جامعه از جمله دانشگاه، تصویر نادرستی ارائه می دهد و بر همین اساس ضرروت دارد در گزینش و انتشار اخبار تجدید نظر فوری انجام شود.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز با اشاره به طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی و تلاش این دانشگاه برای کمک به بخش های اجرایی کشور در شناسایی و حل چالش ها، گفت: با توجه به اینکه این طرح به 50 چالش کشور توجه دارد و 944 برنامه پژوهشی و 8 برنامه علمی را دربرمی گیرد، همکاری رسانه ها در این زمینه ضروری است.

نصراللهی ضمن اشاره به پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و افزایش دسترسی مردم به رسانه ها و همچنین نقش مخاطبان در تولید، توزیع و سیاست گذاری های خبری اظهار کرد: تغییر در نوع و شیوه دروازه بانی اخبار در رسانه‌های رسمی ضرورت دارد و نتایج تحقیق این پایان نامه، نشان داده است که هیچ‌کدام از سیاست‌های دروازه‌بانی خبر رسانه‌های رسمی ایران برای اقناع افکار عمومی در برابر جریان خبری شبکه‌های اجتماعی کارایی قبلی را ندارد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: کاربران از طریق شبکه‌های اجتماعی برای تولید و انتشار اخبار خود، نه تنها به رسانه‌های خبری رسمی نیاز ندارند، بلکه این رسانه‌ها می‌توانند با هم افزایی و راه اندازی موج های خبری، رسانه های رسمی را با چالش های جدی مواجه سازند.

نصراللهی افزود: اتخاذ راهبرد فعال و فوق فعال در قبال تکنولوژی های ارتباطی و اپلیکیش های موبایلی، همچنین بازنگری در رشته های موجود مربوط به رسانه و ارتباطات در کشور و راه اندازی رشته‌های جدید مثل «مطالعات ژورنالیسم آنلاین» و «شبکه‌های اجتماعی» ضروری است .

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، ضمن اشاره به گفتمان مقام معظم رهبری در مورد فضای مجازی گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیرشان صراحتا فرمودند که فضای مجازی می تواند ابزاری باشد برای زدن در دهان دشمن؛ این صحبت خیلی واضح و شفاف است و ما در این پایان نامه به مصادیق این مهم پرداخته‌ایم و با ارائه الگوی اجرایی برای رسانه ها در زمینه گزنشگری، تأکید کردیم که مسئولان و رسانه ها باید عرصه فضای مجازی را به دشمن و رقیب واگذار نکنند.

شناسایی شبهات از طریق فضای مجازی امکان پذیر است

وی با اشاره به توصیه دیگر مقام معظم رهبری مبنی بر این که رسانه مجازی می تواند فرصتی باشد برای شناسایی شبهات و پاسخگویی به آن بیان کرد: از طریق فضای مجازی می توان شبهه ها را شناسایی کرد و از همین طریق هم می توان به آن ها پاسخ داد. حال رسانه هایی که ادعای فراگیر، مردمی و ملی بودن را دارند، باید پاسخ بدهند که چقدر در فضای مجازی حضور دارند و چقدر از این ابزار، استفاده می کنند و در راستای شناسایی و پاسخگویی به شبهات اقدام می کنند.

استاد راهنمای این پایان نامه، اظهار کرد: رسانه ها و مسئولان با توجه به نتایج این تحقیق، مدل ارائه شده و مصادیق زیاد آن می توانند برای حضور موثر در آرایش جدید رسانه ای، راهبردهای جدیدی را در گزینشگری و انتشار اخبار اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار