سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تفاوت عزت ایرانی در دوره پهلوی با دوره انقلاب اسلامی + فیلم

در این مطلب به تفاوت عزت ایرانی در دوره پهلوی با دوره انقلاب اسلامی اشاره‌ای گذرا خواهیم کرد.

 به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  وقوع انقلاب اسلامی در ایران برای ایرانیان دستاورد‌هایی را به همراه داشت که در دوران پهلوی مردم ایران از آن محروم بودند. یکی از این دستاورد‌های انکار نشدنی و بزرگ، لغو کاپیتولاسیون و امتیازات و ملحقات مربوط به آن بود.

کاپیتولاسیون به این معنا است که اگر تبعه کشوری در کشور دیگر مرتکب جرم یا جنایتی می‌شد آن کشور حق دستگیری و مجازات وی را نداشت و باید به کشور خود فرستاده می‌شد تا طبق قوانین آن محاکمه و مجازات شود. این قانون در مورد اتباع آمریکایی در ایران اجرا می‌شد و آن‌ها در صورت انجام تخلف در ایران باید برای محاکمه به آمریکا منتقل می‌شدند و دولت ایران حق محاکمه آن‌ها را نداشت. سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی به پیشنهاد هیات وزیران و تصویب شورای انقلاب در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ کاپیتولاسیون در ایران ملغی شد.

از دیگر دستاورد‌های انقلاب حق مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود در پای صندوق‌های رای گیری است. اگر پیش از انقلاب در ایران افراد بدون دخالت مستقیم مردم و با نظر شاه انتخاب می‌شدند، اما به برکت انقلاب اسلامی مردم ایران سرنوشت خود را در پای صندوق‌های رای و با انتخاب افراد مورد نظر خود رقم می‌زنند. انرژی هسته‌ای و دانش مربوط به آن و احداث خطوط مترو در شهر‌های بزرگ ایران از سایر دستاورد‌های انقلاب اسلامی است که مردم ایران در زمان شاه از آن محروم بودند.

انتهای پیام/

گوشه ای از دستاوردهای انقلاب اسلامی در ایران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.