سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلفات مرغداری‌ها به زیر ۳ درصد رسیده است

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: تلفات مرغداری‌ها طی پرورش به زیر ۳ درصد رسیده است و باید مدنظر داشت که تحول زیادی در دامداری‌های صنعتی در استان کرمان صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حسین رشیدی مدیرکل دامپزشکی استان کرمان امروز در نشست خبری با محوریت دستاورد‌های دامپزشکی در چهلمین سالگرد انقلاب گفت: پایش آنتی بیوتیک مرغ یکی از مهم‌ترین و منحصر به فرد‌ترین اقداماتی بوده است که دامپزشکی استان کرمان انجام است.

وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب در تامین فراورده‌های لبنی مشکل داشتیم به‌طوری‌که پنیر، تخم مرغ و ... را می‌بایست از خارج از کشور وارد می‌کردیم، افزود: پس از انقلاب وابستگی کشور به واردات محصولات پروتئینی برطرف شده و اکنون نیاز کشور در داخل تولید می‌شود..

رشیدی اظهار داشت: ایران در تولید گوشت مرغ رتبه هفتم و در تولید تخم مرغ رتبه یازدهم جهان را دارد؛  استان کرمان از استان‌های پیشتاز در تولید مرغ می‌باشد.

رشیدی ریشه کنی طاعون گاوی را یکی از مهمترین اقدامات دامپزشکی پس از انقلاب برشمرد و اظهار کرد: با اقدامات مناسب در دهه ۷۰ طی چند سال این طاعون ریشه کن شد گفتنی است که طاعون گاوی دلیل تاسیس دامپزشکی‌ها در سطح جهان شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان عنوان کرد: در گذشته بیماری مشمشه که بین تک سم‌ها (مانند اسب) شایع بوده است که قابلیت سرایت به انسان را دارد و زمانی به انسان منتقل شود، قابل درمان نخواهد بود و اکنون این بیمار تحت کنترل است.

رشیدی افزود: خوشبختانه در طی این چهل سال تحولات بسیار عظیمی در زمینه کنترل بیماری‌ها شاهد بودیم به‌گونه‌ای که تعداد زیادی بیماری خطرناک کنترل و ریشه کن شده است.

وی اظهار کرد: هر مقدر تلاش کنیم، اما با عوامل بازپدید یا نوپدید مواجه خواهیم بود به طور مثلا آنفلوآنزای مرغی یک بیماری بازپدید می‌باشد و در حال حاضر ۱۵۰ عامل بیماری نوپدید و بازپدید شناسایی شده‌اند که متاسفانه ۷۵ درصد این بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک هستند.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ادامه داد: یک هزار و ۷۰۰ بیماری با عامل عفونی انسانی شناسایی شده‌اند که بیش از یک هزار مورد آن از طریق دام به بدن انسان منتقل می‌شوند.

وی از توسعه مرغداری‌ها در سطح کشور پس از انقلاب سخن به میان آورد و گفت: پرورش و تولیدات مرغ ما کاملا بهداشتی است و همچنین اصلاح نژاد شده‌اند، گفتنی است که استان کرمان از پیش‌قراولان بسته بندی مرغ بوده است و اکنون مرغ‌های تولیدی استان کد رهگیری دارند ضمن آنکه در استان کرمان پایش آنتی‌بیوتیک در مرغ‌ها در حال اجرا می‌باشد.

رشیدی از تکمیل بودن زنجیره کامل پرورش طیور در سطح استان کرمان خبر داد و تصریح کرد: تلفات مرغداری‌ها  طی پرورش به زیر ۳ درصد رسیده است و باید مدنظر داشت که تحول زیادی در دامداری‌های صنعتی در استان کرمان صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در استان کرمان آزمایشگاه مرجع و مرکز تشخیص منطقه‌ای که در نوع خود منحصر به فردی می‌باشد، تاسیس شده است که یکی از مهمترین اقدامات پس از انقلاب در استان می‌باشد، زیرا همه آزمایشات مورد نیاز در کرمان و استان‌های همجوار انجام می‌دهیم و این مهم در تشخیص به موقع بیماری‌ها و اقدامات پیشگیرانه کمک کرده است.

وی در خصوص شیر‌های فله‌ای در سطح استان اظهار کرد: با بازرسی‌های انجام شده از دامداری‌ها این اطمینان را می‌دهیم که شیر فله‌ای بار میکروبی پایینی دارد، اما باز تاکید ما بر استفاده از شیر پاستوریزه است، زیرا کیفیت شیر فله‌ای نسبت به پاستوریزه بسیار پایین‌تر می‌باشد.

رشیدی اظهار کرد: ساختار دامپزشکی و سازماندهی دامپزشکی بسیار پیشرفت کرده است و در دهه اول انقلاب تعداد دامپزشکی‌ها در سطح استان انگشت شمار بودند و هم اکنون حدود ۱۰۰ دکتر دامپزشک در بخش دولتی و حدود ۳۰۰ دامپزشک در بخش خصوصی در سطح استان در حال فعالیت هستند.

وی در خصوص شایعاتی در باره طاعون نشخوارکنندگان در منطقه خبر تاکید کرد: ۱۰ اکیپ برای بررسی منطقه فرستادیم با هیچ موردی برخورد نکریم ضمن آنکه منطقه خبر برای واکسیناسیون در اولویت دامپزشکی استان کرمان است و دام حساسی در این منطقه پیدا نخواهید کرد.

انتهای پیام/ی

شایعاتی در باره طاعون نشخوارکنندگان در منطقه خبر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.