سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفیر سوریه در تهران: سفر جهانگیری به دمشق، پایه‌گذار روابط اقتصادی راهبردی میان ایران و سوریه است

عدنان محمود سفر معاون اول رییس‌جمهوری به دمشق را پایه‌گذار مرحله‌ای جدید از انسجام اقتصادی و روابط راهبردی میان ایران و سوریه دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عدنان محمود، سفیر سوریه در تهران، سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری به دمشق را پایه‌گذار مرحله‌ای جدید از انسجام اقتصادی و روابط راهبردی میان ایران و سوریه دانست.

عدنان محمود در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اینترنتی العهد لبنان، در پاسخ به پرسش اول مبنی بر این که «بدون شک شما و متحدان ایرانی تان در آستانه یک رویداد بزرگ اقتصادی قرار دارید که آغازگر دورنمایی جدید در روابط ریشه دار دو کشور است. می‌توانید برای ما از امید‌ها و انتظارات خود در این باره سخن بگویید؟» گفت: «این سفر (سفر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور ایران به سوریه) از ابعاد راهبردی و اقتصادی اهمیت زیادی دارد و بیانگر خواست جدی دو کشور برای تقویت روابط اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری، مالی و بانکی با هدف تقویت استقامت در برابر تحریم‌های ظالمانه اقتصادی است».

او افزود: این جنگ اقتصادی روزافزون که دو کشور و دو ملت را هدف قرار داده است، در پی شکست نقشه‌های غرب و آمریکا در جبهه‌های میدانی، نظامی و مبارزه با تروریسم آغاز شد. بر همین اساس می‌گوییم این سفر پایه گذار مرحله‌ای جدید از انسجام اقتصادی و روابط اقتصادی راهبردی است، به ویژه آنکه دو کشور توافقنامه همکاری اقتصادی راهبردی بلندمدت امضا کرده اند و این توافقنامه در نوع خود نخستین توافقنامه امضا شده در سطح روابط دو کشور و نیز گسترش زمینه‌های همکاری اقتصادی و بانکی و مالی است.

عدنان محمود ادامه داد: از نظر راهبردی نیز اهمیت این توافقنامه در اتصال شبکه خطوط نفت، گاز، برق و خطوط مخابراتی از طریق عراق به سوریه و در پی آن تغییر نقشه اقتصادی حاکم بر روابط دو کشور به نفع انسجام اقتصادی بین سوریه و ایران و نیز کشور‌های منطقه است. از این رو می‌گوییم این سفر در سطوح اقتصادی و راهبردی نتایج ملموس خواهد داشت و عوامل استقامت دو کشور و جبهه مبارزه با تروریسم در منطقه را برای کسب دستاورد‌های بیشتر در همه زمینه‌ها تقویت خواهد کرد.

سفیر سوریه در تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که «عراق در چارچوب انسجام راهبردی بین دمشق و تهران یک شریک بالقوه و تمام عیار به نظر می‌رسد. آیا تعاملات با عراق در این چارچوب خوب پیش می‌رود؟» گفت: «این پروژه‌های راهبردی در زمینه نفت، گاز و برق از عراق می‌گذرد و در نتیجه بهره اقتصادی بین همه این کشور‌ها مشترک خواهد بود. افزون بر این، اتصال بنادر دو کشور، وصل کردن دریای خزر به دریای مدیترانه، اتصال بنادر جنوب ایران با دریای مدیترانه و نیز ایجاد خطوط حمل و نقل دریایی و گسترش خطوط راه آهن بین دو کشور از طریق عراق صورت می‌گیرد. همه این‌ها بیانگر خواست جدی برای تقویت روابط اقتصادی و تحقق انسجام اقتصادی است».

سفیر سوریه در تهران در ادامه افزود: علاوه بر این، شرکت‌های ایرانی در بخش‌های دولتی و خصوصی در مرحله بازسازی، ساماندهی مجدد عوامل توسعه اقتصادی در سوریه و ساخت بخش‌های تولیدی که درحمله تروریست‌ها به مدت بیش از هشت سال هدف قرار گرفته است، نقش موثر دارند. این توافقنامه‌ها در همه ابعاد آن منافع دو کشور و دو ملت برادر را این بار از دروازه اقتصادی محقق خواهد کرد. ملت سوریه و ایران انتظار دارند در پی این سفر، گام‌های ملموسی در زمینه اقتصادی برداشته شود، زیرا هم اکنون از نظر مردم دو کشور قرار گرفتن در این مسیر برای ایستادن در برابر جنگ شدید اقتصادی علیه سوریه و ایران اولویت اصلی را دارد.

سفیر سوریه در تهران در پاسخ به آخرین پرسش مبنی بر این که «بر مشکلات بانکی کنونی و مشکلات بانکی احتمالی در آینده در سایه تحریم‌های اعمال شده علیه دو کشور چگونه فائق خواهید آمد؟» گفت: در زمینه بانکی توافقنامه همکاری اقتصادی راهبردی بلندمدت امضا شده است. در مذاکرات مقدماتی و فنی پنج روزه درخصوص همکاری در زمینه حواله‌جات بانکی بین دو کشور، معامله بخش‌های خصوصی و دولتی دو کشور با پول ملی، افتتاح شعب بانکی بین دو کشور و نیز احداث بانک‌های مشترک در ایران و سوریه توافق حاصل شد و این‌ها وضعیت را تسهیل خواهد کرد، زیرا همکاری بانکی کلید همکاری اقتصادی است.

عدنان محمود افزود: این امر، دورنمای وسیعی را بر روی بخش‌های خصوصی و دولتی برای تامین مقتضیات همکاری بانکی، حواله‌جات مالی، معامله با پول ملی به منظور تسهیل روند جابه جایی کالا‌ها و گسترش زمینه‌های مبادله تجاری بین سوریه و ایران خواهد گشود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، عراق ، خاورمیانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.