سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هواپیما‌های مسافربری مافوق صوت کابوس ترسناک انسان‌ها در آسمان

هواپیما‌های مافوق صوت با وجود کاهش زمان مسافرت‌های هوایی و نیز افزایش ایمنی پرواز می‌توانند خطری جدی درکمین سلامت جسم و روان انسان باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کارشناسان اعلام کرده‌اند وجود هواپیما‌های مافوق صوت و پرواز آن‌ها در آسمان می‌تواند کابوسی ترسناک در انتظار انسان‌ها از نظر ایجاد آلودگی صوتی بسیار شدید باشد.
 
محققان اعلام کرده‌اند تا سال ۲۰۳۵ حدود ۲۰۰۰ هواپیمای فوق سبک از دسته مافوق صوت ساخته می‌شود و در آسمان به پرواز درمی‌آیند.
پرواز این هواپیما‌ها می‌تواند سبب ایجاد ۱۵۰ الی ۲۰۰ شکست دیوار صوتی در طول روز و هر پنج دقیقه یک بار شود.
 

افزون بر آلودگی صوتی، انتشار گاز‌های گلخانه‌ای ناشی از سوخت مورد استفاده در این هواپیما‌ها نیز می‌تواند سبب تشدید آلودگی هوای زمین شود.
 
سرعت حمل و نقل بسیار بالا با استفاده از هواپیما‌های مافوق صوت سبب می‌شود تا روزانه بیش از ۵۰۰۰ پرواز با این دسته از هواپیما‌ها انجام شود که سبب آلودگی صوتی بسیار بالا برای اهالی مناطق مختلف کره زمین می‌شود.
 
برای رفع این مشکل ناسا در طرحی مشترک با شرکت لاکهید مارتین در تلاش است نوعی هواپیما از دسته هواپیما‌های مافوق صوت طراحی کند که سبب ایجاد آلودگی و شکست صوتی نشوند.
 
این وسیله حمل و نقل X-۵۹ نام دارد و ناسا آن را در منطقه‌ای دورافتاده آزمایش کرده است، قرار است هواپیمای X-۵۹ از سال ۲۰۲۲ عملیاتی شود.
سازمان بین المللی ICCT اعلام کرده است افزایش سرعت هواپیما‌های مافوق صوت خطر‌های فراوان برای سلامت انسان و محیط زیست به همراه دارد.
 

جت‌های فوق العاده قدرتمند سریع‌تر از سرعت صدا پرواز می‌کنند، این جت‌ها در زمان حرکت سبب ایجاد نوعی انفجارصوتی می‌شوند که از چندین کیلومتر دورتر صدای آن شنیده می‌شود.
 
کارشناسان شلوغ‌ترین فرودگاه‌های جهان را دبی و لندن اعلام کرده‌اند که درآینده به دلیل فرود و پرواز هواپیما‌های مافوق صوت آلودگی صوتی فراوانی خواهند داشت.
 
از سال ۲۰۰۳ که اولین نسل هواپیمای مافوق صوت مسافربری، کنکورد به طور رسمی بازنشسته شد تاکنون هواپیما‌های غیرنظامی مافوق صوت دیگری ساخته نشده است، اما کارشناسان درحال ساخت نسل آینده این گونه هواپیما‌ها هستند که در دهه آینده میلادی در آسمان به پرواز درمی‌آیند.
 

عوارض آلودگی صوتی

به گفته کارشناسان آلودگی صوتی می‌تواند سبب اختلال خواب، تاخیر در یادگیری کودکان، بروز مشکل‌های سلامت روان و بروز اختلال‌های قلبی در افراد شود.
 
محققان اعلام کرده‌اند تا پیش از راه افتادن فاجعه‌ای به نام شکست دیوار صوتی هر ۵ دقیقه یک بار درآسمان کره زمین باید استاندارد‌هایی ویژه برای مدیریت آلودگی صوتی در سطح جهانی تنظیم شود.
 
منبع:Dailymail
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.