سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

راهکار محققان دانشگاهی برای حل بحران بی‌آبی در کشور

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشجویان کیسه‌ای را تولید کرده‌اند که آب آلوده را به آب شرب تبدیل می‌کند.

تورج محمدی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره اختراع جدیدی که به دست دانشجویان این دانشگاه ساخته شده است، اظهار کرد: محصولی جدید برای تبدیل آب غیرقابل شرب به آب آشامیدنی با تلاش دانشجویان ارشد، دکتری و پسا دکتری در مرکز پژوهش و فناوری فرآیند‌های غشایی دانشگاه علم و صنعت ایران و با انجام ۴ سال تحقیق در دانشگاه تولید شده که نتایج بسیار خوبی داشته است.

وی افزود: بخش اصلی این کیسه یک غشاء نیمه تراوا است و در شرایطی که آب آلوده وجود دارد می‌توان از آن استفاده کرد؛ این کیسه اجازه عبور آب را می‌دهد، ولی سایر املاح را درون خود نگه می‌دارد و از ۲ بخش تشکیل شده است؛ بخشی از آن یک مایع سنتز شده محتوی املاح قابل آشامیدنی و مغذی و به صورت غنی شده و بخش دیگر آب آلوده یا غیر قابل آشامیدن که آبی با رنگ و بوی نامناسب است، این غشاء نیمه تراوا به آب اجازه می‌دهد که از سمت آب آلوده به سمت آب سنتز شده حرکت کند و در نتیجه آن را رقیق و قابل آشامیدن می‌کند.

مهم‌ترین امتیازات اختراع جدید دانشگاه علم و صنعت ایران

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار کرد: کار اصلی که در این پروژه انجام شد، ساخت غشای اسمز مستقیم است که در مقایسه با غشای اسمز معکوس که در مقیاس بزرگ و در بسیاری از کشور‌های پیشرفته از جمله ایران استفاده می‌شود، دارای مزایایی است.


بیشتر بخوانید:  اشتغال ۸۰ درصدی فارغ‌التحصیلان دانشگاه علم و صنعت/ ماهواره‌های دانشگاه به زودی پرتاب می‌شوند


وی افزود: غشای اسمز مستقیم در مقایسه با غشائی که در صنعت استفاده می‌شود به نیروی محرکه و فشار پائین‌تری برای جداسازی نیاز دارد و در نتیجه طول عمر آن بالاتر است همچنین تحت فشار کمتری قرار می‌گیرد و گرفتگی در آن به ندرت رخ می‌دهد.

محمدی با اشاره به قیمت در نظر گرفته شده برای استفاده از این محصول گفت: در واقع قیمت اولیه این محصول چون به صورت تک نمونه تهیه می‌شود، قیمت واقعی آن نیست اما اگر محصول در مقیاس  بالاتر تولید شود، قیمت تمام شده آن از مبلغ اولیه به مراتب پایین‌تر است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علم و صنعت ایران بیان کرد: اگر این محصول به تولید انبوه برسد قیمتی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان خواهد داشت.

مهم‌ترین کاربردهای اختراع جدید در دانشگاه علم و صنعت ایران

وی اظهار کرد: کاربرد این کیسه در محیط‌هایی است که دسترسی به آب آشامیدنی محدود می‌شود؛ سربازان جنگ در بسیاری از کشور‌های پیشرفته از این نمونه‌ برای تصفیه آب و تبدیل آن به آب آشامیدنی استفاده می‌کنند.

محمدی افزود: در شهر‌هایی که در معرض بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله هستند، کاربرد این محصول دوچندان می‌شود، همچنین افرادی که بخواهند برای مدت طولانی در مناطق کم آب مثل بیابان بمانند می‌توانند از این کیسه برای تهیه آب مورد نیاز خود استفاده کنند.

وی گفت: توجه به فناوری‌های جدید برای حل بحران کم‌آبی مهم‌ترین نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد؛ امیدواریم مدیران کشور به این مساله توجه کنند و  به ایده‌هایی که در دانشگاه‌ها مطرح می‌شود بهای بیشتری بدهند تا بتوانیم بحران بی آبی را که یکی از معضلات پیش روی ما در سال‌های آینده است  با تدبیر پشت سر بگذاریم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.