ذاکری گفت: برای توسعه علوم و فنون مختلف دانشکده‌های متعددی در دانشگاه علم و صنعت تاسیس شده‌اند.

حمایت از نخبگان و  جوانان با استعداد برای  حل مشکلات صنعت/ تاسیس دانشکده‌های تخصصی برای ترویج علوم و فناوری جدیدگزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جبارعلی ذاکری رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران امشب در برنامه فرصت برابر، اظهار کرد : دانشگاه علم و صنعت ایران 15  دانشکده فنی مهندسی و علوم پایه و یک دانشکده  هنر و معماری دارد و عمدتا از رشته  ریاضی وارد این دانشگاه می‌شوند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت درباره رشد دانشگاه گفت: در چهل سال گذشته دانشگاه رشد کمی و کیفی قابل توجهی را داشته و متناسب با نیازهای صنعت کشور،  برنامه های راهبردی دانشگاه تدوین شده‌اند؛  تا به حال 3 برنامه راهبردی اجرا شده و برنامه چهارم در حال اجرا است.

وی درباره دانشکده مهندسی راه آهن بیان کرد:  نیازهای صنعتی کشور در حوزه مهندسی راه آهن در قالب یک دانشکده منحصر به فرد بنام  دانشکده مهندسی راه آهن برای توسعه خطوط ریلی در داخل شهرها مانند مترو  و توسعه راه آهن بین شهری در قالب راه آهن جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته و کمک های علمی و فکری را به این صنعت ارائه داده است.

تاسیس دانشکده منحصر به فرد خودرو  در راستای حل مشکلات صنعت 

رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران افزود: در حوزه خودرو هم دانشکده منحصر به فردی  را برای طراحی و پژوهش های مرتبط با صنعت خودرو  تاسیس کرده‌ایم ،  این یکی دیگر از دستاوردهای دانشگاه است که در طول دوره تدوین برنامه‌های 5 ساله پیش بینی شده بود و عملیاتی شد.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر 2 دانشکده تقریبا منحصر به فرد  کشور تحت عنوان  دانشکده مهندسی پیشرفت و دانشکده فناوری های نوین که در حوزه تحقیقات مربوط به  ماهواره، انرژی و نانو فعالیت‌هایی تاسیس شده‌اند  و دستاوردهای آنان در ماه های اخیر اطلاع رسانی شد.

ذاکری اظهار کرد: دانشکده های نوپا و جدید کاملا کاربردی و در ارتباط مستقیم با صنایعی هستند که برای توسعه آن صنایع این دانشکده ها شکل گرفته اند؛  در کنار آن دانشکده های قدیمی دانشگاه علم و صنعت ایران در حوزه های مهندسی برق، عمران، مواد و متالوژی و صنایع از قدیم فعال بوده و برخی قدمت ۹۰ ساله دارد.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه دانشگاه در طول این دوره 90 ساله ارتباط خوبی با صنایع مرتبط داشته است گفت: بخش قابل توجهی از دانش آموختگان ما به عنوان مدیران موفق این صنایع چه در بخش خصوصی و چه دولتی فعال بودند.

تاسیس دانشکده‌ای مخصوص برای گسترش اشتغال‌زایی

وی با اشاره به اشتغال‌زایی بیان کرد: برای کمک به اشتغال دانش آموختگان در قالب کارآفرینی و مدیریت کسب و کار، دانشکده مهندسی پیشرفت ایجاد شده است و یکی از گرایش های فعال آن مدیریت کسب و کار است، همچنین استارت‌آپ هایی و شرکت های دانش بنیان یا در غالب این دانشگاه شکل می‌گیرند.

ذاکری با اشاره به یه دانشگاه‌های نسل سوم اظهار کرد: دانشگاه‌ها درحال حرکت به سمت نسل سوم شدن هستند و مراکز نوآوری و فناوری در دانشگاه فعال شده‌اند در یک ماه گذشته اولین مرکز نوآوری دانشگاه را فعال کردیم.

وی ادامه داد: این مرکز به ایده هایی که نخبگان علمی دانشگاه مطرح می کنند راهکار جدید ارائه دهند استفاده می کند و امیدواریم در سال جاری و آتی بتوانیم بازخورد فعالیت های این مرکز را اعلام کنیم.

اعضای هیئت علمی دانشگاه مشکلات صنایع را شناسایی می کنند

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: دانشگاه علم و صنعت یک دانشگاه فنی مهندسی است علاوه بر اینکه در مرزهای دانش تحقیقاتی را انجام می دهد مطالعات کاربردی را در برنامه خود قرار داده است، اعضای هیئت علمی دانشگاه ارتباط خوبی با مراکز دارند و مشکلات صنایع را شناسایی می کنند.

وی گفت: در دانشگاه های صنعتی ممکن است ۴۰ درصد پایان نامه ها در مرزهای دانش حرکت کند که لازمه توسعه علم در کشور است ولی در کنار آن از مشکلات صنعتی کشور غافل نیستیم و این به معنای فراموش شدن مشکلات صنعت نیست.

رئیس دانشگاه علم و صنعت با اشاره به جلسات روسای دانشگاه‌ها اظهار کرد: دانشگاه های سطح یک کشور هر 2 ماه یکبار جلساتی را با یکدیگر برگزار می‌کنند و مشکلات خود را مطرح می کنند و در راستای جهت گیری های لازم برای کشور هم فکری ها صورت می‌گیرد.

ذاکری درباره همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، بیان کرد: در حال حاضر آئین نامه ها و دستورالعمل هایی در دانشگاه تدوین شده اند تا بر اساس آنها فعالیت های پژوهشی مشترک مورد توجه قرار بگیرند و انگیزه ای برای همکاری اعضای هیئت علمی دانشگاه های داخل و خارج از کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت ارتباط راهبری با دانشگاه آلمان دارد گفت: جلساتی را برای مشارکت دانشگاه های کشور با دانشگاه آلمان داشته ایم و برای جلوگیری از موازی کاری‌ها وزارت علوم کارها را پیگیری می‌کند.

رئیس دانشگاه علم و صنعت گفت: اعضای هیئت علمی ابتدا در قالب پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری پروژه کلان را تعریف می‌کنند و سپس آن ها را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنند.

ذاکری بیان کرد: ماه گذشته دو نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد با پایان نامه خود در رفع یکی از مشکلات صنعت گام برداشتند و جوایز بین المللی هم دریافت کردند، سال جاری یکی از دانشجویان علاوه بر ارزیابی در داخل، در خارج از کشور هم موفق به کسب جایزه محقق برتر جوان شد.

دانشگاه‌های سطح یک گلچینی از بهترین نیروی انسانی را دارند

وی با بیان اینکه سرمایه اصلی دانشگاه نیروی انسانی آن است اظهار کرد: این سرمایه در دانشگاه‌هایی که نخبگان علمی را می پذیرند آشکار تر است؛ دانشجویانی که فارغ التحصیل می شوند سرمایه های انسانی کشور هستند که ازسوی خارجیان شویق می شوند و امیدواریم در داخل کشور، صنایع از نخبگی و توان فکری دانشجویان استفاده کنند.

ذاکری گفت: در دانشگاه علم و صنعت مرکز فناوری عصبی تاسیس شده است؛ شناسایی عصب هایی که در بدن و جود دارد و نارسایی هایی که ممکن است رخ دهد؛ همکاران ما در حال توسعه این از طرح هستند و در این تحقیقات در ابتدای مسیر هستند و توانسته اند بسیاری از عصب های قطع شده را شناسایی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار