سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در سوریه در قزوین

در کارگروه توسعه صادرات استان قزوین فرصت ها و راههای سرمایه گذاری در این کشور به عنوان بازاری جدید بررسی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، سعید ذاکری نماینده سازمان توسعه تجارت در کارگروه صادرات استان قزوین با بیان اینکه بازار سوریه می‌تواند مسیری برای صادرات مجدد به آفریقا و سایر نقاط دنیا باشد گفت: برای آشنایی بیشتر بازرگانان با ظرفیت‌ها و نیاز‌های سوریه، هیئتی از ایران به این کشور اعزام می‌شود.

ذاکری با اشاره به اینکه سوریه برای ایران همواره کشوری دوست و استراتژیک بوده است، گفت:: رقبایی، چون ترکیه وعربستان در سوریه حضور ندارند و تسهیلات ویژه‌ای هم به ایرانی‌ها برای سرمایه گذاری داده شده است که ارزش زیادی دارد.

وی اضافه کرد: تعرفه ۴ درصدی سوریه برای کالا‌های ایرانی ازجمله این تسهیلات است.

نماینده سازمان توسعه تجارت گفت:تلاش می‌شود تا با یکی از بانک‌های سوری قرارداد کارگزاری انعقاد شود.

ذاکری افزود: در طول ۷ سال جنگ، خسارت‌های زیادی به سوریه وارد شد و شهر‌های در مسیر عراق و ترکیه آسیب‌های فراوانی دیدند، اما دمشق و لاذقیه مصون بودند.

وی با تاکید بر اینکه پروژه‌های ساخت و ساز و شهرک‌های مسکونی در سوریه مهم است، گفت: هزینه بازسازی سوریه حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است.

نماینده سازمان توسعه تجارت گفت: جاده، زیرساخت‌ها و شبکه برق و مخابرات باید در سوریه بازسازی شود.

محمد حسین سجاد نژاد عضو سازمان توسعه تجارت ایران هم در این کارگروه گفت: به دنبال رایزنی برای صفر کردن تعرفه صادرات به سوریه هستیم.

سجاد نژاد افزود: سوریه از مهمترین اعضای سازمان اتحادیه عرب است که از سال ۲۰۰۰ توانست به رشد اقتصادی قابل توجهی برسد.

وی بیان کرد: صادرات دام سوریه بعد از سال ۲۰۰۰ به یک میلیون راس دام در سال رسیده بود.

وی افزود: مهمترین استان صنعتی سوریه استان حلب، با ۶۰ هزار واحد صنعتی ثبت شده بود.

به گفته عضو سازمان توسعه تجارت ایران؛ حجم تخریب در سوریه به شکل تخریبی از ۲۰۰ تا هزار میلیارد دلار برآورد شده و ۶ استان سوریه ۱۰۰ درصد تخریب شده است.

سجاد نژاد اضافه کرد: از ۶۰ هزار واحد تولیدی حلب ۸۰ درصد یا نابود شده یا به مصر و ترکیه واگذار شده است.

به گفته وی، از ۷۳ کارخانه تولید دارو در این کشور فقط ۱۲ کارخانه باقی مانده است.

وی توضیح داد:در صنعت نفت و گاز، قبل از بحران ۵۰۰ میلیون دلار نفت سنگین به اروپا صادرمی کردند، اما تروریست‌ها بخش عظیمی ازصنعت نفت این کشور را نابود کرده اند.

به گفته سجاد نژاد؛ سایپا و ایران خودرو در سوریه کارخانه دارند و در تمام بخش‌های سوریه امکان حضور داریم.

وی ادامه داد: با توجه به حمایت‌های سیاسی و نظامی ایران از سوریه؛ دولت سوریه شرایط تجاری ویژه‌ای برای ایران قائل شده است.

معاون اقتصادی استاندار قزوین هم در این کارگروه گفت:بازار سوریه، فرصتی برای سرمایه گذاری و توسعه صادرات غیرنفتی است.

 

منوچهر حبیبی افزود: حضور اقتصادی در کشور‌های منطقه هائز اهمیت است بخصوص کشور‌های همسایه مثل سوریه و عراق که نیاز به خدمات و تکنولوژی ما دارند.

معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت::بازار سوریه می‌تواند صادرات ما را با دنیا تا حدی جبران کند که برای تحقق این هدف بخش خصوصی باید وارد کار شود.

حبیبی خاطرنشان کرد: در شرایط باز سازی سوریه باید فعالانه‌تر ورود کنیم، چون دوران باز سازی فرصت بسیار مناسبی برای بخش اقتصادی است که حضور خود را به شکل پررنگ تری داشته باشیم.

وی افزود: تقاضا‌ها و نیازمندی‌های متنوعی که کشور سوریه در حوزه‌های مختلف با آن مواجه است این امکان را فراهم می‌کند که همه بخش‌های اقتصادی فعال شوند و برنامه ریزی‌های لازم را داشته باشند.

معاون اقتصادی استاندار قزوین گفت:توانمندی‌های خوبی در بخش‌های ساخت و ساز، بازسازی صنایع و مواد غذایی در استان وجود دارد که باید برنامه ریزی‌های لازم به منظور استفاده از این توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها در تامین نیاز‌ها و همچنین بازسازی سوریه به کار گرفته شود.

حبیبی افزود: بخش خصوصی باید در این عرصه‌ها ورود کرده و بخش دولتی نیز بستر‌ها و هماهنگی‌های لازم را با دولت سوریه انجام دهد

کشاورز رییس اتاق بازرگانی قزوی هم در این کارگروه گفت: وجود کالای قاچاق ترکی در سوریه با قیمت پایین، رقابت را بسیار سخت کرده است.

کشاورز افزود: باید روی ترکیب هیئت کار کرد و فعالیت‌ها متناسب با نیاز‌ها باشد.

طاهرخانی رئیس نمایشگاه‌های بین‌المللی استان قزوین هم گفت: اوایل سال آینده نمایشگاهی برای عرضه کالا‌های ایرانی در حلب برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ک

برگزار کارگروه صادرات استان قزوین

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.