سنجاب‌ها بلای جان باغداران قزوین

باغستان سنتی قزوین با بیش از یک هزار سال قدمت، با تهدید جدیدی به نام «سنجاب‌ها» مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، از چند سال گذشته سنجاب‌هایی متعلق به مناطق جنگلی زاگرس در غرب کشور از طریق خرید و فروش و برای نگهداری به شهر قزوین راه یافتند و حالا این گونه وحشی آفتی به جان باغستان قزوین شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین می‌گوید: سنجاب علاوه بر اینکه می‌توانند عامل مشترک انتقال بیماری بین انسان و دام باشد، خسارت‌های زیادی را بر محصولات و باغستان‌ها از جمله پسته، فندق، گردو و بادام زده و تا کنون برای پیشگری از تکثیر آن‌ها جلسات متعددی در مدیریت بحران برگزار شده است.

سنجاب‌ها بلای جان باغداران قزوین

به گفته مهدیخانی، بهره گیری از تشکل‌های مردمی و باغداران، استفاده از روش زنده گیری از طریق تله گذاری، بهره گیری از پرنده‌های شکاری برای صید این حیوانات و همچنین نظارت بر خرید و فروش حیوانات در استان از مصوبات این جلسه بوده که تا کنون اجرایی نشده است.

* خسارت ۱۰۰ دردصدی سنجاب‌ها به درختان پیش رس

مرتضی تدین یکی از باغداراران قزوینی است که در گفتگو با  خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، می‌گوید: این سنجاب‌ها پارسال به ۱۰۰ درصد درختان پیش رس و به سایر درختان ۱۰ تا ۲۰ درصد خسارت زدند.

سنجاب‌ها بلای جان باغداران قزوین

به گفته تدین افزود: هر ۱۰ درصد خسارت، ۵۰ تن محصول را از بین می‌برد و تا کنون برای جمع آوری و کاهش آسیب‌های این سنجاب‌ها بار‌ها به محیط زیست، شهرداری و سازمان باغستان سنتی مراجعه و نامه نگاری کرده ایم، اما بی فایده بوده است.

این باغدار قزوینی گفت: هم اکنون خودم برای از بین بردن این سنجاب‌های چاله‌هایی در باغ کنده ام تا سنجاب‌ها در آن گرفتار شوند و آن‌ها را زنده گیری کنم که تاکنون در این زمینه هم موفق نبوده ام.

وی یکی دیگر از راه‌های مقابله با خسارت سنجاب‌ها را پوشاندن سوراخ‌های تنه درختان بیان کرد و گفت: برخی از باغداران هم با اسلحه آن‌ها را شکار می‌کنند.

به گفته تدین، تعداد این سنجاب‌ها در نیمه جنوبی باغستان بیشتر است و حتی برای تغذیه وارد حاشیه شهر‌ها هم شده اند.

*نظارت بر خرید و فروش حیوانات

مدیرکل محیط زیست استان قزوین هم در گفتگو با  خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، گفت: این سنجاب‌ها متعلق به غرب کشور هستند که برا‌ی نگهداری در منازل به فروش رسیده اند.

سنجاب‌ها بلای جان باغداران قزوین

پسندیده افزود: وقتی افراد از عهده نگهداری ان‌ها بر نمی‌آیند آن‌ها را در باغستان رها می‌کنند.

وی اضافه کرد: محیط زیست در حال حاضر بر خرید و فروش‌های حیوانات نظارت دارد و تا کنون چندین مورد خرید و فروش سنجاب در کنار خیابان مشاهده شده است و فروشندگان جریمه و سنجاب‌ها جمع آوری شده اند.

* نبود بودجه مانعی برای نجات باغستان‌ها

مدیر عامل سازمان باغستان‌های شهرداری قزوین در گفتگو با  خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، می‌گوید: در ۳ تا ۴ سال گذشته تعداد سنجاب‌های غیر بومی در باغستان‌های سنتی قزوین افزایش یافته است و برای مقابله با این سنجاب‌های غیر بومی، نیازمند بودجه هستیم که تا کنون در این زمینه اعتباری اختصاص داده نشده است.

سنجاب‌ها بلای جان باغداران قزوین

به گفته حمید رحمانی، برای زنده گیری سنجاب‌ها از طریق تله گذاری ۵ تا ۸ هزار تومان نیاز است و برای اجرای این طرح ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار پیشنهاد شده است، اما هر زمان که مبلغی از این میزان پرداخت شود طرح زنده گیری شروع خواهد شد.

*پوست درختان منبعی جدید برای تغذیه سنجاب‌ها

منتظری یکی دیگر از باغداران قزوینی در گفتگو با  خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، گفت: در چند سال اخیر باغ‌ها به علت سرما زدگی محصول نداشته اند به همین منظور سنجاب‌ها از پوست درختان تغذیه می‌کنند و از این طریق به درختان خسارت می‌زنند.

منتظری افزود: باغداران برای از بین بردن این سنجاب‌ها، یا آن‌ها را با اسلحه شکار و یا از سگ برای گرفتن آن‌ها استفاده می‌کنند.

* زنده گیری سنجاب در اولویت است

مدیر عامل سازمان باغستان‌های شهرداری قزوین در گفتگو با  خبرنگار گروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، گفت: اولویت در طرح جلوگیری از تکثیر سنجاب‌ها، زنده گیری آن‌ها ست، اما اگر دیر اقدام شود مجبور به نابودی آن‌ها خواهیم شد.

سنجاب‌ها بلای جان باغداران قزوین

به گفته رحمانی، سنجاب‌ها پس از زنده گیری عقیم خواهند شد و دهکده طبیعت اعلام آمادگی کرده است که هزار و ۵۰۰ تا دو هزار سنجاب را در قفس‌ها برای بازدید عموم نگهداری کند.

مدیر عامل سازمان باغستان‌های شهرداری قزوین همچنین گفت: مسولان دهکده طبیعت قزوین قول مساعد داده اند تا با تکثیر پرندگان شکاری و به ویژه جغد برای شکار سنجاب‌ها به کمک باغداران بیاید.

باغات سنتی ریه‌های شهر قزوین / خطر راه یافتن سنجاب‌ها در منازل

باغات سنتی قزوین علاوه بر تولید مقادیر قابل توجهی از محصولات مرغوب پسته، بادام و انگور که قزوین را به قطب تولید و صادرات این موارد تبدیل کرده است، نقش بسیار ارزنده و حایز اهمیتی در تعدیل و تلطیف هوای این شهر دارد و مسلما وجود سنجاب‌ها در کنار عواملی، چون گسترش شهرنشینی، کم آبی، آتش سوزی و تغییر کاربری خسارات جبران ناپذیری به این گنجینه ارزشمند و میراث کهن وارد خواهد کرد.

همچنین اگر این جواندگان کوچک از باغات جمع آوری نشوند ممکن است برای تامین تغذیه به منازل شهروندان هجوم بیاورند.

گزارشی از سمیه کاتبی

انتهای یپام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شادان
۱۱:۰۷ ۰۳ تير ۱۴۰۰
سلام
ما هم در نهاوند باغ گردو داریم که متاسفانه چند سالی است که مورد هجوم تعداد زیادی سنجاب واقع شده و محصولات باغات رو نابود کردند .
خواهش میکنم کاری بکنید
توی این وضعیت نابسامان اقتصادی واقعا این آفت فشار زیادی به باغداران وارد کرده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
باید عقاب و شاهین در منطقه رها سازی کنند و جلو آنها سنجاب آزاد کنند تا بدانند در منطقه سنجاب هست و بروند شکارشان کنند
آخرین اخبار