سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوء مدیریت از عوامل اصلی مشکلات زیست محیطی

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نبود توسعه پایدار و سوء مدیریت از عوامل اصلی مشکلات زیست محیطی است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، صبح امروز یکشنبه ۷ بهمن ۹۷ در نشست شورای اداری استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد گفت: هم اکنون منابع آبی کشور بسیار محدود است و باید برای مقابله با بحران، آب کمتری مصرف کنیم.

وی افزود: بر اساس قوانین بین المللی، هر کشوری مجاز به مصرف ۴۰ درصد از منابع آب تجدید پذیر خود است در حالی که ایران بزرگترین مصرف کننده آب تجدید پذیر به شمار می‌رود.

کلانتری گفت: ایران باید حداکثر ۳۲ میلیارد لیتر از ۸۰ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر را مصرف کند در حالی که به ۹۵ میلیارد متر مکعب یعنی ۶۳ میلیارد متر مکعب بیشتر از حد مجاز هم رسیده است.

وی گفت: از ۱۳۲ میلیارد متر مکعب آب تجدید پذیر در ایران، حدود ۸۰ میلیارد متر مکعب باقی مانده است که متناسب با جمعیت کشور، سرانه آب برای هر نفر زیر یک هزار متر مکعب است و این رقم بیانگر بحران کمبود آب می‌باشد.

کلانتری گفت: بر اساس استاندارد، اگر سرانه آب از ۱۷۰۰ متر مکعب کمتر باشد، کشور در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

وی در ادامه پیرامون مشکل کم آبی در شرایط کنونی در همه استان‌های کشور گفت: وزارت نیرو به عنوان متولی توزیع آب در کشور، با توجه به محدودیت منابع و براساس قانون توزیع عادلانه آب، تکلیف استان‌ها را مشخص می‌کند.

کلانتری تصریح کرد: باید با درک شرایط موجود و خودداری از دامن زدن به اختلافات و منازعات، قانون، مرجع رسیدگی به این موضوع قرار گیرد.

وی همچنین با تأکید بر کم کردن سهمیه آب کشاورزی در سال‌های آینده خاطرنشان کرد: هم اکنون ۸۵ درصد منابع آب کشور در اختیار بخش کشاورزی است که نمی‌توان در آینده چنین سهمی را برای این حوزه قائل شد.

کلانتری افزود: با بهره گیری از تکنولوژی، علم و فناوری و راهکار‌های کارشناسی می‌توان مصرف آب بخش کشاورزی را کاهش داد تا لحاظ حقابه زیست محیطی هم ممکن شود.

وی، بسیاری از مشکلات زیست محیطی امروز کشور را ناشی از تصمیم گیری نادرست سال‌های گذشته و بی توجهی به توسعه پایدار دانست و گفت: مشکلات زیست محیطی ناشی از کم آبی، آلودگی هوا و خشکیدگی جنگل‌ها به مصرف بی رویه آب در سال‌های گذشته و تصمیمات نادرست اقتصادی باز می‌گردد که زنگ خطر را برای نسل‌های آینده به صدا درآورده است.

کلانتری، توسعه پایدار را لازمه حفظ محیط زیست و کاهش فشار‌های زیست بومی بیان و اضافه کرد: محیط زیست قربانی توسعه ناپایدار شده است به طوری که طبق آخرین گزارش، خسارت‎های پزشکی حاصل از تخریب محیط زیست در جنوب کشور بیشتر از عواید تولید محصولات کشاورزی می‌باشد.

وی با اشاره به خدمات و دستاورد‌های انقلاب اسلامی اظهار داشت: در چهل سال گذشته از عمر با برکت نظام اسلامی، دستاورد‌های خوب و بسیاری در بخش‌های مختلف کسب کرده ایم که قابل مقایسه با کشور‌های دیگر نیست.

کلانتری افزود: برخی کاستی‌های نیز وجود دارد که باید با اصلاح شیوه‎ها و رفع مشکلات، زمینه را برای توسعه پایدار کشور فراهم کنیم.

دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرکرد، شرکت در نشست شورای اداری، بازدید از تالاب‌های بین المللی چغاخور و گندمان، منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، موزه تاریخ طبیعی و چند طرح و پروژه عمرانی در حوزه محیط زیست، از برنامه‌های سفر یک روزه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به چهارمحال و بختیاری است.

انتهای پیام/ن

سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور به شهرکرد

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.